Companii

BauMax: Inainte produsele se vindeau singure, acum segmentul premium concureaza cu discounterii

BauMax: Inainte produsele se vindeau singure, acum segmentul premium concureaza cu discounterii

Alexander Frech, directorul general al BauMax Romania: Elementul-cheie in acest an pentru retailerii de profil este o structura de costuri buna. La nivelul resurselor umane a trebuit sa reducem numarul locurilor de munca, iar pentru asta ne-am folosit de fluctuatia normala a personalului.

21.10.2009, 23:30 127

BauMax este singurul retailer de bricolaj care a raportatcresteri organice de vanzari in primul semestru din an. Companiasi-a vazut insa afacerile intrand pe un trend descendent lainceputul toamnei, astfel incat pentru intregul an estimeaza undeclin de 4% al vanzarilor in magazinele mai vechi de un an.

"Prognozele ca semestrul al doilea va fi cea mai grea perioadade la declansarea crizei economice s-au adeverit, pentru ca seresimte lipsa proiectelor de investitii in locuinte. In primulsemestru am avut o crestere de 6,4% a vanzarilor in lei inmagazinele mai vechi de un an, raportat la aceeasi perioada din2008, insa acum afacerile sunt in scadere. Pentru intregul anestimez un declin de 4% in termeni comparabili (like for like)",spune Alexander Frech, directorul general al BauMax Romania.

Ce produse scad cel mai mult

Maivin cresteri doar din amenajari interioare si gradinarit in acestmoment, pe o piata care s-a contractat cu 15-20% de la inceputulanului, potrivit datelor de la companii.

Directorul BauMax precizeaza ca cele mai mari scaderi de vanzarisunt inregistrate la rafturile de sisteme de incalzirecentralizata, scule electrice, sanitare sau ferestre, in timp ceamenajarile interioare sau produsele de gradinarit sunt inca pe untrend ascendent sau cel putin in stagnare. Reteaua, care a intratpe piata in urma cu trei ani, opereaza in prezent 7 magazine debricolaj si va deschide in noiembrie alte doua unitati, in oraselePloiesti si Iasi, prin investitii estimate la 20 mil. euro.

"Pana in iulie-august 2010 cred ca piata va fi lipsita dedinamism. Schimbarea cea mai importanta din bricolaj este faptul capiata este acum a cumparatorului. Pana in 2009 cererea era mai maredecat oferta si produsele se vindeau singure, acum insa simtim capiata se duce spre segmentul economic, iar unii competitoripozitionati pe segmentul premium tind acum sa devina discounteri casi noi", mai afirma Frech.

"Riscul pe care si-l asuma acestia este pierderea credibilitatiiin fata clientilor fideli pentru ca schimbarea este prea brusca",completeaza el.

BauMax planifica si intrarea pe piata din Capitala in acest an,insa proiectul va fi finalizat in 2010 pentru ca lucrarile deconstructie la mallul Sun Plaza din Berceni au fost intarziate.Alte doua deschideri planificate in acest an, in Constanta siPitesti, au fost amanate pentru 2010. In acest an, majoritateaproiectelor de extindere ale retelelor de magazine de bricolaj depe piata au fost amanate din cauza declinului pietei si inghetariimarilor proiecte comerciale din lipsa de finantare. Astfel, dupa cein 2008 retailul de bricolaj ajunsese la un varf al expansiuniidatorita investitiilor de peste 200 mil. euro realizate de marileretele de magazine, in acest an au fost finalizate mai putin de 10din cele aproximativ 20 de proiecte de extindere anuntate.

Vor sa relanseze vanzarile in rate

"Chiar acum aducem in toata reteaua de magazine un nou serviciude creditare, BauMax Finantare, in parteneriat cu EFG RetailServices (divizie a grupului bancar EFG Eurobank - n. red.), cu odobanda DAE de 0,78% pe an. Eu estimez ca acest serviciu va readucevanzarile pe credit la aceeasi pondere din cifra de afaceri a unuimagazin ca inainte de inghetarea creditarii", mai spune Frech.

Directorul mizeaza si in acest an pe un rezultat pozitiv, cutoate ca marjele din vanzarea de materiale de constructii se reducdin cauza presiunii pe pret si a scaderii rulajelor."Elementul-cheie in acest an pentru retailerii de profil este ostructura de costuri buna. La nivelul resurselor umane a trebuit sareducem numarul locurilor de munca, iar pentru asta ne-am folositde fluctuatia normala a personalului. La traininguri nu am renuntatcomplet, ci ne-am concentrat toata atentia pe forta de vanzari",mentioneaza Frech.

Primul declin

Pe piata retailului de bricolaj, 2009 reprezinta primul an dedeclin, dupa cresteri anuale de 20-30%. Avansul din ultimii 5-6ani

s-a datorat in principal investitiilor retelelor internationalede magazine in expansiune. Retailerii straini au atacat pentruprima data piata locala in anul 2002, cand au fost deschise primelemagazine Praktiker si Bricostore. Cele doua retele au dominat piatapana in 2005-2006, moment in care in Romania au intrat germanii dela Hornbach si austriecii de la BauMax, iar retailerii localiDedeman si Ambient au accelerat expansiunea. Anul trecut au fostdeschise si primele magazine ale retelei OBI la nivel local,operate de grupul german Tengelmann.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO