Business Internaţional

Suedia se pregateste pentru un nou boom economic

12.07.2007, 20:49 19

Suedezii petrec astazi asa cum o faceau si in 1999. Analistii preconizeaza o crestere economica de circa 3,6 procente in 2007, insa informatiile statistice nu reflecta exuberanta absoluta a suedezilor fata de intregul fenomen, scrie The Financial Times.
Potrivit Systembolaget, compania care detine monopolul la bauturi alcoolice, suedezii nu au consumat niciodata atat de multa sampanie ca in 2006. Anul record anterior este 1999, in perioada boom-ului companiilor de Internet.
Exista si alte semne care arata ca suedezii au iesit din criza cauzata de iluzia internetului, dupa boom-ul din 1999. Bursa a depasit valorile ridicate din martie 2000, valori la care s-a ajuns din cauza "fenomenului virtual".
Iar preturile imobiliarelor cresc in continuare. Daca piata a depasit perioada de varf cauzata de boom-ul Internetului, vanzarile la sampanie cresc si ele pana la cifre record. In mod evident Suedia se pregateste pentru un boom economic.
Exuberanta din jurul acestei cresteri nu rezida din asemanarile cu ceea ce s-a intamplat in 1999, ci din diferentele dintre cele doua situatii. In aceasta perioada consumul este excesiv, dar experienta de dupa 1999 a mai potolit acest val de crestere.
In 1999, zilele se derulau intr-un ritm ametitor. Cei de la revista Wired, considerata biblie a internetului in acea vreme, au numit Stockholmul cea de-a doua locatie IT din lume, dupa Sillicon Valley.
Imi amintesc de o petrecere care a durat toata noaptea, dupa care au venit elicopterele si au dus invitatii la un spa in afara capitalei, pentru ca in a doua seara sa-i aduca inapoi in oras la o alta petrecere plina de excese, a declarat Roger Bjorkholmen, proprietarul unei galerii din Stockholm.
Gunnar Froroth, cofondator al Diplomat PR, a intuit apropierea unei crize dupa ce a participat la o petrecere de lansare organizata de Home4You, o companie de mobila on-line.
In acea vreme erau la ordinea zilei creditele, suedezii cheltuind din ce in ce mai multi bani cu fiecare luna, cumparand masini, apartamente si tablouri scumpe. "Toate au mers mai usor, pentru ca era vorba de banii altora", a declarat Niclas Froberg, fostul presedinte executiv la G Life, o revista virtuala de lifestyle.
Ceea ce se intampla acum este diferit fata de ce s-a intamplat in 1999.
"Pot sa vand o intreaga colectie in jumatate de ora, la fel ca in 1999", a declarat Lukas Gothman, unul din artistii cei mai de succes ai Suediei.
"Numai ca de acesta data consumatorii stiu ce cumpara", a adaugat el. Cresterea anuntata in aceasta perioada este la fel de capabila sa produca bunastare ca si cea din 1999, dar de aceasta data are acel aer de retinere, moderatie si maturitate specific suedezilor.
"In 1999 se punea accentul pe marketing, pe numarul de aparitii in ziare. Articolele din presa erau importante pentru ca dadeau valoare companiei. Dar anii de dupa criza m-au transformat intr-un zgarcit. Am invatat la ce sa ma astept si am invatat ca e nevoie de rabdare, ca anumite lucruri iau mai mult timp si ca trebuie sa ai grija de fiecare banut pe care il ai", a declarat Johan Kristiansson, tanarul director executiv de la Starbreeze, o companie de jocuri online.
"Clientii mei au acum ceva ce le lipsea in 1999: bunul-gust", a declarat Carl-Emil Erikson, decorator de interioare. El leaga situatia din prezent de faptul ca suedezii isi cheltuiesc acum mai mult proprii bani decat pe ai altora.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO