Business Internaţional

Spania devine un nume cunoscut pe scena economica mondiala

Spania devine un nume cunoscut pe scena economica mondiala

Companiile spaniole de infrastructura au devenit deja jucatori importanti pe piata mondiala

01.11.2006, 12:56 71

Spania, cu o piata din ce in ce mai liberalizata, devine tinta principala pentru companiile straine care vor sa profite de cresterea impresionanta a economiei iberice.
Spania sarbatoreste cel de-al douazecelea an ca membra a Uniunii Europene, asa ca 2006 ar trebui sa fie anul in care peninsula izolata odinioara va deveni una din adevaratele tari moderne ale Europei, scrie Financial Times.
Lasand in urma deceniile cand America Latina era piata naturala a expansiunii straine, companiile spaniole isi fac simtita prezenta in Europa datorita investitiilor intensive in telecomunicatii, infrastructura, proprietati, finante si energie. Europa de Est, SUA si Asia reprezinta acum viitorul, potrivit multora dintre liderii in afaceri ai Spaniei.
In acelasi timp, Spania s-a regasit, cu oarece disconfort, in vizorul companiilor europene care vaneaza noi piete si sanse de a profita de ratele de dezvoltare impresionante ale Spaniei.
Daca anul acesta guvernul a mai usurat legislatia privind investitiile colective, a pus la punct un set de reguli privind guvernarea corporatista si a infiintat un cod de urmat in cazul unei preluari, destinat sa alinieze tara la legislatia din restul tarilor UE, totodata a si evidentiat latura protectionista a Spaniei.
Prima reactie a guvernului la oferta de preluare de 27 de miliarde de euro a E.ON din Germania, imbunatatita ulterior la 36,8 miliarde de euro, pentru Endesa, grupul de electricitate spaniol, a fost sa mareasca numarul conditiilor Comisiei Nationale a Energiei (CNE). Au fost impuse 19 conditii asupra ofertei pe care Comisia Europeana le-a considerat ilegale.
Guvernul spaniol, care spera sa creeze o fuziune intre Endesa si Gas Natural, producatorul intern, si-a aparat pozitia, spunand ca piata de electricitate din economiile UE precum Franta sau Germania sunt foarte greu accesibile companiilor spaniole.
Chiar daca acest lucru ar fi adevarat, companiile spaniole din alte sectoare au intampinat putine obstacole in lupta lor de cucerire la nivel global. Ferrovial, cel mai dinamic grup de constructii si servicii, a condus consortiul care in iunie a cumparat BAA intr-o afacere care a evaluat operatorul aeropoartelor din Regatul Unit la 24 de miliarde de dolari (19 mld. euro), inclusiv datoriile. FCC, un alt grup din acest sector, a cheltuit mai mult de 4 miliarde de dolari pe concesionari si companii din Marea Britanie, Austria si Spania.
"Constructiile spaniole si grupurile de servicii au acum increderea si aptitudinile necesare pentru a cauta sa se extinda oriunde vad o ocazie in lume", spune CEO-ul uneia din cele mai mari sase companii din acest sector, care a refuzat sa fie numit. Aceasta incredere este alimentata de puterea de cumparare a pietei interne. Atat de mare este scara cererii consumatorilor si intensitatea activitatilor din constructii, retail sau sectoarele de turism ca se previzioneaza cresterea cu aproximativ 3,5 procente a produsului intern brut anul acesta. Aceasta comparativ cu o rata a tarilor europene de 2,5 procente.
Bursa spaniola se bucura de cel mai bun an al sau: indicele principal, Ibex, a depasit recordul anterior si a adaugat 600 de puncte pentru a intrece inca o data restul Europei.
Motorul principal al avansului indicelui a fost acumularea de actiuni de catre grupurile de constructii in sectoarele de electricitate si energie.
Dupa ce doar au fost limitate ca numar timp de cinci ani, ofertele publice initiale au inceput sa apara tot mai des. In acest timp, grupurile europene si americane de investitii au scos de pe piata compania Telepizza si au continuat sa remodeleze sectorul companiilor mici si mijlocii.
Anul acesta totalul fuziunilor, anuntate sau realizate, valoreaza 115 miliarde de euro, potrivit Dealogic. Acestea pozitioneaza Spania cu doar un loc in urma Regatului Unit. Investitiile in capital fix vor atinge 30 de procente din PIB, de la 28 de procente in 2005.
Dar introducerea euro in 2002 continua sa arate deficiente structurale.
Productivitatea in Spania se afla in urma statelor europene si e un rezultat al ineficientei in educatie, adoptarea lenta a tehnologiei informatiei, investitii slabe in cercetare si dezvoltare si esecul politicilor regionale de a atrage investitii bine cotate.
Aceasta gaura in productivitate este reflectata de un deficit actual de 7,4 procente din PIB-ul de anul trecut.
Fondurile structurale ale UE, care au transformat infrastructura tarii si au dezgropat o comoara pentru companiile de constructii, vor fi retrase succesiv anul viitor. Asa ca, potrivit liderilor de afaceri si academicienilor, Spania trebuie sa faca mai mult pentru a crea o cultura a antreprenoriatului si sa-si transpuna ideile in initiative de afaceri. "Inca pedepsim esecul prea aspru", spune Mauri Lazkano, managing director al Basque International Development Agency. "Trebuie sa ne asiguram ca tinerii nostri nu vor pierde curiozitatea de a incerca lucruri noi."
Alti nori intuneca cerul. Piata "supraincalzita" a locuintelor arata semne de "racire", gaurile din economia Spaniei s-ar putea largi, avertizeaza economistii. Bancile, creditori agresivi pentru cumparatori si dezvoltatori, sunt expuse riscurilor, pe masura ce ratele dobanzilor si datoriile spaniolilor, care au atins recent 115 procente din venitul disponibil, mai mult decat media europeana, cresc de asemenea.
"O problema care afecteaza toata lumea este inflatia preturilor la locuinte, care pun sub presiune bugetele familiilor", spune Richard Aledn, CEO al Ono, o firma spaniola de televiziune prin cablu.
Vazand acestea, grupurile spaniole de real estate, acoperite de bani si dornice de dezvoltare, si-au consolidat pozitia pe piata spaniola, iar acum incearca sa intre in Franta, Regatul Unit si Europa de Est.
In domeniul telecomunicatiilor, Telefonica demonstreaza ca ambitiile sale sunt cu adevarat globale. La sfarsitul anului trecut, a finalizat achizitia de 26 de miliarde de euro a operatorului de telefonie mobila O2 din Regatul Unit, pentru a consolida o baza europeana ce se intinde din Irlanda pana in Republica Ceha.
Benito Berceruelo, CEO al Estudio de Comunicacion, agentia de comunicare corporatista, spune ca "afaceristul spaniol al zilei de azi nu mai este intimidat de Europa". Acest lucru este cat se poate de bun. Pentru inceput exista perspective diminuate pe piata interna, care este acum prea mica pentru companiile ei de succes. De asemenea, competitia este mare din partea companiilor straine.
Marile banci, apasate de competitia interna si limite restrictive, se afla printre acele companii spaniole care cauta oportunitati in afara Spaniei. Santander si BBVA si-au vazut stapanirea confortabila asupra fondurilor interne si bunastarea managementului puse la incercare de noile reguli care incurajeaza investitiile rivalilor globali dornici sa profite de o piata in valoare de 340 de miliarde de euro, dublu fata de acum patru ani.
Raspunzand provocarii, Santander, dupa ce a cumparat Abbey din Marea Britanie in 2004, si-a indreptat atentia catre SUA unde are 25 de procente din actiunile Sovereign, in urma unei operatiuni de marime medie pe coasta de est. A platit de asemenea 650 de milioane de euro pentru o afacere cu vehicule in Texas.
Daca acum Spania are numeroase companii demne de investitii, ea detine si alte oportunitati de investitii, printre care si turismul, care inregistreaza 12% din PIB-ul Spaniei. Spania a fost destul de agila incat sa lanseze oferte noi pe piata, precum weekend-uri culturale, vacante de golf si circuite culinare sau ale vinului.
Lupta intre liniile aeriene low cost promite sa aduca vizitatorii aproape de destinatii mai "interioare" si sa reduca costurile zborurilor interne. Anul acesta va avea loc o lupta stransa intre liniile aeriene internationale ieftine si intre rivalii interni precum Vuelling si Clickair.
Nicolas Bonilla, sef al biroului spaniol al Apax Partners, firma de investitii care detine 40% din Vueling, spune ca "asemenea companii reflecta o Spanie foarte moderna, unde exista un nivel foarte inalt al competitiei. Al competitiei brutale".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO