Business Internaţional

Scaderea vanzarilor si problemele producatorilor din Detroit pun lacatul pe usile multor dealeri auto

10.12.2008, 16:28 9

Bruce Thomas si-a inceput cariera in industria auto la varsta de 12 ani, cand spala masini in cadrul dealership-ului General Motors al tatalui sau. In decursul timpului lucrurile au evoluat. In liceu a ajuns sa schimbe uleiul masinilor, iar in perioada facultatii a vandut primul sau Pontiac, scrie International Herald Tribune.

Angajamentul pe care el si l-a luat fata de o industrie cu traditie in America, jumatate din interes, jumatate din placere, nu l-a tradat niciodata. El a preluat cele doua dealership-uri ale familiei sale, ce l-au ajutat in timp sa stranga o mica avere. Bruce Thomas si-a demonstrat generozitatea prin contributii generoase catre bisericile locale, echipele sportive ale scolilor din zona, competitiile caritabile de golf si nu in ultimul rand catre un grup ce ajuta femeile sa isi gaseasca slujbe la iesirea din inchisoare.
In conditiile actualei crize insa, intregul succes caruia antreprenorul i-a pus bazele pare a se evapora.
Trec zile intregi fara ca el sa mai incheie vreo vanzare. Datoriile sale cresc vazand cu ochii. Prietenii ii ofera bani pentru a putea face fata situatiei. "Incerc sa supravietuiesc din pozitia mea de vanzator de autotmobile", a marturisit Thomas, acum in varsta de 59 ani, "si nu stiu daca acest lucru este posibil."
Insa orice ajutor guvernamental primit de producatorii auto din Detroit (GM, Ford si Chrysler) este foarte posibil sa vina mult prea tarziu pentru mii de dealeri ce vand branduri americane, asa cum este si cazul lui Thomas.
Asociatia Nationala a Dealerilor de Automobile din SUA previzioneaza ca aproximativ 900 din cei 20.770 de dealeri de masini noi vor iesi din aceasta afacere anul acesta, iar analistii acestui sector sunt de parere ca numarul dealership-urilor ce nu vor putea face fata situatiei ar putea creste la valori mai mari de patru cifre anul viitor. Chiar daca Ford, Chrysler si General Motors vor supravietui, multi cred ca dealership-urile vor fi afectate si ca acest lucru este inevitabil, dupa ce ani la rand numarul dealerilor pentru brandurile locale il depasea pe cel justificat de volumul vanzarilor al producatorilor din Detroit.
Posibilitatea unei prabusiri in masa a dealership-urilor din intreaga tara a inceput sa isi puna amprenta de o maniera negativa asupra economiei. Doar in octombrie, peste 20.000 de angajati ai dealership-urilor auto si-au pierdut slujbele la nivel national, valoare ce reprezinta mai mult de 50% din totalul celor recent angajati in sectorul de retail, conform Departamentului de Munca.
Asociatia dealerilor auto estimeaza ca vanzatorii de masini noi au state de plata in valoare de 54 mld. dolari (42 mld. euro) pentru cei 1,1 milioane de muncitori angajati si sunt responsabili pentru aproximativ 20% din vanzarile sectorului de retail si din volumul impozitelor din vanzari din comunitatile mici si mari deopotriva.
Pentru dealerii auto aceasta nu este doar o afacere. Cei mai multi dintre ei sunt puternic implicati in activitatea comunitatii lor si fiecare reprezinta o felie din America - marile lor steaguri flutura, reclamele lor radio atrag atentia si sponsorizarile lor din Little League si din cadrul altor activitati caritabile ajuta la imbunatatirea vietilor comunitatilor locale.
Intr-un mic oras de langa Tallahassee, Thomas a avut in subordine 50 de angajati in urma cu numai doi ani, cand cele doua dealership-uri ale sale vindeau in medie 24 de vehicule pe luna.
Acum insa, Thomas este norocos daca mai vinde 3 automobile pe saptamana si astfel s-a vazut nevoit sa renunte la serviciile a zece dintre angajatii sai.
Reprezentantii din cele doua dealership-uri ale lui Thomas ce se ocupa de vanzari - unul vinde masini Chrysler, Dodge, Jepp, iar celalalt modele General Motors - jongleaza atat de lejer cu timpul incat mare parte din acesta si-l petrec facand sudoku, citind reviste sportive si sunand vechii clienti ai afacerii. Ei l-au implorat in repetate randuri pe cel ce se ocupa cu serviciile postale sa cumpere o masina, in multele dimineti in care el era singurul ce le mai trece pragul.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO