Companii

Bojan Jagodic, Novartis: Piata farma este foarte agresiva, cu o prezenta solida a producatorilor locali

Bojan Jagodic, Novartis: Piata farma este foarte agresiva, cu o prezenta solida a producatorilor locali

Bojan Jagodic, managing director al Novartis Romania: Practic, toti jucatorii internationali au venit cu intregul portofoliu in Romania in conditiile in care legislatia in vigoare stabileste cele mai mici preturi comparativ cu cele din 12 state de referinta. Viata companiilor in piata farmaceutica din Romania nu este una usoara.

10.09.2008, 13:35 367

Bojan Jagodic, care conduce operatiunile locale ale gigantului farmaceutic elvetian Novartis din luna iulie a acestui an, spune ca in perioada urmatoare compania va incerca sa-si intaresca prezenta in Romania prin extinderea retelei de distributie, lansarea de noi produse si infiintarea unei entitati juridice.
"Novartis vede in Romania una dintre pietele cu cel mai rapid ritm de crestere din regiunea centrala si est-europeana si de aceea am vrea sa ne concentram mai mult pe aceasta piata. Avem sapte lansari de produse programate pentru anul viitor, in arii precum tratamentul hepatitei, hipertensiune, transplant, astm alergic", a spus Bojan Jagodic, managing director al Novartis Romania, intr-un interviu acordat Ziarului Financiar.
Jagodic (36 de ani) a preluat la inceputul lunii iulie conducerea Novartis Romania, dupa ce timp de trei ani a fost directorul financiar al diviziei locale a Sandoz, compania de generice a grupului Novartis. Sandoz detine la Targu-Mures doua capacitati de productie din care exporta catre mai multe state.
"In timpul mandatului de la Sandoz Romania am reusit sa reorganizam si sa aducem pe crestere compania", a adaugat Bojan Jagodic. Inainte de venirea in Romania, Jagodic a fost timp de cinci ani CFO al Sandoz Polonia, "o piata cu ritm rapid de crestere, insa complexa si foarte competitiva".
La nivel mondial, Sandoz ocupa locul patru, in timp ce pe piata locala compania are o cota de piata de 6,9% (impreuna cu Sandoz), ceea ce ii asigura locul trei in topul jucatorilor din industria de profil, cu vanzari anul trecut de 398 mil. lei (119 mil. euro), potrivit datelor Cegedim.
Jagodic spune ca unul dintre primele lucruri pe care le-a facut dupa numire a fost sa reevalueze reteaua de distribuitori. "Novartis a avut pana acum un numar restrans de distribuitori, astfel ca am stabilit rapid ca este nevoie sa ne largim portofoliul pentru o acoperire mai buna", explica seful Novartis Romania. Novartis are 58 de molecule inregistrate pe piata locala, sub 167 de forme de prezentare, al doilea portofoliu ca marime, conform datelor companiei. In prezent cele mai multe produse le are GlaxoSmithKline. In cadrul companiei lucreaza 110 oameni, dintre care 70 in echipa de promovare.
"Anul investitiilor pentru noi in Romania va fi abia 2009, cand lansarile de produse se vor simti la nivelul cotei de piata. Anul acesta nu ne asteptam la schimbari semnificative", spune Bojan Jagodic. In primele sase luni ale anului, produsele cu cele mai mari vanzari ale elvetienilor pe piata locala au fost Glivec (13,3 mil. dolari), Exelon (5,1 mil. dolari), Stalevo (4,3 mil. dolari), Zometa (3,9 mil. dolari), Diovan (2,1 mil. dolari), conform datelor Cegedim citate de reprezentantii companiei.
Oncologia este una dintre principalele arii ale Novartis in Romania, dar si cea care inregistreaza cel mai rapid ritm de crestere. Avansul pentru acest an este estimat la 70%, iar cel pentru 2009 la 25%. "Prima jumatate a anului arata ca vom atinge aceste estimari", spune seful Novartis.
"Piata este foarte competitiva si agresiva, cu o prezenta solida a genericelor si implicit a producatorilor locali. Practic, toti jucatorii internationali au venit cu intregul portofoliu in Romania in conditiile in care legislatia in vigoare stabileste cele mai mici preturi comparativ cu cele din 12 state de referinta. Viata companiilor in piata farmaceutica din Romania nu este una usoara", este de parere Bojan Jagodic.
Piata farma locala a oscilat puternic de la inceputul anului, insa per ansamblu trendul a fost de diminuare a ritmului de crestere, pe fondul problemelor distribuitorilor si al intrarii in vigoare a unor modificari legislative.
"Pietele din Europa de Est sunt inca nedezvoltate, dar daca ar fi sa comparam pasii pe care Romania ii face in prezent, constatam ca sunt pasii pe care alte state i-au facut in ultimii ani. Din acest punct de vedere se pot dezvolta mai multe scenarii cu privire la evolutia pietei. Putem spune ca piata urmeaza acelasi tipar numai ca ciclurile se succed din ce in ce mai rapid", explica Bojan Jagodic.

Cine se bate pentru un loc intre primii jucatori din farma

GlaxoSmithKline
A avut anul trecut afaceri de 137,5 mil. euro potrivit datelor Cegedim, insa o cota de piata in scadere;
Are activitati si pe segmentul de productie, dar si pe cel de distributie prin intermediul Europharm Brasov;
Planurile pentru acest an prevad inceperea exporturilor de paroxetina, antidepresiv care va ajunge in peste 80 de state;
A demarat deja productia pentru Vest a unui antibiotic, Seprin, dar pentru care livrarile sunt de valoare mica.

Hoffmann La Roche
A avut anul trecut o cifra de afaceri de 123,6 mil. euro, potrivit datelor Cegedim;
Portofoliul de medicamente oncologice genereaza circa 40% din totalul vanzarilor in conditiile in care la nivel mondial ponderea este de peste 50%;
In cadrul diviziei locale lucreaza circa 150 de angajati;
Are in portofoliu produse precum Pegasys si Neorecormon, medicamentele cu cele mai mari vanzari in Romania in prezent.

Sanofi-Aventis
A avut afaceri de 119,7 mil. euro si o cota de piata de 6,6% potrivit Cegedim;
Activeaza in arii terapeutice precum cele cardiovasculare, sistem nervos central, oncologie, diabet sau vaccinuri;
Are un singur produs in TOP 20 al medicamentelor cu cele mai mari vanzari din Romania, Plavix ( pe segmentul cardiovascular);
Printre brandurile de OTC-uri (medicamente care se elibereaza fara prescriptie) ale Sanofi-Aventis se numara No-Spa, Essentiale sau Magne B6.

Novartis
A avut afaceri de 119 mil. euro pe piata locala anul trecut, potrivit Cegedim;
In cadrul companiei lucreaza 110 oameni, dintre care 70 in echipa de promovare;
Produsele cu cele mai mari vanzari pe piata locala sunt Glivec, Exelon, Stalevo, Zometa, Diovan;
Oncologia este una dintre principalele arii ale Novartis in Romania, dar si cea care inregistreaza cel mai rapid ritm de crestere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO