Companii

Burci resimte criza prin diminuarea volumelor de transport

21.12.2008, 17:00 26

Compania privata de transport feroviar de marfa Servtrans, controlata de omul de afaceri Cristian Burci prin intermediul International Railway Systems, a inregistrat in ultimele doua luni ale anului o scadere cu 5% a volumului de marfa transportata fata de aceeasi perioada a anului trecut, pe fondul crizei financiare.

Anul trecut compania a transportat 4,8 milioane de tone si isi bugetase pentru acest an o crestere cu 25% a volumului de marfa transportata, la 6,2 milioane de tone.
Scaderea volumului de transport din ultimele luni, determinata de criza financiara, va influenta negativ si cifra de afaceri estimata initial de reprezentantii companiei. "Toti operatorii de transport au inregistrat scaderi de volum de marfa transportata. Servtrans va incheia acest an cu o cifra de afaceri de circa 47 mil. euro, in crestere fata de anul 2007. Din pacate cresterea realizata nu este in concordanta cu ceea ce ne bugetasem noi la inceputul anului. Daca nu ar fi venit criza financiara, atunci am fi realizat targetul initial de peste 48 mil. euro", a declarat Sorin Zbengheci, manager marketing al Servtrans.
Servtrans a incheiat anul trecut cu afaceri de 43,6 milioane de euro, potrivit Ministerului Finantelor.
"Servtrans s-a alaturat firmelor care sunt obligate sa isi amane o parte din achizitiile si investitiile propuse pentru 2008", a spus Zbengheci, care a precizat ca se asteapta anul viitor la o scadere a volumului de marfa transportata, precum si la iesirea unor jucatori de pe piata.
"Anul 2009 va fi un an greu pentru toti operatorii de transport feroviar de marfa, iar piata va fi influentata negativ. Consider ca se va inregistra o scadere in primele trei luni ale anului 2009 a volumului de marfa transportata in comparatie cu anul 2008, o reducere a numarului de operatori feroviari de transport si de manevra, achizitii sau fuzionari intre operatori, disponibilizari de personal", considera reprezentantul Servtrans.
Pe de alta parte, transportatorii vor fi influentati si de noile reglementari referitoare la taxa de utilizare a infrastructurii (TUI). Noul program de guvernare propune scaderea acestei taxe cu pana la 25%, dar prevede in acelasi timp si introducerea platii pe vagon, fata de plata pe tren in prezent, precum si diferentierea taxei in functie de magistrala si tipul liniei (principala sau secundara).
"Consideram ca aceasta schimbare ascunde o crestere de tarif, fapt ce ar influenta considerabil costurile de exploatare, costuri care nu vor putea fi suportate de clienti. Asteptam in continuare reglarea pietei de transport prin cele doua masuri, recomandate si de UE, si anume exceptarea de la plata "taxei auto" din accizele de motorina, pentru motorina utilizata la tractiunea feroviara si introducerea taxei de drum, conform costurilor de intretinere a drumurilor nationale, pentru transportul auto de marfuri", spune Sorin Zbengheci. Practic, taxa de utilizare a infrastructurii este unul dintre principalele costuri in acesta industrie, pe care mai activeaza Grup Feroviar Roman sau Unifertrans, precum si operatorul detinut de stat - CFR Marfa.
Omul de afaceri Cristian Burci mai detine, in afara de Servtrans, producatorii de material rulant Romvag Caracal, Astra Vagoane Arad si Meva Mehedinti.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO