Volkswagen, cel mai mare producator auto european, ar putea lansa o oferta ambitioasa pentru a prelua divizia auto a Porsche, in cadrul unei noi evolutii extraordinare a sagai corporatiste din jurul celei mai faimoase dinastii auto germane, scrie Financial Times.
Surse familiare cu situatia au declarat ca managementul VW analizeaza optiunea de a achizitiona Porsche AG, divizia auto a Porsche SE, miscare ce ar ajuta considerabil compania-mama, care se confrunta cu un grad ridicat de indatorare.
Situatia s-ar schimba dramatic avand in vedere indrazneata preluare a VW de catre Porsche, proces inceput cu trei ani si jumatate in urma. Volkswagen este cel mai mare constructor auto al Europei, cu o cifra de afaceri de circa 15 ori mai mare decat cea a Porsche.
„Lucrurile ar reveni la normal intr-un final", au declarat sursele citate mai sus. Miscarea i-ar permite lui Ferdinand Piech, nepotul lui Ferdinand Porsche, fondatorul care a proiectat VW Beetle, sa integreze producatorul de automobile sport in cadrul VW, ducandu-si in acest fel la bun sfarsit misiunea de a reintregi mostenirea familiei sale.
Familiile Porsche si Piech detin impreuna Porsche SE, cat si 50,76% din actiunile VW. Porsche SE si-ar pastra participatia din cadrul VW in eventualitatea incheierii unei tranzactii.
Speculeaza pozitia slaba a Porsche
Intentia Volkswagen a fost anuntata dupa ce Porsche a dezvaluit faptul ca se confrunta cu datorii de 9 mld. euro.
Analistii si bancherii au aratat ca Porsche ar putea intampina dificultati in a-si onora datoriile.
Un purtator de cuvant al Porsche, care a declarat ca nu este la curent cu planurile de preluare, a aratat ca cei 280 de milioane de euro pe care ii va primi sub forma de dividende VW si profitul sau operational vor ajunge companiei Porsche pentru a-si efectua platile legate de dobanzi in acest an.
Porsche a realizat profituri uriase in ultimii ani in urma unor controversate tranzactii cu optiuni pe actiunile VW. Compania a generat 6,8 miliarde de euro, mai mult decat dublul veniturilor sale, din preluarea VW numai in ultimele sase luni. Totusi, analistii arata ca cea mai mare parte a acestor profituri reprezinta castiguri pe hartie si ca vor fi dificil de transformat in cash.
VW are 10 miliarde de euro cash
Arndt Ellinghorst, analist in cadrul Credit Suisse, a declarat ca cea mai logica solutie ar fi ca VW sa-si utilizeze lichiditatile nete de 10,7 miliarde de euro pentru a achizitiona divizia producatoare de automobile sport.
Surse familiare cu situatia au avertizat ca planul inca intampina numeroase obstacole, cum ar fi problema evaluarii Porsche.
Estimarile in aceasta privinta variaza intr 6 si 9 miliarde de euro.
Un alt semn de intrebare este daca statul Saxonia Inferioara, care detine o participatie de aproximativ 20% in cadrul VW, va sprijini o astfel de miscare.
Volkswagen este „increzator" ca adancirea relatiilor cu Porsche SE va permite ambelor companii sa-si sporeasca profitabiliatea si cota de piata, a declarat directorul executiv al producatorului auto, Martin Winterkorn, citat de Bloomberg.
„Alianta are un potential enorm din punct de vedere tehnologic si economic", a declarat el.
Porsche, producatorul modelului sport 911, are drept obiectiv majorarea actualei participatii de 50,8% din cadrul VW la 75%. Volkswagen furnizeaza companiei Porsche componente, iar cele doua companii colaboreaza in domeniul constructiei de automobile sport-utilitare.
In contextul declinului pietelor auto din Europa si Statele Unite, Volkswagen si-a restrans productia, a redus programul de lucru si a eliminat locurile de munca temporare pentru a stavili scaderea profitului.
Producatorul, care a raportat o scadere de 74% a profitului net pe primul trimestru al acestui an, va genera profit in acest an, a declarat Winterkorn, reiterand o estimare anterioara.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels