Business Internaţional

Turcia este cel mai fierbinte loc din Europa de Est pentru producătorii auto

Turcia este cel mai fierbinte loc din Europa de Est pentru producătorii auto

Autor: Andreea Neferu

12.12.2010, 23:48 77

Turcia a produs până acum anul acesta cu o treime mai mult faţăde aceeaşi perioadă din 2009, potrivit datelor asociaţieiproducătorilor de automobile din Turcia, o redresare a pieţei ceoglindeşte evoluţia întregii economii, care se recuperează rapiddupă criza economică mondială, scrie The Wall Street Journal.

Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare dinTurcia au crescut şi ele cu 31% de la începutul anului până înnoiembrie faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, iarproducătorii afirmă că se luptă să facă faţă numărului mare decomenzi.

Analiştii de la IHS Automotive estimează că Turcia va produce1,05 milioane de automobile în acest an, mai mult decât Cehia sauSlovacia, care după aderarea la UE în 2004, cu ajutorul forţei demuncă ieftine, au urcat pe primele locuri locuri în topul celor maimari producători auto dintre pieţele emergente din Europa.

Creşterea producţiei de vehicule din Turcia atrage după sine unbeneficiu greu de neglijat, şi anume, reputaţia pe care odobândeşte la nivel internaţional. Cu o economie care a crescut întrimestrul doi la fel de mult ca şi cea a Chinei, clasa politică şicompaniile turceşti îşi extind relaţiile cu Orientul Mijlociu şiAfrica, în ciuda faptului că acestea cauzează tensiuni pe axaIstanbul-Washington sau Istanbul-Bruxelles.

"Turcia se transformă într-un centru auto competitiv la nivelmondial. Ţara deţine o imensă piaţă internă, iar guvernul pare săreformeze economia pentru a o transforma într-una cât mai atractivăpentru investitorii străini şi astfel să crească în continuare",spune John Wormald, directorul Autopolis, o firmă de consultanţă înindustria auto.

Merg la export

Expansiunea din industrie se face remarcată şi la nivelulexporturilor auto, acestea urmând şi ele un trend ascendent. Şaptedin zece automobile fabricate în Turcia sunt exportate, iar cea maimare cerere vine din partea Orientului Mijlociu şi a Africii deNord. La polul opus se află cererea scăzută ce vine din partea statelor din vestul Europei, potrivit datelor oficiale aleasociaţiei.

Industria auto, ce valorează 22 mld. dolari (16,59 mld. euro),oferă locuri de muncă la mai mult de 230.000 de persoane şicontabilizează 20% din totalul exporturilor Turciei, potrivitcompaniei de consultanţă Deloitte.

Expansiunea va fi posibilă datorită investiţiilor masive pe carecompaniile străine intenţionează să le realizeze în Turcia. Printreaceste companii se află şi grupul chinez Chery Automobile care şi-aluat angajamentul de a construi o fabrică în Turcia unde se vorasambla autoturisme pentru piaţa europeană. Lista continuă cu FordMotor şi Renault, care îşi vor extinde operaţiunile prinintermediul partenerilor, cea de-a doua fiind interesată săconstruiască o parte din producţia modelului electric Fluence înlocalitatea Bursa din Turcia.

Acestea nu sunt singurele companii care pariază pe Turcia. Lorli se alătură furnizorul german de componente auto Mann &Hummel Group, care a anunţat că îşi va începe producţia în Turciaîn decursul următorilor doi ani şi că Istanbulul va deveni sediulprincipal pentru operaţiunile din Orientul Mijlociu şi ţările ces-au aflat în blocul URSS.

Taxele auto sunt prea mari

În pofida faptului că viitorul pare a fi unul strălucit, înprezent Turcia se confruntă şi cu anumite obstacole, unul dintreacestea fiind reprezentat de lipsa brandurilor proprii.

Un alt impediement este valoarea ridicată a taxelor.

Dacă pentru un Ford Mondeo de 1,7 litri din cauza taxelor preţuleste mai mare cu 89%, pentru maşinile de lux, Ferrari spre exemplu,acesta poate fi mai mare cu 112%.

Nivelul ridicat al taxelor pe vânzarea de maşini şi pecarburanţi a condus la o suprimare a cererii.

Cu toate acestea, guvernul nu pare a fi decis să reducă taxelepentru vânzările auto.

De fapt, acestea au crescut anul acesta când autorităţile aueliminat o reducere care făcea parte din pachetul de măsuri destimulare, pachet adopatat în timpul crizei economice.

"În Turcia populaţia evită taxele, dar acestea se plătesc odatăcu achiziţionarea maşinii", spune Ali Babacan, ministrul economieiîn Turcia.

El punctează faptul că dacă vânzările de autoturisme cresc,guvernul nu vede niciun motiv pentru care să reducă taxele preacurând.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO