Business Internaţional

Piata financiara din Cehia invata sa profite de pe urma marcilor populare

22.11.2004, 00:00 30



Bancile din Cehia apeleaza tot mai mult la marcile populare in randul consumatorilor, pentru a-si promova cardurile de credit, scrie saptamanalul The Prague Post.



Se spune ca orice om din Republica Ceha este fie fan Sparta, fie fan Slavia. Pentru compania de carduri de credit CCS, entuziasmul pentru fotbal si loialitatea traditionala fata de cele mai renumite cluburi din Cehia au devenit o oportunitate de afaceri profitabila.



In decembrie 2003, CCS s-a asociat cu clubul Sparta Praha pentru a lansa pe piata un card de debit sub marca Sparta. Prin apelul la suporterii celui mai faimos club de fotbal din Cehia, CCS spera sa-si consolideze imaginea pe piata cardurilor de credit, aflata in continua crestere.



"Fotbalul este urmarit de mase de oameni, iar Sparta este cel mai mare si cel mai renumit club din Cehia", a declarat directorul general al CCS, Patrik Dada.



Potrivit lui Dada, decizia de a emite un card de debit cu marca Sparta serveste si la popularizarea ideii de carduri bancare in randul publicului general. "Cardurile co-brandate permit emitentilor focalizarea pe un anumit public tinta, precum si pe cei care nu sunt atrasi de cardurile de plati universale", a explicat el. "Emiterea de astfel de carduri este o modalitate eficienta de a raspandi utilizarea cardurilor de plati".



Daca pana acum cateva luni miscarea CCS ar fi fost considerata indrazneata, cardurile de credit emise sub diferite marci au devenit in prezent noul "hit" al industriei bancare. Dezvoltarea pietei cardurilor in estul Europei presupune o utilizare mai frecventa a acestor instrumente de plata, si mai ales a celor co-brandate, a declarat David Redheffer, analist la compania de cercetari de piata Opinion Window RI.



"Pentru a spori gradul de atractivitate al cardurilor de debit, institutiile financiare ofera produse tot mai sofisticate. In prezent exista peste 5,3 milioane de carduri de debit in circulatie, fata de circa 60.000 de carduri de credit co-brandate", a afirmat Redheffer. "Recent, marile banci si companii de asigurari si-au intensificat eforturile in acest sens".



Desi cardurile de credit "cu marci" au aparut pe piata ceha in 1994, numai circa 20 de proiecte au foat dezvoltate pana in prezent, a declarat Klaudia Tothova, director de marketing al MasterCard Europe pentru Republica Ceha si Slovacia. Printre cele mai bine-cunoscute exemple se numara parteneriatul CCS cu Sparta, cel al Citibank cu Eurotel si cel al Ceska sporitelna, cu agentia de turism Cedok.



Republica Ceha a ramas in urma vecinilor sai in ceea ce priveste emiterea de carduri de credit, sub marci de produse sau companii populare, a afirmat Tothova. Spre deosebire de restul Uniunii Europene, unde numarul de carduri de plati pe persoana este de 1,4, la cei 10,5 milioane locuitori ai Republicii Cehe nu au fost emise decat 6,6 milioane carduri, conform datelor din luna iunie a acestui an.



Avand in vedere faptul ca numarul cardurilor de credit emise in aceasta tara se situeaza mult sub media UE, piata pare deschisa in fata companiilor emitente. "Acesta este exact momentul potrivit", a spus Tothova. "Cumparaturile de sarbatori sunt pe cale sa inceapa, iar cardurile co-brandate ofera companiilor o sansa de a deveni mai vizibile si de a determina clientii sa cheltuiasca mai mult. Este un fapt dovedit ca detinatorii de carduri emise sub o anumita marca tind sa cheltuiasca mai mult decat detinatorii de carduri obisnuite", a mai explicat ea.



Raiffeisenbank de exemplu a anuntat ca volumul platilor efectuate cu cardurile emise sub marca National Geographic este cu 30% mai mare decat in cazul cartilor de plata obisnuite (aceste carduri sunt asa-numitele "affinity cards", emise de o institutie financiara impreuna cu o organizatie non-profit sau de voluntariat; un procent din comisioanele de utlilizare revine organizatiei respective). Potrivit lui Petr Sladek, product manager la Raiffeisenbank, banca plateste anual Fondului de Cercetare si Dezvoltare National Geographic circa 360 coroane cehesti (14,50 dolari) per card. Raiffeisen a emis pana in prezent peste 2.000 de "carduri de afinitate".



Numarul de carti de plata in Cehia a crescut anul trecut cu un milion, pana la 6,4 milioane. La sfarsitul lunii iunie a acestui an, Asociatia Cardurilor Bancare a raportat ca existau in circulatie 6,6 milioane astfel de instrumente de plata.



In 2003, cehii au platit echivalentul a 2,5 miliarde euro prin intermediul cartilor de plata, fata de 1,36 miliarde euro in anul precedent.



Pe masura ce numarul cardurilor a crescut, bancile au instalat mai multe automate bancare (ATM). Anul trecut, numarul de bancomate din Cehia a ajuns la 2.700, in crestere cu 300, in trimp ce numarul de carduri de credit s-a dublat, pana la 200.000 la sfarsitul lui 2003.



Fata de restul Uniunii Europene, unde procentul cardurilor de debit este aproximativ egal cu procentul cardurilor de credit, cardurile de credit din Cehia nu reprezinta decat circa 4% din totalul cartilor de plata. Potrivit lui Redheffer, de la Opinion Window RI, motivul pentru care sunt preferate cardurile de debit este legat de problemele pe care le-au avut bancile in trecut cu recuperarea datoriilor restante.



"Dificultatile pe care le implica verificarea istoriilor de credite si popularitatea metodei de virare a salariilor direct in conturi de catre angajatori au favorizat o crestere rapida a numarului cardurilor de debit", a spus Redheffer.



Potrivit datelor oferite de MasterCard si Visa, detinatorii de carti de plata din Cehia folosesc aceste carduri mai mult pentru a plati in magazinele din strainatate decat in cele din tara. In Cehia, ei folosesc cardurile mai degraba pentru a retrage numerar de la bancomate.



Utilizarea cardurilor de debit si de credit in magazine reprezinta 30% din volumul total al tranzactiilor din cadrul tarii. Retragerile de numerar acopera restul de 70 de procente. Proportia se inverseaza insa in cazul cehilor care calatoresc in strainatate.



Ceska sporitelna este liderul de piata in ceea ce priveste numarul de carduri emise (2,6 milioane), dupa acre urmeaza Komercni banka (cu 2 milioane de carduri emise) si CSOB (1,5 milioane).



Incepand cu 2005, toate cardurile vor fi prevazute cu microcipuri, ca masura sporita de securitate. Dintre marile banci autohtone, numai CSOB si Komercni banka ofera in prezent astfel de carduri. La sfarsitul lunii iunie, CSOB avea emise in circulatie 1,1 milioane carduri echipate cu cipuri. Numarul cardurilor cu cip emise de Komercni banka era, la aceeasi data, de 514.000.



Piata de carduri de credit si debit din Cehia, controlata de MasterCard si Visa, nu a ajuns inca la saturare, a declarat Miloslav Kozler, manager pentru Republica Ceha al companiei Visa Europa. Sase din zece cehi au un card de credit sau de debit. In trei pana la cinci ani, se estimeaza ca numarul detinatorilor de carduri va creste pana la 10,5 milioane- adica un card pentru fiecare ceh.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO