Business Internaţional

Un grup ceh, primul care oferă credite de consum în China

Autor: Traian Terzianm

05.12.2010, 23:35 17

Home Credit Group, companie cehă care operează pe piaţa decredite din Rusia şi Europa de Est, a întrecut unele dintre celemai mari grupuri financiare din lume şi a devenit primul creditorstrăin care oferă credite de consum în China, scrie FinancialTimes.

Alexander Labak, preşedinte şi director executiv al Home Credit,este de părere că sectorul creditelor de consum este singurul dinindustria financiară chineză care a rămas nedezvoltat. "Practic,acolo nu există nimic", a declarat Labak. "Dacă mergi într-unmagazin şi vrei să cumperi ceva pe baza unui împrumut, nu poţi. Lafel, dacă te duci la o bancă şi vrei să împrumuţi bani ca să îţicumperi un computer, răspunsul va fi: suma cerută este prea mică",este descrierea făcută de şeful Home Credit sectorului de creditede consum din China.

Anul acesta, compania va lansa oficial în China un program definanţare prin care va acorda credite mici pentru consumatorii caredoresc să cumpere produse, cum ar fi telefoane mobile, calculatoaresau motociclete. Deşi Home Credit şi-a dezvoltat o reţea desucursale în China, grupul era obligat să ofere produse financiareîn parteneriat cu o instituţie de credit chineză.

Pe lângă licenţa acordată Home Credit prin care grupul îşi vaputea deschide propria sucursală în Tianjin, organismele dereglementare a sectorului bancar a mai acordat licenţe şi unorgrupuri chineze pentru a lansa operaţiuni de consumer finance înShanghai, Beijing şi Chengdu.

Dimensiunea medie a celor 700.000 de credite acordate anulacesta de Home Cre­dit în China este de 270 de dolari, iar gru­pulceh are în vizor o piaţă de 700 mil. con­sumatori cu salarii sub500 de dolari pe lună. Cele mai multe dintre aceste per­soane nu auun istoric financiar, iar mulţi dintre ei nu au nici măcar un contbancar.

Home Credit este lider pe piaţa cre­ditelor de consum din Rusia,compania având o activitate dezvoltată şi în Europa de Est, unde50% din vânzările de electronice sunt finanţate cu astfel deîmpumuturi acordate pe loc, fără niciun fel de garanţie.

Compania are planuri mari în China, unde se aşteaptă să atingăpragul de rentabilitate anul viitor şi ca în următorii doi-trei anisă ajungă să acorde anual 10 mi­lioa­ne de credite.

Labak a spus că focalizarea pusă de Home Credit pe pieţeleemergente şi rădăcinile sale din fosta Cehoslovacie au făcut capentru China firma să fie mai puţin ame­nin­ţă­toare decât marilegrupuri financiare interna­ţio­nale. "Ceea ce facem noi arepotenţial în a stimula consumul intern din China, care este unobiectiv-cheie al guver­nului", a de­cla­rat Labak. Alte corporaţiicare vor să intre pe piaţa chi­ne­ză de credite pentru consum suntGeneral Electric, HSBC, BNP Paribas, Citigroup şi AIG. Analiştiisunt de părere că o aversiune faţă de credite va determinapopulaţia mai în vârstă să ezite în a accepta ofertele din parteacompaniilor de credite de consum, având în vedere taxele ridicateşi ratele dobânzilor pe care acestea le per­cep. "Pe termen lungexistă un potenţial imens în ciuda fap­tului că marile băncichineze s-au focalizat pe acor­darea de credite ipotecare şi dinsectorul corporativ", a declarat Wang Mingfei, analist în cadrulOrient Securities.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO