Business Internaţional

Reducerile de pret ale General Motors aduc compania pe profit

20.07.2005, 18:26 14

Rick Wagoner, presedintele executiv al General Motors (GM), cel mai mare producator de autovehicule din lume, ar putea raporta astazi profit, pentru prima data din ultimele trei trimestre, dupa ce a practicat reduceri pentru toti cumparatorii din Statele Unite, cu scopul de a impulsiona vanzarile, scrie Bloomberg.

Castigurile companiei General Motors pentru al doilea trimestru au scazut pana la 2 centi (1,6 eurocenti) per actiune de la 2,36 dolari per actiune (1,95 euro), valoare inregistrata anul trecut.

Profitul net a totalizat 1,34 miliarde de dolari (1,11 miliarde de euro), la un nivel al vanzarilor pe 2004 de 4,91 miliarde de dolari (4,06 miliarde de euro).

Discounturile fara precedent ale companiei General Motors au condus la o crestere de 47% a vanzarilor aferente lunii iunie din Statele Unite. Principalii competitori, Ford Motor si DaimlerChrysler, au fost fortati sa se alinieze miscarilor GM, oferind la randul lor reduceri substantiale de preturi.

GM a recurs la astfel de stimulente dupa ce rating-ul datoriilor a fost redus la calificativul de "junk", iar magnatul Kirk Kerkorian si-a marit participatia in cadrul companiei.

"A inceput un razboi al preturilor. Timpul va hotari daca aceasta decizie a fost sau nu una de bun augur", spune Sasha Kamper de la Principal Global Investitors, companie care gestioneaza active de 86 de miliarde de dolari (71,25 de miliarde de euro).

Actiunile General Motors au crescut cu 16 procente in al doilea trimestru. GM intentioneaza sa reduca productia si cheltuielile pentru asigurarile de sanatate, in incercarea de a recupera clientela pentru cele 89 de modele de masini si camioane. Wagoner, in varsta de 52 de ani, a declarat luna trecuta ca vrea sa renunte la 25.000 de locuri de munca din activitatea de productie pana in 2008 si ca va colabora cu sindicatele pentru a reduce cheltuielile pentru sanatate.

George Rush, unul dintre cei 550.829 de cumparatori ai GM din luna iunie, dorea sa achizitioneze un model sedan Sonata de la compania sud-coreeana Hyunday Motor. Cand a auzit de reducerile oferite de GM, s-a decis sa cumpere un Pontiac Sunfire. Oferta promotionala a GM a redus pretul masinii de la 17.000 de dolari (14.086 de euro) pana la 10.500 de dolari (8.700 de euro).

Vanzarile si-au revenit dupa declinul de 6,7 procente din mai, cand piata automobilelor din Statele Unite a atins nivelul cel mai redus din ultimii 80 de ani. Daca estimarile analistilor sunt precise, in primul semestru din acest an, pierderile GM vor avea cea mai mare valoare cumulata din ultimii 13 ani, principala cauza fiind cresterea cheltuielilor pentru sanatate si reducerea numarului de vanzari in favoarea companiei Toyota Motor si a altor producatori asiatici.

Castigurile GM au depasit asteptarile analistilor, in medie, cu 1,6 procente in ultimele sase trimestre. Wagoner spera ca noile si viitoarele modele, precum modelul sport utilitar HHR si modelul sport Pontiac Solstice, sa fie mai atractive pentru cumparatori.

Planul de reducere a preturilor a fost conceput anul trecut, ca o metoda de a atrage cumparatorii de pe pietele din Boston si Washington, unde GM este mai putin prezenta.

Cresterea vanzarilor a redus din efectul anuntului conform caruia Kerkorian va achizitiona 8,8% din actiunile producatorului printr-o investitie "pasiva". In final, Kerkorian a cumparat doar 7,2 procente pentru ca unii investitori au decis ca oferta acestuia de 31 de dolari (25,68 euro) pe actiune este prea mica.

catalin.lupoaie@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO