Companii

„Brandurile romanesti sunt dezavantajate in relatia cu mallurile”. Cum comentati?

11.03.2010, 00:00 889

Producatorul si retailerul de imbracaminte clujean Guara,detinut de familia Mester, vede o diferenta majora intre jucatoriilocali si multinationalelele de fashion in relatia cu centrelecomerciale, fapt care dezavantajeaza puternic marcileromanesti.

"Un brand strain, pe langa faptul ca este sprijinit financiar decompania-mama, primeste cele mai bune spatii comerciale, cele maimici chirii si clauze in contract negociabile. Consider ca un malltrebuie sa gaseasca un mix bun de chiriasi, care sa cuprinda sibrandurile romanesti. Daca o companie straina vine intr-un centrucomercial ca ancora, poate fi plasata intr-o zona mai putincentrala pentru ca oricum are puterea de a atrage singura trafic,iar brandurile mai mici, intr-o zona cu vizibilitate", a declaratpentru ZF Calin Mester, unul dintre actionarii Guara.

Un nivel al chiriilor foarte ridicat si conditii stricte cumallurile sunt doua dintre motivele pentru care brandurile localerenunta la extindere, sub 10% fiind acelea cu buget pentrudezvoltarea in malluri.

"Este normal ca atunci cand ai costuri de cinci ori mai mici saiti permiti sa scazi si preturile si sa aplici si promotii", spuneMester.

Acesta este unul dintre motivele pentru care Guara, companie cuafaceri de 2 mil. euro in 2009, a renuntat la doua din cele optmagazine pe care le detinea in tara.

"Am inchis magazinul din Plaza Romania pentru ca nivelul chirieiera foarte ridicat, iar proprietarii spatiului nu au vrut sanegocieze scaderea acestuia. Nici magazinul din Unirea ShoppingCenter nu mai functioneaza. Ne-a expirat contractul si nu l-am maiprelungit", spune administratorul retelei Guara, care vede pentru2010 posibilitatea obtinerii unor conditii mai bune in ceea cepriveste contractele cu dezvoltatorii de malluri.

Pentru anul acesta, compania se afla in negocieri cu doua dintrecentrele comerciale din Capitala, AFI Palace Cotroceni si Cocor.Asta ar insemna ca in Bucuresti sa fie trei magazine Guara,singurul care functioneaza in prezent fiind in Baneasa ShoppingCity. Celelalte magazine sunt in Timisoara, Cluj, Brasov siTargu-Mures.

Daca 2009 a insemnat o scadere a afacerilor companiei cuaproximativ 30%, declin simtit puternic mai ales in primele treiluni ale anului, anul acesta retailerul vede un plus de 10%. "2010va fi mai bun decat anul trecut, dar depinde de cat de mult va fiafectat sectorul bugetar, care pana acum a fost un factor importantde consum", este de parere actionarul companiei clujene.

Impreuna cu Maria Mester, Calin Mester a infiintat compania inurma cu peste 12 ani, in prezent ajungand la circa 100 de angajatiin unitatea de productie si lantul de magazineGuara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO