Business Internaţional

Vanzarile slabe ale Renault pun presiune pe conducere

12.09.2007, 16:14 11

Actionarii Renault, cel de-al doilea mare producator de automobile din Franta, incep sa-si piarda rabdarea cu directorul executiv Carlos Ghosn, care intentioneaza sa introduca 26 de noi modele pana in 2009, scrie Bloomberg.
In timp ce noul model Laguna urmeaza sa fie lansat, cel mai bine vandut model al companiei frantuzesti, Renault Megane, nu va fi imbunatatit pana in 2008. Fiat, producatorul de automobile cu cea mai mare crestere din Europa, impreuna cu Volkswagen vin din urma, acaparand din cota de piata regionala pierduta de Renault si depasind producatorul francez si pe Bursa.
"Renault stia ca se va confrunta cu o scadere a vanzarilor, dar nimeni nu se astepta ca Fiat si Volkswagen sa aiba asemenea rezultate", a declarat Matthieu Bordeaux-Groult, consultant al Richelieu Finance.
Ghosn anunta in februarie anul trecut ca Renault va avea o cifra de vanzari de 3,33 milioane de automobile pana in 2009, ceea ce reprezinta o crestere de 33% fata de 2005 si respectiv o crestere a profitului cu peste 50% fata de aceeasi perioada. In schimb, vanzarile Renault au scazut cu aproximativ 4%, iar veniturile cu 15% in 2006.
"Nu se mai pot intampla multe pana ce noul Megane nu va fi lansat", este de parere Max Warburton, analist al UBS. "Afacerea pare sa fie pe o traiectorie dezastruoasa, si daca previziunile lui Ghosn n-ar fi existat, lumea ar vedea cu totul altfel ceea ce se intampla la Renault", a adaugat el.
Si valoarea actiunilor Renault s-ar putea diminua din cauza scaderii profitului pentru cel de-al treilea trimestru consecutiv la Nissan Motor, unde Renault detine aproximativ 44% din companie. Nissan a adus aproximativ doua treimi din veniturile Renault pe 2006 si reprezinta circa jumatate din valoarea de piata a companiei franceze. Valoarea actiunilor Nissan au scazut cu 24% in ultimul an.
Atat actiunile Renault, cat si cele Nissan prezinta un risc pentru actionarii Renault, deoarece acestea nu inregistreaza un ritm de crestere sustinut, a declarat Stephen Cheetham, analist al Sanford Bernstein. "Zilele de glorie de la Nissan sub conducerea lui Ghosn sunt de mult apuse", a continuat el.
Actionarii General Motors si-au aratat increderea in Ghosn anul trecut, valoarea actiunilor producatorului american crescand cu aproximativ 8,6% cand miliardarul Kirk Kerkorian a venit cu propunerea unei aliante intre General Motors si Renault - Nisan, care insa nu s-a materializat.
Renault a inregistrat anul acesta cea mai slaba performanta din cele sapte companii membre ale indicelui Bloomberg Europe Auto. Volkswagen, cel mai mare producator de automobile din Europa, este lider, inregistrand o crestere a actiunilor de 73%. Renault intentioneaza sa se lanseze si pe pietele din afara Europei, in special cu modelul low-cost Logan, acesta fiind deja prezent pe pietele din Brazilia, India si Iran.
Nissan si Renault au anuntat ca intentioneaza sa investeasca un miliard de euro intr-un centru de productie in Maroc, care va avea o capacitate de 200.000 de automobile pe an, si va produce aici modelul Logan.
Extinderea internationala a companiei va duce la cresterea profitului, insa doar abia dupa 2009, este de parere Simon Davis, actionar al Renault, care detine aproximativ un procent din companie.
Cota de piata din Europa a Renault a scazut de la 9,6% la 8,7% in mai putin de un an, iar vanzarile au inregistrat o scadere de aproximativ 9,5%, conform datelor furnizate de Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile.
In timp ce Renault pierdea din cota de piata, cea a Fiat a crescut de la 7,6% la 8,2%, crestere datorata in mare parte vanzarilor inregistrate de modelul Bravo. Si cota de piata a Peugeot Citro?n, cel mai mare producator de automobile din Franta, a crescut de la 13,1% la 13,2%, crestere datorata vanzarilor modelelor Peugeot 207 si Citro?n C4 Picasso. Modelul Peugeot 308, competitor al modelului Megane al celor de la Renault, urmeaza sa fie lansat luna aceasta.
Renault se asteapta ca, pana in luna octombrie, scaderile inregistrate de companie sa se opreasca, in mare parte datorita lansarii celor doua noi modele: Renault Laguna si Renault Twingo II, lansat in iunie.
"Renault s-a concentrat mai mult fie pe modele cu care este greu sa concurezi, fie pe modelele care sunt relativ neprofitabile", a declarat Pierre-Yves Quemener, analist al Kepler Equities Landsbank.
Cresterea cotei de piata va fi o adevarata provocare pentru Renault, mai ales din cauza concurentei din partea Toyota si a Volkswagen, a mai adaugat el.
15% din compania Renault este detinuta de catre statul francez, iar uzinele de productie din Europa de Vest lucreaza doar la 70% din capacitatea de productie, spre deosebire de cei de la Peugeot, ale caror uzine lucreaza la o capacitate de peste 92%. Spre deosebire de cei de la Peugeot care si-au inchis uzina din Marea Britanie si au disponibilizat aproximativ 14.800 de angajati in ultimii doi ani, Ghosn a anuntat ca nicio uzina Renault nu va fi inchisa si nici disponibilizari n-or sa aiba loc.
"Toata lumea priveste cu prea mult entuziasm modelele ieftine, precum Dacia Logan", a declarat Adam Joans, analist al Morgan Stanley la Londra. El este de parere ca veniturile pentru 2007 ale Renault vor scadea cu 6,8% sau 9,65 euro/actiune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO