Business Internaţional

Proprietarii de restaurante viseaza la vacante lungi

Proprietarii de restaurante viseaza la vacante lungi

Majoritatea proprietarilor americani de restaurante nu au posibilitatea sa inchida pentru o luna

28.09.2008, 19:00 12

 

Acum, cand proprietarii europeni redeschid dupa ce se reintorc din vacanta, proprietarii restaurantelor americane incearca sa prinda un al doilea val dupa o vara plina.
Mai mult de jumatate din proprietarii de restaurante din Statele Unite supusi unui studiu al American Express au afirmat ca isi vor lua vacanta cel putin o saptamana in vara aceasta, chiar daca statul se va confrunta cu incetinire economica si preturi in crestere.
O luna sau mai mult?
Asta este mai mult decat improbabil, spune John Foley, adviser-ul de restaurante pentru Allbusiness.com. Europenii, adauga el ironic, nu au replica unui lant de restaurante la doar cativa pasi.
In Asia, proprietarii de restaurante, arareori se bucura de mai mult de cateva zile de vacanta odata, si daca acest lucru se intampla, este de regula in luna sarbatorilor destinate anului nou.
Rombi, prietenul lui Foley, care detine Joe Rombi's La Mia Cucina din Pacific Grove, California, isi inchide restaurantul pe intreaga perioada a lunii ianuarie. "Este o perioada nemaipomenita ca sa imi incarc bateriile", spune Rombi, "Recomand cu mare placere, in special proprietarilor de restaurante care au deschis sase zile pe saptamana."
A saptea zi nu este chiar o zi de relaxare, a adaugat Rombi, deoaece proprietarii probabil inca lucreaza, asa cum facuse si el, participand la un interviu in ziua sa libera.
Cum sa iti iei vacanta, cand si pentru cat timp sunt intrebarile pe care fiecare proprietar al unei afaceri mici si le pune, insa pentru detinatorii de restaurante aceste intrebari sunt mai importante, deoarece clientii sunt interesati de ceea ce mananca, a spus Foley. Ei considera restaurantul favorit ca o alta latura a propriei locuinte. "Nu le convine cand ajung acasa si nu pot intra", a spus el.
Rombi si-a inchis restaurantul sau principal in luna ianuarie in ultimii 13 ani si va face acelasi lucru cu cel de-al doilea, Joe Rombi's Piccola Casa. Toti clientii fideli stiu asta. "Numele restaurantului este Joe Ram-bi's", spune el. "Oamenii vin sa ma vada pe mine."
Ceea ce este motivul pentru care, mai spune el, este plin de clienti in prima saptamana a lunii februarie. Cea de-a doua saptamana, este dedicata fanilor golfului care se afla in oras pentru turneul AT&T Pebble Beach National Pro-Am. Februarie este cea mai buna luna pentru ambele restaurante, a mai spus el.
Cand un restaurant este inchis, spune Foley, "nu vrei ca clientii tai sa mearga la un alt local". Pe deasupra, a mai spus el, "cand inchizi pentru o saptamana, pierzi sapte ture de clienti". Pentru o luna asta inseamna cel putin 28 de randuri. "Acesta este cel mai graitor exemplu de servicii proaste."
Insa trebuie sa fie ceva cu reputatia lui Rombi, daca Foley se tot intoarce inapoi.
Majoritatea proprietarilor americani de restaurante nu au posibilitatea sa inchida pentru o luna. In urma cu un an, Toast on Market din Louisville, Kentucky, a experimentat o saptamana de concediu in saptamana in care studentii se intorceau la scoala, in speranta de a oferi o vacanta proprietarilor - Amy Wepf si sora acesteia, Lisa Wepf - si bucatarului George Morris.
Fiecare lucreaza 70 de ore pe saptamana, a spus Amy Wepf, si orice venituri pierdute au fost compensate de faptul ca in lipsa lor nu au trebuit sa plateasca alte persoane cu sume de bani echivalente pierderilor ca sa ii inlocuiasca.
"Suntem fericiti ca am facut-o", a spus ea, adaugand ca afacerea a fost mai infloritoare cand s-au intors decat in saptamana dinainte sa inchida. O perioada departe de munca este propice atat pentru proprietari, cat si pentru angajati, a mai adaugat ea. "Ne-am intors plini de energie si reimprospatati."
Anul acesta Toast a fost inchis din nou pentru o saptamana, insa de data aceasta a fost deoarece vecinul sau se afla in renovare, si proprietarii nu doareau ca clientii sa suporte praful si zgomotul. Desi restaurantul a anuntat prin semne, a schimbat mesajul robotului telefonic si a sunat ca sa puna in garda hotelurile locale care trimit adesea turisti, au primit cateva apeluri de la persoane care spuneau ca sunt ingrijorate ca fatada restaurantului este acoperita cu plastic si clientii s-au gandit ca au inchis permanent.
Acesta este un risc pe care Foley crede ca proprietarii de restaurante nu ar trebui sa si-l asume. "Dai de inteles ca ai iesit de pe piata.", a spus el. Unii proprietari inchid temporar, deoarece incearca sa obtina capital, insa nu mai redeschid niciodata.
Alice Bredin, un adviser al American Express Open pentru companiile mici, a afirmat ca "ceasul se invarte" chiar si atunci cand usile sunt inchise pentru o vacanta. Chiria si cheltuielile cu energia insa se platesc. "Pentru unele afaceri mici", a adaugat ea, "este din punct de vedere logistic aproape imposibil sa scape."
In primul an proprietarii pot probabil sa isi ia gandul de la vacanta, deoarece ei "muncesc, muncesc si mai muncesc putin", a spus Bredin. In al doilea an incearca sa scape cu cateva week-end-uri prelungite, mai degraba decat sa isi ia saptamani de concediu.
Dupa doi ani insa, proprietarii ajung la un moment cheie. Daca pot, vor gasi pe cineva sa ii inlocuiasca. Daca nu, a adaugat ea, cel mai bun lucru pentru ei este sa comunice sincer si des cu angajatii si clientii despre perioada cand vor fi plecati. Costurile sunt fixe si pot fi incluse in buget, a mai spus Bredin.
Stresul joaca adesea un rol in alegerea momentului pentru vacanta, conform studiului American Express, care a descoperit ca 34% dintre proprietari isi iau vacanta cand sunt stresati sau cand s-au saturat.
"Pentru noi toti si in special pentru antreprenori", a spus Bredin, "o vacanta, chiar si una mica, este o necesitate si nu un lux, in special in perioadele de stres."
Studiul a analizat 627 de proprietari de afaceri mici si manageri de companii cu mai putin de 100 de angajati. Studiul a relevat ca proprietarii mai batrani, de peste 60 de ani, erau cei care aveau planuri de vacanta - 72%, comparativ cu 55% dintre omologii lor mai tineri.
Marimea afacerii este de asemenea un factor. Studiul a aratat ca 73% dintre conducatorii afacerilor mici - cu 55 pana la 99 de angajati - aveau planuri de vacanta pentru o saptamana sau poate chiar mai mult, comparativ cu 59% pentru companiile cu mai putin de 50 de angajati.
Rombi, proprietarul de restaurante din California, a recunoscut ca el era intr-o pozitie mai buna decat altii ca sa poata inchida pentru o luna.
Are o chirie acceptabila, nu are facturi mari de platit pentru ianuarie, are un inventar lejer dupa sarbatorile de Craciun si de Anul Nou si este amplasat intr-o locatie propice afacerilor sezoniere.
Chiar si asa, "Cand redeschid, bilantul meu are un sold negativ", spune Rombi. "O luna este o perioada lunga."
Un purtator de cuvant a declarat: "Orice stat al lumii se confrunta cu circumstante economice dificile. Gradul de angajare se apropie de niveluri record, ratele dobanzilor sunt la un nivel record de scazute si ultimul deceniu a fost o perioada de venituri in crestere si creari de job-uri, astfel, Marea Britanie este intr-o pozitie buna sa faca fata situatiei".
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO