În timp ce mulţi angajaţi americani se pregătesc de sezonul sărbătorilor de iarnă, unii dintre aceştia se confruntă cu şocul mental şi financiar de a fi disponibilizaţi brusc, scrie The Guardian.
După ce companiile s-au plâns de penurii de locuri de muncă în 2021 şi 2022, mai multe dingtre acestea operează disponibilizări în masă acum, spre sfârşit de an.
Numărul locurilor de muncă eliminate în SUA a crescut în acest an, avansul ridicându-se la 6% pentru primele 11 luni din 2022 faţă de anul trecut.
În fruntea acestei tendinţe se află sectorul tech, numeroase companii din cadrul acestuia anunţând ample disponibilizări în ultimele săptămâni.
Unii experţi văd disponibilizările ca nefiind necesare. „Toate aceste companii fac bani. Decid disponibilizări pentru că alte companii procedează la fel,“ arată Jeffrey Pfeffer, profesor la Stanford Graduate School of Business. Şi companii din sectorul auto au anunţat disponibilizări în masă chiar înainte de sărbători, invocând probleme economice. Stellantis a anunţat recent închiderea unei fabrici din Illinois, peste 1.200 de angajaţi urmând să fie disponibilizaţi până la finalul lunii februarie 2023. Compania a invocat costuri în creştere legate de producţia de maşini electrice.
În sectorul bancar, Goldman Sachs Group are în vedere disponibilizarea a mii de angajaţi pentru a face faţă mediului economic dificil, a declarat recent o sursă pentru Reuters. Disponibilizările sunt ultimul semn că tendinţa eliminării locurilor de muncă accelerează în întregul Wall Street pe fondul încetinirii ritmului tranzacţiilor.
Goldman Sachs avea 49.100 de angajaţi la finalul trimestrului trei după angajări semnificative în timpul pandemiei. Numărul angajaţilor săi se va menţine peste nivelurile de dinaintea pandemiei, arată sursa citată.
Bănci globale, incluzând Morgan Stanley şi Citigroup, şi-au redus numărul angajaţilor în ultimele luni în condiţiile în care euforia de pe Wall Street s-a temperat dramatic din cauza creşterii dobânzilor, tensiunilor dintre SUA şi China, războiului dintre Rusia şi Ucraina şi inflaţiei în accelerare puternică.
Şi industria media americană este lovită de un val de disponibilizări, cu mai multe companii majore, incluzând CNN, BuzzFeed şi Gannett, eliminând sute de angajaţi în ultimele săptămâni pe fondul volatilităţii economice şi nesiguranţei, relatează The Guardian.
În 2022, după ce inflaţia a atins maxime istorice, iar banca centrală americană a pornit o campanie agresivă de scumpire a creditului, multe companii media au început să opereze disponibilizări, generând noi îngrijorări cu privire la soliditatea sectorului într-o perioadă de creştere a dezinformării.
Companii ca NBCUniversal, compania-mamă a NBC News şi MSNBC, şi Disney, care deţine ABC News, au sugerat de asemenea că urmează ample disponibilizări în viitorul apropiat.