Business Internaţional

Transportul maritim îşi revine odată cu economiile, iar companiile se grăbesc să îşi extindă flotele

Transportul maritim îşi revine odată cu economiile, iar companiile se grăbesc să îşi extindă flotele

Autor: Gabriel Razi

18.11.2010, 23:55 170

Transportul maritim a fost afectat serios de recesiunea mondialăcare a cauzat o scădere abruptă a comerţului mondial, dar cerereapentru transport maritim şi aerian a crescut anul acesta.
Nils Andersen, directorul executiv al Maerks, consideră că piaţatransporturilor de containere va creşte cu 6 procente anulviitor.

El adaugă că firma pe care o conduce a derulat în primele treitrimestre afaceri cu 7% mai mari decât în anul precedent şi căpreţurile au crescut cu 34%.
Cifrele contrastează puternic cu declinul de 13% al activităţii în2009, totodată companiile fiind nevoite să reducă preţurile cu28%.
Andersen precizează că a fost nevoit să improvizeze anul acestapentru a face faţă numărului mare de contracte, pentru că Maerskredusese capacitatea de transport prin renunţarea la câteva vase întimpul crizei.

Totuşi, Andersen admite că piaţa va înregistra scăderea sezonierăpe care o are în fiecare sfârşit de an, după ce livrările făcute cuocazia sărbătorilor de iarnă se vor fi încheiat.
Mişcările altor jucători precum Evergreen Marine Group subliniazătendinţa de expansiune a pieţei. Compania taiwaneză a anunţat că vacomanda noi nave şi că va încheia acest an pe profit, după ce anultrecut a fost nevoită să accepte pierderi substanţiale.

Maersk îşi reconsolidează poziţia de lider mondial şi a raportat unprofit de 3,21 mld. euro pentru primele trei trimestre ale anului,şi se aşteaptă ca profitul net să atingă 3,66 mld. euro până lafinalul anului. Dacă un astfel de nivel al profitului va fi atins,atunci compania va înregistra cele mai bune rezultate din istorieîn acest an. Şeful Maersk precizează însă că astfel de cifre aufost obţinute prin tăieri de costuri estimate la 700 mil. euro - 1mld. euro.
Compania daneză derulează operaţiuni şi în domenii cum ar fi celenergetic, prin exploatarea ţiţeiului, însă profiturile grupului aufost impulsionate de operaţiunile de transport maritim. Doar acestsector a adus grupului un profit de 1,6 mld. euro în primele nouăluni ale acestui an, după ce anul trecut pierderile se ridicau la1,1 mld. euro. Analistul Jacob Petersen susţine că vor mai trececâtiva ani până când afacerile transportatorilor de containere vorreveni la nivelul precedent crizei mondiale.
"Piaţa nu şi-a revenit după scăderile înregistrate în 2009, dareste pe drumul cel bun", spune analistul.

Comerţul mondial va creşte cu 13,5%

Ca urmare a unei redresări mai rapide a fluxurilor comercialemondiale în 2010, Organizaţia Mondială a Comerţului a majoratestimarea privind creşterea comerţului mondial la 13,5% faţă de2009. "Creşterea fluxurilor comerciale arată ieşirea cu bine dinrecesiunea economică şi arată de asemenea faptul că guvernele,încolţite de criză, nu au ridicat bariere protecţioniste", adeclarat directorul OMC Pascal Lamy. Aceasta ar fi cea mai marecreştere anuală a comerţului mondial din 1950 încoace, dar vinedupă o scădere de 12,2% în 2009. "Redresarea puternică a comerţuluimondial indică îmbunătăţirea activităţii economice în întreagalume", a completat Lamy.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO