Business Internaţional

Semnale de alarma catre agentiile de rating

27.10.2004, 00:00 16



Agentiile de rating acorda un calificativ prea optimist datoriilor General Motors si Ford Motor, scrie Financial Times.



Saptamana trecuta, autoritatea de supraveghere a pietei de capital din SUA (SEC- Securities and Exchange Commission) a decis sa investigheze cheltuielile cu pensiile si ingrijirea medicala a celor mai mari debitori de pe piata obligatiunilor. Acesta ar putea fi un semnal de alarma tras la adresa agentiilor de rating.



Rezultatele financiare pe al treilea trimestru au aratat ca diviziile de automobile ale General Motors si Ford au inregistrat pierderi de 629 milioane dolari si respectiv 637 milioane dolari inainte de calculul impozitului. Profitul lor depinde de rezultatele diviziilor de servicii financiare. Ratele de dobanda au inceput insa sa urmeze un trend ascendent, ceea ce inseamna ca nici serviciile financiare nu vor mai fi atat de profitabile. Iar redresarea industriei automobilelor ramane indoielnica. Avand in vedere capacitatea de productie excedentara in SUA si Europa, preturile prezinta o problema considerabila si costurile cu ingrijirea medicala au atins o rata anuala de crestere formata din doua cifre. Principala problema este insa levierul financiar.



In cazul General Motors, cel mai mare producator de automobile din lume, acesta avea la sfarsitul lunii septembrie 2004, un capital propriu de 28,2 miliarde dolari care sustinea o datorie neta (cash si titluri financiare in industria automobilelor) de 11,7 miliarde dolari, ceea ce nu este prea ingrijorator. In schimb, levierul diviziei de servicii financiare este foarte ridicat, obligatiile ridicandu-se la 282 miliarde dolari. General Motors Acceptance Corporation (GMAC) este divizia GM de servicii financiare, cu active in valoare de aproape 138,7 miliarde dolari, care ofera, pe langa posibilitatile de finantare- care includ si credite ipotecare- si servicii de asigurari. Datoriile provenite din contractele colective pentru pensionari, ingrijire medicala si alte beneficii pentru angajati se ridica la 39,8 miliarde dolari. In cadrul fondului de pensii, care are investitii in actiuni in proportie de 49%, levierul este deosebit de mare, sustine Financial Times.



Bilantul Ford prezinta o imagine mai putin dramatica din punct de vedere financiar, insa este mai expus in ceea ce priveste titlurile de pe piata de capital, tinta de portofoliu fiind de 70%.



Datorita rating-urilor favorabile, costul capitalului este mai redus pentru General Motors sau Ford, in ciuda riscului pe care il prezinta. Iar trezirea ar putea fi dureroasa. ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24