Business Internaţional

Volvo nu pare sa resimta declinul de pe piata mondiala a automobilelor

08.12.2004, 00:00 28



Cu toate ca muncitorii care-si termina lucrul la uzina Torslanda din Goteborg a companiei Volvo trebuie sa-si croiasca drumul prin zapada pentru a ajunge acasa, aici nu se simte vantul rece care sufla in industria auto europeana, scrie Financial Times.



Compania suedeza Volvo este pe val, dupa ce vanzarile au atins un nivel record de 460.000 de masini in acest an si sunt preconizate noi angajari de personal pentru a face fata cererii in crestere. Intr-o tara in care atentia generala s-a indreptat catre soarta destul de mizerabila a companiei rivale Saab, uzina Torslanda este pe punctul de a introduce schimbul trei.



In spatele acestei cresteri spectaculoase a activitatii la uzinele Volvo se afla succesul fenomenal al modelului XC90, ultimul model lansat de Volvo in segmentul vehicolelor sportive utilitare (SUV). Dupa lansarea sa in 2002, vanzarile anuale ale acestui model erau estimate in jurul a 50.000 de unitati, insa in acest an vanzarile lui XC90 vor depasi 90.000 de masini. Volvo XC90 a devenit cel mai important produs de export suedez.





XC90 a revigorat intregul brand



Acest model nu doar a asigurat viitorul fortei de munca la uzina Torslanda, ci a revigorat intreaga marca Volvo. Hans-Olov Olsson, directorul executiv al grupului suedez detinut de compania americana Ford, descrie acest model ca fiind suucesul de care Volvo avea nevoie. "XC90 ne-a ajutat sa intram psihic si fizic in segmentul automobilelor premium", a declarat Olsson. "Aceasta a fost o lansare cruciala pentru intreaga organizatie, deoarece a injectat multa energie si multa mandrie in interiorul companiei", a mai adaugat el.



In ultimii 10 ani, Volvo si-a vazut spulberata cooperarea cu grupul francez Renault, urmata de o perioada pe care Olsson o denumeste "limbo", in care compania a incercat sa se echilibreze, iar, in cele din urma, preluarea companiei de catre grupul american Ford Motor, in 1999.



"Daca ne-am propus sa intram pe segmentul SUV-urilor, era necesar sa intram cu un concept Volvo, cu standardele de siguranta Volvo si cu designul Volvo", declara Olsson. "Noi am introdus masurile de siguranta care lipseau", mai spune dansul, referindu-se la sistemul de protectie pentru rasturnare si sistemele de protectie a celorlalte autovehicule in cazul unei coliziuni. Olsson spera ca anul viitor productia sa atinga 100.000 de unitati, ajutata de lansarea in luna noiembrie a versiunii cu motor V8.



Cu toate acestea, ideea unui model puternic, a unui SUV care consuma mult, nu se prea potriveste cu imaginea marcii Volvo, care furnizeaza masini de familie, cu consum mic si care respecta normele ecologice. "Daca vrei sa ramai puternic in acest domeniu si sa cresti, trebuie sa intri pe piata americana cu un V8, dar acesta trebuie sa fie cel mai curat si mai ecologic V8 existent", insista Olsson.



In prima parte a acestui an, guvernul suedez a cochetat cu ideea introducerii unei taxe speciale pentru SUV-uri, pe motive ecologice, insa Olsson s-a opus cu ineversunare acestei propuneri. Guvernul social democrat a renuntat la aceasta idee, preferand sa stimuleze crearea de noi locuri de munca si lasand pe locul doi problemele ecologice. Cu toate acestea, in Europa, climatul politic devine din ce in ce mai ostil SUV-urilor.





C70 decapotabil



Volvo este asteptata sa vina cu un nou model, un SUV mai mic, care va fi realizat probabil in colaborare cu Land Rover, compania sora din cadrul Ford Premiere Automotive Group. Intre timp, grupul si-a innoit gama de automobile mai mici prin lansarea noilor versiuni ale Volvo S40 si Volvo V50. Pentru anul viitor, Volvo pregateste lansarea modelului C70 decapotabil.



Iinta pe termen lung a grupului suedez este realizarea de vanzari anuale de 600.000 de unitati, prin extinderea pe pietele care inregistreaza acum cea mai mare crestere: China, Rusia si Mexic. Un volum ridicat al vanzarilor va face necesara extinderea bazelor de productie in afara Europei. China este prima destinatie, insa cu 30% vanzari in America de Nord si un dolar slab, SUA devine din ce in ce mai atractiva.



Volvo mai trebuie de asemenea sa-si extinda gama de modele. "Daca privim la urmatoarea faza, cea cu vanzari de 600.000 de unitati, o alternativa ar fi conceperea unui Volvo mai mic, mai mic decat V40-S50", spune Olsson. "Momentan investigam ce model mic de Volvo ar fi o alternativa viabila pentru noi."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO