Business Internaţional

S-au bucurat prea devreme? Moneda euro devine o povara grea pentru Slovacia si Slovenia

S-au bucurat prea devreme? Moneda euro devine o povara grea pentru Slovacia si Slovenia

Moneda euro aduce Sloveniei si Slovaciei mai multe dezavantaje decat beneficii

14.07.2009, 15:07 372

La doar sase luni de la aderarea Slovaciei la zona euro, guvernul de la Bratislava analizeaza de ce tot mai multi locuitori ai tarii aleg sa isi faca cumparaturile in Ungaria, in loc sa apeleze la magazinele locale, scrie Bloomberg.
Deprecierea cu aproape 14% a forintului maghiar in raport cu euro din ultimul an i-a convins pe tot mai multi slovaci sa calatoreasca in Ungaria pentru a-si cumpara masini, electronice si alimente, avand in vedere ca preturile pentru aceste pro-duse sunt cu cel putin o treime mai ieftine decat in Slovacia.
Igor Barat, oficialul guvernamental responsabil de integrarea Slovaciei in zona euro, a declarat pe 29 iunie ca analiza realizata de executivul slovac in ultimele doua luni asupra fenomenului va arata cu siguranta ca "turismul de cumparaturi" este cauzat chiar de adoptarea euro.

Competitivitatea Slovaciei si Sloveniei, afectata de euro
Slovacia si Slovenia, singurele state din Europa de Est care au adoptat moneda unica europeana, traverseaza in prezent cele mai grave perioade de recesiune de la caderea regimurilor comuniste. Aprecierea euro afecteaza vanzarile celor mai multi retaileri slovaci, printre care si lantul de supermarketuri Coop Jednota, si exportatori, precum producatorul Gorenje Group, facand ca redresarea de pe urma crizei financiare mondiale sa devina mult mai dificila.
"Ne confruntam cu piedici serioase", a declarat Simon Tilford, economist-sef al Centrului pentru reforma europeana din Londra. "In cazul Slovaciei si Sloveniei, o moneda europeana puternica reprezinta un risc important in ceea ce priveste competitivitatea celor doua state pe pietele mondiale, iar daca cursul de schimb se mentine la acelasi nivel, acest lucru va complica cu siguranta o perioada care este deja considerata una dificila", a precizat Tilford.

Cinci ani fara noi membri ai zonei euro
Slovacia si Slovenia ar putea ramane cel putin in urmatorii cinci ani singurele state din Europa de Est care utilizeaza moneda euro. Liderii polonezi iau in calcul sa renunte la ideea de a adopta euro in 2012, in timp ce maghiarii si cehii nu intentioneaza sa intre in zona euro pana in 2014. Tarile baltice, care au intrat deja in sistemul european de schimb, mecanismul care le pregateste pentru adoptarea monedei unice, se confrunta in prezent cu cea mai grava recesiune din Uniunea Europeana.
Problemele aparute odata cu adoptarea euro intr-o perioada in care pietele mondiale sunt in criza au facut ca avantajele pe termen lung ale monedei unice, cum ar fi stabilitatea cursului de schimb si liberalizarea comertului, sa nu mai fie atat de vizibile, potrivit lui Jan Toth, economist al Unicredit in Slovacia. In acelasi timp, statele care nu fac parte din zona euro beneficiaza in mod paradoxal de pe urma cursului puternic de schimb al monedei.
Deprecierea celorlalte monede din regiune "face ca economiile statelor respective sa reuseasca sa se redreseze mult mai repede deoarece exporturile lor devin astfel mai competitive", a afirmat Henrik Gullberg, strateg pe politici monetare al Deutsche Bank in Londra. "Pe termen lung, prevad ca monedele statelor din Europa de Est se vor aprecia", a precizat el.
Vanzarile pe segmentul de retail au scazut cu o rata anuala de 13,4% in luna mai in Slovenia, in timp ce PIB-ul tarii s-a redus cu un ritm anual de 8,5% in primul trimestru al anului. PIB-ul Slovaciei a scazut cu 5,6% in aceeasi perioada. Vanzarile pe retail s-au redus cu 9,2% in aprilie, pe masura ce tot mai putini slovaci aleg sa isi faca cumparaturile in tara.
In Ungaria, tara care beneficiaza in prezent de fenomenul turismului pentru cumparaturi, vanzarile pe retail au scazut cu 4,1% in aceeasi perioada. "Ungaria a devenit al patrulea retailer important din Slovacia", potrivit lui Viliam Trska, seful diviziei slovace a Procter & Gamble, cel mai mare producator de bunuri de consum din lume.

O moneda euro puternica reprezinta un dezavantaj
Zlotul polonez s-a depreciat cu 25% in raport cu euro in ultimele 12 luni, in timp ce forintul maghiar a pierdut 14%. "Pe perioada unor astfel de crize, moneda euro poate reprezenta cu siguranta un dezavantaj", deoarece statele mai mici nu mai pot sa actioneze in sensul deprecierii monedelor nationale pentru a deveni mai competitive pe pietele internationale, a declarat Juraj Kotian, economist al Erste Bank la Viena.
Trska, seful Procter & Gamble in Slovacia, se bucura de faptul ca poate cumpara produse mai ieftine din Ungaria, insa este constient de faptul ca compania pe care o conduce are de suferit din acest motiv. La putin timp dupa ce tara a devenit al
16-lea membru al zonei euro la 1 ianuarie, el a calatorit in Ungaria pentru a-si cumpara un nou Citro‘n C4, economisind astfel 30% din costurile masinii.
Divizia Procter & Gamble pe care o conduce a fost nevoita in schimb sa reduca preturile pentru diverse produse, printre care sapunuri sau detergenti, cu aproape 25%, pentru a-i convinge pe slovaci sa cumpere de pe pietele locale.
"Nu ne putem opune acestui fenomen", a declarat Trska, in varsta de 33 de ani, adaugand ca "produsele sunt mult mai ieftine pe alte piete, astfel ca slovacii nu sunt in niciun fel motivati sa le achizitioneze de pe piata locala".
Mercator Poslovni Sistem, cel mai mare lant de supermarketuri din Slovenia, a inregistrat pierderi de 7,7 milioane de euro pe pietele din Serbia in acest an, pe masura ce deprecierea monedei nationale a tarii a dus la scaderea veniturilor obtinute in euro. Divizia slovaca a Tesco, cel mai mare retailer alimentar din aceasta tara, si Hornbach Holding, un furnizor de materiale de constructii, au lansat campanii promotionale in care distribuie afise si fluturasi pentru a-i convinge pe slovaci sa isi faca cumparaturile acasa.

Ungaria - principala destinatie pentru turismul de cumparaturi
Cu toate acestea, o treime dintre masinile parcate in fata supermarketului Tesco dintr-un orasel maghiar aflat la mai putin de o ora distanta de mers cu masina de Bratislava au numere slovace. Magazinul angajeaza personal care vorbeste slovaca, iar multe dintre promotiile unitatii sunt in aceasta limba. "Venim aici o data pe saptamana", a declarat Zuzana Filkova, in varsta de 40 de ani, o vanzatoare din capitala Slovaciei.
Cei de la Tesco nu au facut publice vanzarile companiei de retail in Slovacia, insa Coop Jednota, cel mai mare lant de magazine slovac, a anuntat o scadere cu 2,6% a vanzarilor in primele cinci luni ale anului in partea de vest a Slovaciei, la granita cu Ungaria si Cehia. Coop Jednota a inregistrat in medie o scadere a vanzarilor cu 1,9% pe teritoriul Slovaciei.
Franjo Bobinac, directorul executiv al producatorului sloven de electronice Gorenje, a declarat ca aprecierea monedei unice europene a cauzat companiei pierderi de 3 milioane de euro. Pierderile Gorenje au atins 14,47 milioane de euro in primul trimestru al anului, iar vanzarile companiei au scazut cu 5,6%.
"Faptul ca multe state fac parte din Uniunea Europeana insa nu au reusit inca sa adopte moneda unica reprezinta cu adevarat o problema", a declarat Bobinak pe 10 iunie intr-un interviu. "Este extrem de dificil, aproape imposibil, sa reducem complet riscurile legate de cursurile de schimb din regiune", a precizat el.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO