Business Internaţional

Producatorii de diamante se muta in zonele de extractie

19.06.2006, 22:18 181

De Beers, numarul unu mondial pe piata diamantelor brute, compania care controleaza aproximativ jumatate din comertul cu diamante, a lansat in Las Vegas o campanie de relatii publice cu ocazia celui mai mare targ din industria bijuteriilor, pentru a sublinia semnificatia pietrelor pretioase ca sursa de speranta, nu de conflict, scrie International Herald Tribune.
"Vrem sa aducem in discutie cat de importante sunt diamantele pentru Africa", a declarat Allan Mayer, director de management in cadrul Sitrick, firma de management al crizei cu sediul in Los Angeles si colaborator al De Beers.
In toata istoria sa, de aproape 118 ani, De Beers a vazut in Africa o sursa de diamante brute, iar in Londra, locul operatiunilor de sortare a pietrelor pretioase. Cu toate acestea, compania a decis ca pana in 2008 sa isi mute sediul actual de prelucrare a materialelor de pe Charterhouse Street din Londra in Gaborone, capitala celui mai important producator de diamante, Botswana.
Transferul catre Africa a asa-numitului mix londonez (un amestec al intregii productii De Beers in 16.000 de categorii privind marimea, forma, culoarea si calitatea pietrelor),va incheia sistemul pe care s-a mers inca de la fondarea companiei de catre Cecil Rhodes. Potrivit acestuia, diamantele brute, in valoare de miliarde de dolari erau exportate in fiecare an din sudul Africii pentru a fi taiate, finisate si transformate in bijuterii.
Valoarea productiei de pietre pretioase in stare bruta reprezinta anual 13,4 miliarde de dolari (10,4 mld. euro) si este controlata in proportie de jumatate de unitatea de marketing a De Beers, Diamond Trading. Comparativ, vanzarile pe piata de retail a bijuteriilor confectionate din diamante inregistrate in anul 2005 au fost de 70 de miliarde de dolari (54,8 mld. euro).
Tarile producatoare de diamante din sudul Africii intentioneaza sa acopere lacunele existente prin promovarea unor actiuni la nivel local, printre care procesul de finisare a pietrelor pretioase, actiuni care ar majora profitul actual. Industria diamantelor se confrunta cu o agitatie extrem de mare, pe fondul competitiei cu dealerii pietrelor pretioase care doresc sa deschida magazine de bijuterii in sudul Africii. Mai mult de atat, guvernele vor institui un comert deschis in aceste regiuni, potrivit lui Elliot Tannenbaum, director al Leo Schachter Diamonds, client al Diamond Trading, care a deschis o fabrica in Botswana, in 1998.
Costurile de taiere si finisare a diamantelor sunt estimate la 40, sau chiar 60 de dolari/ carat (31,3, respectiv 46,9 euro/ carat).
Potrivit unei conventii, orice piatra pretioasa de mai putin de 50 de puncte, sau jumatate de carat, ar trebui trimisa in tari ca India, unde forta calificata de munca depaseste 900.000 de persoane, chiar daca din punct de vedere calitativ produsele sunt mai slabe. In ceea ce priveste taietorii din Africa, calitatea serviciilor lor este mult mai buna, iar dimensiunile diamantelor sunt mult mai mari.
De aceea, valoarea mare a produselor lor este suficienta pentru a absorbi costurile ridicate de producere. Diferentele in ce priveste costurile de productie au atras critici care sustin ca pe langa majorarea costurilor o dezvoltare a industriei de finisare a bijuteriilor in sudul Africii ar putea pune in pericol acest business desfasurat la New York, Antwerp si Tel Aviv, centrele traditionale ale industriei de slefuire si finisare a pietrelor pretioase.
"Africanizarea industriei de diamante este un trend rational", a declarat Martin Rapaport, presedinte al Rapaport Research, companie care furnizeaza analize pentru industria internationala a diamantelor. "Dar ne punem intrebarea daca acest proces este bun pentru economie, daca acesti oameni calificati sunt mai buni decat cei care opereaza pe calculator", a mai spus Rapaport.
In luna februarie a acestui an, presedintele Africii de Sud, Thabo Mbeki, a semnat Amendamentul Diamonds, eliminand fisurile din cauza carora companiile nu au putut sa exporte diamante si sa stabileasca un centru de schimb si export de diamante, controlat de guvern.
In Namibia, un contract de vanzare pe cinci ani, care obliga guvernul sa vanda catre Diamond Trading aproape toate diamantele detinute, de cea mai buna calitate, este inca pe masa tratativelor, dupa ce a expirat in luna noiembrie a anului trecut, potrivit directorului de management al De Beers Namibia, Daniel Kali.
Atat Africa de Sud, cat si Botswana sunt considerate a fi initiatoarele in ceea ce priveste atelierele de prelucrare a diamantelor si magazinele de bijuterii, de aceea guvernele acestor regiuni incearca sa intreprinda actiuni din cele mai agresive pentru a stabiliza industria de producere a bijuteriilor.
Dupa mai multe apeluri pentru prelucrarea diamantelor la nivel local, Even De Beers a obtinut acordul de a transfera locul operatiunilor de slefuire a pietrelor pretioase.
Compania a vandut in 2005 diamante in valoare de 727 de milioane de dolari (574,04 milioane de euro) catre industria de prelucrare a diamantelor din Africa de Sud, in crestere cu 26% fata de anul precedent, pe fondul cresterii numarului clientilor locali, de la 14 la 19 companii autorizate sa cumpere material brut.
"Compania ar fi putut anticipa mai repede presiunea de a promova transferul firmelor de prelucrare in tarile producatoare", a declarat directorul de management al De Beers.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels