Business Internaţional

„Polonia are companii de stat puternice în puncte nodale“

„Polonia are companii de stat puternice în puncte nodale“

Autor: Andrei Cîrchelan

03.07.2012, 00:03 917

Un aspect care poate explica evoluţia Poloniei este legat de orientarea schim­bu­rilor comerciale, a afirmat Daniel Dăianu, pro­fesor de economie.

"Polonia a căutat din timp şi alte pieţe. Ea a ameliorat relaţia cu Federaţia Rusă, ceea ce se vede şi din schim­burile comerciale, şi s-au dus şi către alte pieţe. Criza demonstrează că e im­por­tant să nu ai o dependenţă excesivă de pie­ţele europene. Polonia a reuşit să îşi di­versifice relaţiile comerciale", a spus el

Un alt element ajutător pentru creş­terea economică este forţa pe care o au une­le companii poloneze. Polonia are com­panii naţionale puternice, unde statul se implică, în puncte nodale ale economiei precum sectorul bancar, sectorul energetic şi agricultură. Companiile poloneze livrea­ză atât în Vest, cât şi în Est. Polonia are o economie mai echilibrată şi mai solidă, a explicat Daniel Dăianu.

Deşi are o datorie publică foarte mare, Polo­nia a stat foarte bine din punct de ve­de­re al balanţei externe, iar deficitul extern a fost foarte bine finanţat, nu prin datorie, ci prin investiţii. Astfel, ea nu a fost obli­ga­tă la o ajustare imediată, cum s-a întâmplat în România, a mai spus Daniel Dăianu.

Economistul Aurelian Dochia apre­cia­ză că Polonia a prins o conjunctură fa­vo­rabilă la începutul crizei, fără dezechi­libre ma­jore şi fără expuneri foarte mari la me­diul extern. De asemenea, Polonia are o piaţă internă foarte mare, care a mers bine, iar polonezii nu s-au speriat de criză şi nu şi-au redus consumul.

"Eu nu cred că vor putea să menţină ten­dinţa dacă în Europa criza continuă, pentru că mai devreme sau mai târziu criza îşi face simţite efectele peste tot şi le vor simţi şi ei. Dar e greu de spus cât de adâncă va fi criza pentru ei de acum încolo", a spus economistul.

Unele semne ale crizei se văd deja şi în Polonia, a adăugat Dochia, referindu-se la secto­rul de construcţii, unde multe compa­nii se confruntă cu riscul falimentului. "E genul de eveniment care poate să atragă după el o deteriorare şi în alte sectoare şi în alţi indicatori", a mai afirmat el. Cel mai pru­dent acum ar fi să îşi consolideze piaţa internă, deci să rămână pe ideea de a se dezvolta pe baza consumului intern, nu pe baza veniturilor din străinătate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO