Companii

Alimentele s-au scumpit cu 3% in acest an, desi piata cere scaderi de preturi

Alimentele s-au scumpit cu 3% in acest an, desi piata cere scaderi de preturi
24.05.2009, 15:27 41
 
Alimentele de baza s-a scumpit, in medie, cu 3% in hipermarket in ultimele cinci luni (intervalul decembrie 2008 - mai 2009), in conditiile in care rata inflatiei la produsele alimentare calculata de INS a fost de 1,45% in aprilie, raportat la ultima luna din 2008.
Cel mai mult s-au scumpit legumele (25-50%), care in hipermarketuri sunt aduse in special din import, dar si cascavalul (28%), fabricat local. Producatorii spun ca devalorizarea leului in raport cu euro a adus un val de scumpiri la inceputul acestui an chiar si la produsele fabricate local, pentru ca multe materii prime vin din afara tarii. Un exemplu ar putea fi cafeaua, al carui pret la bursele de marfuri internationale este pe un trend crescator. Acest produs este in prezent cu circa 12% mai scump decat in urma cu un an.
Alte exemple sunt preparatele din carne de porc, producatorii acestora achizitionand peste 70% din materia prima din import, si zaharul - care este doar rafinat pe plan local. Tot din acelasi motiv, legumele si fructele comercializate prin intermediul retelelor din retailul modern au inregistrat cele mai mari scumpiri in aceasta perioada.
 
Preturi stabilite de curs
„Producatorii de zahar isi asigura marfa din import si in euro. Tinand cont ca leul s-a devalorizat cu 20-25%, inseamna ca restul costurilor au fost acoperite din buzunarele producatorilor", a declarat Emilian Dobrescu, reprezentantul general al Agrana Romania, cel mai mare producator local de zahar. El a adaugat ca atat timp cat vor achizitiona materia prima din import si in moneda euro, preturile produselor vor fi sensibile la devalorizarea leului fata de euro.
Un alt motiv al scumpirilor este cresterea costului creditarii, mai spun jucatorii din piata. „Toate companiile au rate la banca. Chiar daca criza a adus scaderea unor materii prime, precum petrolul, aceasta a fost anulata de devalorizarea leului fata de euro care a generat cresterea costurilor cu finantarea", a explicat Adrian Teslovan, directorul de marketing al grupului Romaqua, producatorul apei Borsec si al sucurilor Giusto.
Indexul ZF arata ca apa minerala s-a scumpit cu aproximativ 10% in primele cinci luni din acest an, dupa ce in 2008 pretul ramasese la un nivel constant pe tot parcursul anului. 2008 a fost un an slab pentru imbuteliatorii de apa din cauza vremii.
 
Sunt si produse mai ieftine
Pe de alta parte, in piata au fost inregistrate in primele cinci luni ale anului si scaderi de preturi, operate in special de producatorii de ulei vegetal, panificatie si morarit, dar si lactate proaspete si produse din carne de pasare refrigerate.
„Anul trecut, recolta a fost buna, ceea ce a condus la o crestere a stocurilor. De aceea producatorii au apelat la scaderi de pret pentru a isi vinde marfa apeland la unele sortimente chiar si la preturi sub costurile de productie. In cea de-a doua jumatate, se intrevede insa o crestere a preturilor la uleiurile vegetale din cauza secetei care se intrevede", a declarat Vasile Leu, directorul general al Argus Constanta, unul dintre cei mai mari producatori locali de ulei vegetal.
 
Se cumpara mai putin
Cris-Tim, cel mai mare producator de mezeluri de pe piata, estimeaza scaderea cosului mediu de cumparaturi in hipermarketuri si supermarketuri la 20-30% in primul trimestru al anului fata de aceeasi perioada din 2008, declin pus pe seama dificultatilor din economie care diminueaza bugetele consumatorilor. In aceste conditii, lupta retelelor se va duce mai mult catre promotii temporare si politici de fidelizare a clientilor, deoarece majoritatea producatorilor care depind de cursul leu/euro spun ca nu pot diminua preturile la care vand alimentele.
„Nu cred ca vor fi reduceri permanente de preturi la alimente, pentru ca depindem in continuare de cursul de schimb. Leul s-a stabilizat acum, dar pentru intregul an sunt estimari de crestere fata de 2008, de aceea nu cred ca vom vedea scaderi de preturi", a spus Teslovan. El previzioneaza ca preturile la apa minerala vor ramane la un nivel constant in urmatoarea perioada.
 
Producatorii au castigat lupta cu retelele mari
Legea care transpune Codul de bune practici in comertul cu produse agro-alimentare, contestata de marile retele de magazine, a fost aprobata saptamana trecuta de Guvern prin ordonanta de urgenta. Aceasta va intra in vigoare dupa publicarea textului in Monitorul Oficial. Noile reglementari vor interzice comerciantilor sa impuna furnizorilor acoperirea cheltuielilor cu extinderea retelelor de magazine, amenajarea spatiilor de vanzare sau evenimentele de promovare a retailerilor. Totodata, comerciantul nu va avea voie sa solicite furnizorilor sa nu vanda altor retaileri aceleasi produse la un cost de achizitie mai mic sau egal cu cel la care a cumparat el insusi.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO