Business Internaţional

Revoluţia informaţiei remodelează relieful pe burse

Ritmul mediu anual de creştere a profiturilor Google este de 25% pentru ultimii cinci ani

Ritmul mediu anual de creştere a profiturilor Google este de 25% pentru ultimii cinci ani

Autor: Bogdan Cojocaru

11.02.2014, 20:50 730

Începutul acestei săptămâni nu va fi uitat mult timp de strategii de la Google. Gigantul de internet a depăşit grupul american petrolier ExxonMobil şi l-a înlăturat de pe locul doi al topului companiilor cu cea mai mare capitalizare bursieră la nivel mondial. De pe prima poziţie, Apple pare de neclintit. Supremaţia pe burse reflectă şi schimbările din societate, căreia tehno­logia şi informaţia îi devin tot mai indispensabile şi care devine conştientă că resursele naturale trebuie protejate.

Google a terminat şedinţa de tranzacţionare de luni de pe bursa de la New York cu o capitalizare bursieră de aproape 394 miliarde dolari, depăşind pentru prima dată Exxon (388 miliarde dolari). Apple conduce lejer clasa­mentul, cu o capitalizare de 472 miliarde dolari, scrie Le Figaro.

Ca şi grupul căruia Steve Jobs i-a turnat fundaţiile, Google este o piesă importantă din mecanismul de creştere al unei economii bazate pe cunoaştere şi unul dintre principalii beneficiari ai informaţionalizării societăţii. Mai mult decât un simplu motor de căutare, compania a devenit aproape indis­pensabilă pentru sistemele de operare instalate pe smartphone-uri, pentru tehnologia de birou, cartografie şi interconectare.

Toate acestea au adus pentru Google o dezvoltare impre­sionantă. Ritmul mediu anual de  creştere a profiturilor este de 25% pentru ultimii cinci ani. În raport cu această performanţă, evoluţia pe bursă pare mai reţinută (o creştere medie de 11% în aceeaşi perioadă).

În aceste condiţii, analiştii sunt foarte optimişti în ceea ce priveşte viitorul Google. Aproximativ trei sferturi din ei îşi sfătuiesc clienţii să cumpere acţiunile Google. Preţul ţintă pe termen mediu este de 1.300 de dolari, faţă de  1.173 în prezent.

Cât despre Apple, gadgeturile com­paniei – de la computere şi smartphone-uri la mediaplayere - au devenit sinonime cu calitatea şi inovaţia şi chiar un cult în anumite ramuri ale societăţii.

În schimb, într-o economie care se dematerializează şi care încet devine conştientă de faptul că resursele planetei trebuie conservate, grupurile petroliere au în vremurile actuale dificultăţi în a-şi dezvolta activitatea şi majora profiturile. Iar scandalurile legate de poluare şi de distrugerea mediului întunecă şi mai mult imaginea şi viitorul producătorilor de petrol, cel puţin în statele dezvoltate.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.02.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO