Companii

Afaceri cu patriotism: productia de drapele, fanioane si stegulete atrage clienti ambasade si institutii ale statului

Afaceri cu patriotism: productia de drapele, fanioane si stegulete atrage clienti ambasade si institutii ale statului

Pretul unui drapel incepe de la 10 lei si poate ajunge chiar la 50 de lei, in functie de cerintele beneficiarului

27.11.2008, 16:07 131

Constantin Rotaru este fondatorul companiei producatoare de drapele Rotarexim, infiintata in anul 1990. El a decis sa-si deschida aceasta afacere datorita unei implicatii afective puternice: "Atat din educatie, cat si din cunostintele despre importanta drapelului, stiam ca orice atentat la intregritatea simbolului national este un atac la independenta tarii. Acest lucru a facut ca, in cea mai grea perioada a tricolorului romanesc, eu sa incep sa-l fabric", a explicat el.

Investitia initiala a constat in dotarea unui spatiu cu materialele necesare pentru productie si a unor masini, precum si implementarea unor tehnici de serigrafiere, de imprimare digitala si de calcul.
El nu avea experienta in confectionarea drapelelor cand s-a hotarat sa inceapa o astfel de afacere. "Nu a fost nevoie de experienta, ci de o vointa extraordinara de a realiza un produs pe care sa-l poti impune pe piata", a declarat el.
Pentru ca la inceput afacerea nu aducea profit, antreprenorul a inlocuit activitatea de realizare a drapelelor cu productia altor bunuri.
Conform antreprenorului, anii 1990, 1991 si 1992 au reprezentat o perioada nefasta pentru valorificarea steagului national.
"Abia dupa 2000 a urmat o perioada in care tricolorul a inceput sa fie cat de cat apreciat, insa nu la marimea importantei pe care o reprezinta un simbol national pentru tara sa", a adaugat el.
Constantin Rotaru sustine ca afacerea a supravietuit datorita cererii venite din partea institutiilor statului. Vanzarile companiei au crescut semnificativ odata cu dezvoltarea internetului, prin care s-a putut realiza o promovare mai buna.
Preturile produselor variaza in functie de dimensiuni, de materialul folosit, de numarul de bucati si de complexitatea (in cazul drapelelor altor state sau al celor personalizate).
"Un drapel poate ajunge la pretul de 10, 20 sau 50 de lei, sau chiar la alte preturi fixate in functie de conditiile pe care le solicita beneficiarul", a explicat el. Antreprenorul a precizat ca in ultima perioada, pe langa drapele, compania a mai produs si fanioane si stegulete, dar si alte accesorii din aceeasi gama de produse.
Principalii clienti ai companiei sunt institutiile statului, dar si romanii care au revenit in tara dupa o perioada in care au stat in strainatate. "Din pacate, acolo au invatat ce inseamna sa respecti si sa iubesti simbolul national. Printre clienti se afla si romani care traiesc in diverse zone ale lumii, care prin acest mod arata lumii ca se mandresc cu nationalitatea lor", a adaugat el.
Pe de alta parte, "piata drapelelor ne pune in contact cu foarte multi clienti ocazionali. Ei au nevoie de drapel intr-un anumit moment si important este ca atunci ei sa ne gaseasca pe noi sau noi sa ii gasim pe ei", a explicat antreprenorul.
Compania a avut la inceput 20 de angajati, iar acum numarul lor s-a majorat la 100. "In 1990, forta de munca era abundenta, iar muncitorii si specialistii erau foarte bine pregatiti si ne-a fost foarte usor sa ne organizam", precizeaza Rotaru.
Compania Rotarexim a avut o cifra de afaceri de peste 1,2 milioane de euro in 2007, conform site-ului Ministerului de Finante. "Din pacate, pentru 2008 estimam o reducere a cifrei de afaceri si ne este teama sa nu se mentina aceasta tendinta de scadere ca urmare a crizei economice care tocmai s-a declansat", a precizat el.
Marja de profit estimata pentru acest an este de 10%. "Desi platim impozite foarte mari, am reusit pana acum sa ne mentinem la o marja de profit de 10%", a declarat el.
Cele mai mari dificultati in desfasurarea activitatii le-au reprezentat lipsa de fonduri si a fortei de munca.
Planurile de viitor ale antreprenorului implica dezvoltarea afacerii prin imbunatatirea calitatii produselor si diversificarea gamei de produse.
O alta companie producatoare de drapele este DA Informare& Consultanta, fondata in anul 2003 de catre Adrian Dragomir.
"Initial, firma a fost creata in scopul de a oferi servicii in domeniul articolelor promotionale. Ulterior, am inceput si activitatea de productie de drapele", a precizat el.
Adrian Dragomir a demarat afacerea la 32 de ani, cand avea deja experienta in domeniul productiei de aproximativ sapte ani.
"Am decis sa lucrez independent pentru ca produsele de acest gen oferite de alte companii nu erau calitative. Acum, ma ocup personal de productie ca sa ma asigur de calitatea produselor si de respectarea termenelor de executie", a adaugat el.
Investitiile initiale s-au materializat prin achizitionarea echipamentelor necesare productiei de drapele, iar ulterior intreprinzatorul si-a focalizat atentia asupra activitatilor de promovare a companiei.
Printre obiectele produse de companie se numara drapelele, fanioanele protocol, steguletele personalizate, dar si accesorii precum sunt suporturile si lancile pentru drapele.
"In acest moment exista o reala concurenta pe piata. Acum cinci ani, cand am inceput, aceasta activitate era foarte dezorganizata", a precizat el.
Antreprenorul si-a atras mai multi clienti prin dezvoltarea portofoliului de produse. "Un numar semnificativ de clienti l-a adus si site-ul companiei, www.drapele-fanioane.eu, iar prin respectarea angajamentelor am reusit sa imi creez o retea de parteneri solida in toate zonele importante din tara", a adaugat el.
Printre cei mai importanti clienti ai companiei se numara institutiile statului, ambasadele si cluburile sportive. "De asemenea, exista societati comerciale sau chiar persoane fizice care vor sa cumpere un drapel "pentru acasa", mai ales pe 1 Decembrie", a explicat el.
Numarul de clienti creste inainte de unele evenimente, cum sunt ziua nationala sau marile manifestari sportive (olimpiadele si campionatele de fotbal).
Potrivit antreprenorului, "preturile produselor variaza de la cativa lei pana la zeci de mii de lei". In companie lucreaza acum 7 persoane, iar la inceputul activitatii erau numai 2 angajati. Printre dificultatile intampinate de Adrian Dragomir se afla lipsa de muncitori calificati si depasirea numarului de ore de lucru, necesara pentru a face fata comenzilor.
Antreprenorul estimeaza o marja de profit de pana la 10-15% in acest an.
Planurile de viitor ale lui Adrian Dragomir includ o dezvoltare durabila si ampla a activitatii de productie. "Avem deja colaborari cu clienti din Uniunea Europeana, ceea ce ne va ajuta la dezvoltarea si extinderea afacerii", a adaugat el.
 
Rotarexim
 
  • Antreprenor: Constantin Rotaru
  • Infiintata in 1990
  • Produse: drapele, fanioane, stegulete si accesorii
  • Preturile produselor variaza intre 10 si 50 de lei
  • Numar angajati: 100
  • Clienti: institutii ale statului si persoane fizice
  • Cifra de afaceri in 2007: peste 1,2 milioane euro
  • Marja de profit estimata de companie pentru 2008: 10%
DA Informare& Consultanta
  • Antreprenor: Adrian Dragomir
  • Infiintata in 2003
  • Produse: drapele, fanioane protocol, stegulete personalizate si accesorii
  • Numar angajati: 7
  • Clienti: institutii ale statului, ambasade si cluburi sportive
  • Marja de profit estimata pentru 2008: 10-15%
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO