Business Internaţional

Vietnamul a prins gustul luxului occidental

Vietnamul a prins gustul luxului occidental

Vietnamezii cu dare de mana au inceput sa se obisnuiasca cu cumparaturile de la magazinele de lux

28.09.2007, 15:03 27

Intr-o tara in care majoritatea populatiei traieste in mediul rural, o pereche de sandale Gucci de 365 de dolari ar reprezenta un soc pentru oricine, scrie International Herald Tribune.
Cu toate acestea, piata produselor de lux este in plina ascensiune, si pe masura ce Vietnamul imbratiseaza si mai mult companiile private, cei care s-au imbogatit doresc sa-si cumpere pantofi de la Gucci, posete de la Louis Vuitton sau ceasuri de la Cartier, ceea ce reprezinta o dovada clara a cat de mult s-a schimbat acest stat de la sfarsitul razboiului si pana acum.
"De curand am vandut o jacheta de piele de 4.000 de dolari", spune un vanzator de la o reprezentanta a lantului de imbracaminte de lux Roberto Cavalli din Hanoi. "Clientii nostri vor sa se faca remarcati de catre ceilalti", adauga el.
Pana nu de mult, aceste manifestari nici nu existau in Vietnam. Majoritatea populatiei, obisnuita cu sandalele din cauciuc, cele pe care si trupele de eliberare impotriva francezilor mai intai, si mai apoi impotriva americanilor le-au purtat, era obisnuita cu austeritatea si egalitarismul vestimentar, mai ales dupa ce guvernul revolutionar-comunist venit la putere a nationalizat toate averile vietnamezilor.
Toate acestea s-au schimbat spre sfarsitul anilor '80, cand guvernul a fost de acord cu introducerea sistemului pietei private si pe pietele din Vietnam au inceput sa-si faca simtita prezenta investitorii straini, iar odata cu ei si stilul occidental si noile atitudini ale acestora.
"Noua generatie vrea sa se bucure de viata si vrea sa se inconjoare de lux", este de parere Nguyen Thi Cam Van, care in ultima luna a cumparat cinci posete Louis Vuitton, fiecare in valoare de cate 1.000 de dolari.
"Daca imi permit sa-mi cumpar ceva frumos, ma face sa ma simt mandra de mine", a explicat Van, consultant al Siemens. "Astfel lumea poate vedea si aprecia gustul tau in materie de imbracaminte", a adaugat ea.
Multi dintre "dependentii de cumparaturi" din Vietnam sunt tineri care lucreaza pentru multinationale, dar care inca locuiesc impreuna cu parintii. Altii lucreaza pentru companii de stat, iar altii s-au imbogatit efectiv de pe urma afacerilor din sectorul privat.
In ultimii 20 de ani, de cand Vietnamul a inceput reforma economica, rata de saracie aproape ca s-a injumatatit, iar venitul pe cap de locuitor s-a dublat in ultimii cinci ani.
Cu toate acestea, cei mai multi dintre cei 84 de milioane de locuitori inca mai castiga un dolar sau doi maxim pe zi din activitati agricole, ei inlocuind luxul cu mancarea pe care trebuie s-o manance in fiecare zi.
"Bogatii se imbogatesc si mai mult, iar restul se chinuie de pe o zi pe alta", crede Dao Quang Hung, un sofer de taxi din Hanoi. "Cu banii pe care acestia ii dau pe o poseta Louis Vuitton, o familie de tarani ar putea cumpara cateva vaci, si astfel ei ar putea scapa de saracie", a adaugat el.
La noul magazin Gucci din Ho Si Min cel mai bine s-au vandut pantofii care au facut senzatii la ultima parada de moda din Milano, pretul unei perechi fiind de peste 750 de dolari.
Vizavi, in magazinul Milano, s-a pus de curand in vanzare una dintre cele trei rochii Dolce & Gabbana din intreaga lume, pretul ei fiind de 54.000 de dolari, dupa cum a declarat Dang Tu An, directorul de marketing al magazinului, reprezentant al ambelor magazine.
Celelalte doua, a adaugat An, au fost purtate de catre starul de la Hollywood, Nicole Kidman si respectiv Victoria Beckham.
"Acum noua generatie din Vietnam a devenit mult mai materialista decat in trecut. Individualismul a inceput sa distruga identitatea noastra culturala, si chiar daca am devenit mai bogati, am inceput sa ne pierdem din valorile spirituale", spune Huu Ngoc, profesor universitar in Hanoi.
Generatia de dinainte de razboi nu cheltuia mai nimic si intotdeauna punea la o parte pentru viitor, fiind convinsi ca o catastrofa ii asteapta la fiecare colt. Insa, in ultima vreme, sondajele de opinie arata ca peste 60% dintre vietnamezi nascuti dupa 1975 sunt extrem de optimisti in legatura cu viitorul lor.
De exemplu, Van, care in fiecare zi se destinde la salonul de infrumusetare, traieste cu teama ca intr-o zi, tatal ei, un fost profesor universitar, va afla de posetele ei marca Louis Vuitton.
"Nu-i pot spune ca le am si niciodata nu ii voi spune cat costa o asemenea poseta. Ar avea impresia ca sunt complet iresponsabila", a spus ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO