Companii

2008 - cel mai agitat an din istoria industriei auto locale

2008 - cel mai agitat an din istoria industriei auto locale
17.12.2008, 17:24 26

 

Dacia
 
Ianuarie 2008
Dacia revine. Dupa un an in care vanzarile constructorului roman au inregistrat o usoara scadere pe piata locala, Dacia va lansa in 2008 un nou model hatchback, realizat pe platforma Logan si prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 2007 sub numele de Renault Sandero, dar si noul Logan pick-up, astfel gama Dacia ajungand la cinci modele.
 
Decembrie 2008
Datorita crizei financiare, grevei, precum si taxei de poluare, Dacia a continuat declinul pe piata locala in ciuda lansarii de noi modele.
Proiectul Logan a continuat sa creasca in 2008 in curtea uzinei pilot de la Mioveni. Investitiile derulate de Renault in Romania pentru modelul low-cost au depasit 1,4 miliarde de euro, iar, potrivit reprezentantilor companiei, pana in 2012 ar trebui sa ajunga la 2,2 miliarde de euro. Programul investitional al companiei a presupus doua lansari comerciale, fiind introdus in piata modelul Sandero, al doilea model hatchback din istoria companiei si versiunile facelift ale Logan sedan si MCV. La jumatatea anului Renault a finalizat, in urma unei investitii de 146 de milioane de euro, constructia unei noi fabrici Renault Mecanique Roumanie, care produce cutii de viteze pentru opt modele din gama Renault si sapte modele Nissan. Cel mai important proiect este insa RTR, demarat la Titu, in a doua parte a anului, proiect ce valoreaza mai mult de 450 mil. euro. Activitatea constructorului francez a intampinat in acest an si doua piedici importante. Primul obstacol a fost reprezentat de greva generala a angajatilor, care a durat in primavara circa 3 saptamani si a costat producatorul 13 mil. euro, suma aferenta decalarii ritmului de productie cu aproximativ 20.000 de unitati. Dupa ce productia a fost recuperata pe parcursul anului, ultimele luni au adus o reducere voita a activitatii, in conditiile in care cererea pe piata interna pentru Logan a cunoscut o scadere de 50%. Declinul pietelor auto a afectat si constructorul Automobile Dacia care a trebuit sa inchida fabrica mai mult de 40 de zile lucratoare pentru perioada noiembrie - decembrie. In primul trimestru al anului viitor, in cazul mentinerii conditiilor de piata actuale, Dacia pregateste noi zile de somaj si posibil 3.000 de disponibilizari. In acelasi timp investitiile au fost reduse cu 40%, la 150 mil. euro.
 
Industria componentelor
 
Ianuarie 2008
Investitii in componente auto. Romania isi va consolida in 2008 pozitia de producator de componente pentru marile concerne de autovehicule. Delphi, unul dintre principalii jucatori de pe aceasta piata, va demara productia la cea de-a treia fabrica de pe piata locala, de la Iasi, unde va investi peste 100 de milioane de euro.
 
Decembrie 2008
Si In acest caz previziunile au fost adevarate. Delphi a inceput productia la Iasi si venirea Ford la Craiova a atras mai multe noi companii producatoare de componente. La inceputul anului aproape toti producatorii din top 10 au anuntat cresteri de bugete mai mici decat in anii anteriori, asteptandu-se la o maturizare a pietei, care s-a transformat insa in al doilea semestru intr-o reducere a comenzilor si a productiei.
Planurile de investitii au continuat pana la finalul primelor noua luni, iar producatorii de componente au reusit sa isi mareasca capacitatile de productie in perspectiva unor cresteri suplimentare a pietei in anii urmatori. Continental a adus la cele cinci fabrici din Romania inca 30 mil. euro, Delphi se apropie de finalizarea unitatii de productie din Iasi, in care a investit 100 mil. euro, iar producatorul de rulmenti Ina Schaeffler a anuntat ca va continua investitiile angajate de 95 mil. euro.
Planurile producatorilor de componente auto si ale intregii industrii auto europene totodata au fost insa lovite de o reducere de 40% a cererii de automobile, la nivel european, incepand cu luna octombrie. Planurile pentru 2009 sunt inca neclare in cazul celor mai multi actori din piata de componente, dar masurile luate raman aceleasi.
 
 
FORD
 
Ianuarie 2008
Ford la Craiova. In cazul in care Comisia Europeana va da un aviz favorabil in ceea ce priveste contractul de preluare a uzinei Daewoo Automobile de catre Ford Motor Company, in 2008 la Craiova va demara productia unui nou model al constructorului american.
 
Decembrie 2008
 
Estimarile de la inceputul anului nu s-au adeverit, productia uzinei de la Craiova fiind programata sa inceapa in 2009.
Planul Ford Europa de a demara programul de investitii de 675 mil. euro anuntate pentru uzina de la Craiova nu sunt afectate de actuala criza financiara.
Preluarea uzinei a fost finalizata in luna martie, cand constructorul american a finalizat achizitia pachetului de 72,4% din actiunile Automobile Craiova, cu sase luni intarziere, datorita unei anchete a Comisiei Europene. Primul val de angajari pentru centrul de productie din Oltenia va incepe in 2010, potrivit oficialilor Ford. Efectivul actual al uzinei craiovene de 3.900 de angajati va acoperi, potrivit acestuia, necesarul actual de productie al Ford de aproximativ 30.000 de unitati Ford Transit Connect in 2009.
Ford Motor Company va produce incepand cu 2011 trei modele de autovehicule la Craiova. Alaturi de utilitara usoara Transit Connect si viitorul model de clasa mica, producatorul american va mai produce si o utilitara de clasa medie, cel mai probabil viitoarea generatie a lui Transit, care vor fi destinate pietei europene.
Numarul locurilor de munca de la Ford Craiova va fi majorat pana in 2012 la o valoare cuprinsa intre 7.000 si 9.000. In 2012 productia de autovehicule a uzinei craiovene va fi de 300.000 de unitati, dintre care 90% va fi destinata exportului.
 
piata auto
 
Ianuarie 2008
Importurile cresc peste piata. Importurile de autovehicule sunt estimate sa creasca cu peste 15% in 2008, in conditiile in care piata auto locala va creste cu 10%, la aproape 400.000 de unitati. In cazul in care taxa de prima inmatriculare sufera modificari, este asteptata o crestere puternica a importurilor de masini second-hand.
 
Decembrie 2008
Estimarile optimiste de la inceputul anului au fost in acest caz departe de situatia reala - piata auto nu a mai crescut, ci a fost afectata de criza pe toate sectoarele.
Vanzarile de autoturisme in 2008 nu vor mai depasi pragul de 300.000 de unitati, asa cum s-a intamplat in 2007, cand s-a atins maximul istoric de peste 315.000 de masini, ci vor fi de aproximativ 275.000 de unitati, valoare mai apropiata de cea realizata in 2006. Spre deosebire de 2007, cand Dacia a continuat scaderea vanzarilor pe piata locala, in timp ce importurile s-au apreciat cu peste 50%, in 2008 atat constructorul autohton, cat si marcile din import au inregistrat scaderi, numarul brandurilor care au crescut fiind relativ scazut.
In luna ianuarie, in cadrul conferintei de presa a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, oficialii APIA estimau pentru anul acesta o crestere de 5%, principalul argument pentru incetinirea pietei de la 24% in 2007 fiind importurile de masini second-hand.
Modificarea taxei de prima inmatriculare la 1 iulie 2008, precum si inasprirea conditiilor de creditare de la 1 octombrie au determinat o scadere de peste 7% a pietei in primele 11 luni.
"Pentru 2009 estimez vanzari de autoturisme de 260.000 de unitati, in scadere atat fata de 2008, cand se va ajunge cel mai probabil la un volum de 279.000 de masini. In cazul constructorului autohton, Dacia va comercializa pe piata locala anul acesta aproximativ 83.000 de automobile si peste 79.000 anul viitor. In cazul automobilelor second-hand cel mai probabil pana la finele anului vor ajunge la 200.000 de unitati, dar pentru anul viitor nu se pot face estimari, deoarece exista un grad foarte mare de instabilitate", a spus Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.
 
programul "rabla"
 
Ianuarie 2008
Innoirea continua. Programul "Rabla" de innoire a parcului auto va continua si in 2008.
Guvernul a anuntat majorarea primei de casare a autoturismelor vechi de la 3.000 de lei la 4.000 de lei si va extinde numarul masinilor scoase din uz de la 16.500 la 30.000 de unitati, cu fonduri asigurate din colectarea taxei auto.
 
Decembrie 2008
In acest caz estimarile de la inceputul anului au fost foarte aproape de realitate.
Programul REMAT a continuat cu 40.000 de autoturisme, dar prima de casare a ramas aceeasi, de 3.000 de lei.
Unul din factorii care a afectat "succesul" programului a fost inclusiv demararea tarzie a acestuia, in luna iunie, cu exact o luna inainte de modificarea taxei de prima inmatriculare.
Pentru 2009 APIA a propus demararea programului de la 1 ianuarie, fiindu-i repartizat de aceasta data 60.000 de autoturisme, in timp ce prima de casare va creste la aproape 1.000 de euro.
 
Estimari 2009
  • In contextul in care nu va exista o relaxare a conditiilor de creditare, vanzarile de autoturisme nu vor trece de 260.000 de unitati, nivel similar cu cel al anului 2006.
  • Vanzarile de autoturisme din import vor continua declinul in 2009 pana la 190.000 de masini, fata de 196.000 in 2008 si 204.000 anul trecut.
  • Programul REMAT va ajunge in 2009 la 60.000 de autoturisme si o prima de casare de 1.000 de euro, fata de 3.000 de lei in 2008.
  • Ford va incepe in vara anului viitor productia utilitarei Transit Connect la Craiova.
  • In a doua parte a anului, cel mai probabil la Salonul Auto de la Frankfurt, Dacia va prezenta primul SUV din istoria sa.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO