Companii

BUSINESS Magazin: Cat vor castiga publicitarii din Campionatul European de Fotbal si Jocurile Olimpice

BUSINESS Magazin: Cat vor castiga publicitarii din Campionatul European de Fotbal si Jocurile Olimpice

BUSINESS Magazin si-a relansat formatul grafic incepand cu ultimul numar

28.03.2008, 15:30 36

Un studiu prezentat in decembrie 2007 de compania americana Zenith Optimedia arata ca investitiile in publicitate vor creste in acest an cu 6,7%, la aproximativ 485 de miliarde de dolari (circa 307 miliarde de euro).
Printre motivele acestei cresteri se numara alegerile prezidentiale din SUA, dar mai ales Campionatul European de Fotbal si Jocurile Olimpice. Evident, pe piata romaneasca acesti factori nu se manifesta in mod automat. "Asa cum s-a observat in anii precedenti, Jocurile Olimpice au un impact redus asupra volumelor de publicitate in Romania, insa Campionatul European de Fotbal va fi in centrul atentiei datorita participarii echipei nationale. Advertiserii consacrati vor suplimenta bugetele in perioada iunie-iulie", apreciaza Radu Voicu, Media Planner la MindShare, divizia de media buying a grupului Ogilvy.
Voicu adauga ca in 2004, in timpul Campionatului European, TVR 1 a inregistrat un numar total de 40.327,8 GRP (gross rating point - procentul din audienta care a vizionat o reclama), mai mult cu 25% fata de o perioada obisnuita, iar pentru 2008 se estimeaza o crestere si mai mare datorita prezentei nationalei de fotbal a Romaniei la meciurile din Austria si Elvetia.
Costi Mocanu, director al companiei Pro TV, care reuneste posturile Pro TV, Acasa TV, Sport.ro, Pro Cinema, Pro TV International si licenta MTV Romania, spune ca valoarea pietei de publicitate de sport la televiziune depinde foarte mult de performantele sportivilor la evenimente precum Campionatul European de Fotbal sau Jocurile Olimpice, de numarul de echipe care se vor califica in grupele UEFA Champions League, dar si de drepturile de televizare ale Ligii 1, competitia interna de fotbal. "Daca meciurile vor fi difuzate de canalele de televiziune cu acces platit, cu siguranta se vor cheltui bani mai putini in sustinerea cu publicitate la televiziune a partidelor. Unele bugete se pot muta catre alte sporturi, altele se pot indrepta spre alte domenii", explica directorul executiv al Pro TV S.A.
Liga Profesionista de Fotbal doreste sa vanda drepturile de televiziune pentru meciurile interne pe o perioada de trei ani cu aproximativ 18 milioane de euro pe sezon, o suma considerata mare pentru televiziuni.
Pe de alta parte, Dumitru Dragomir, presedintele Ligii, a declarat ca a primit deja "doua oferte de 54 de milioane de euro, care reprezinta un pret bunicel". Pentru acest sezon, drepturile TV sunt detinute de canalul Telesport, care a vandut o parte din optiuni posturilor Kanal D, TVR 1, Antena 1 si National TV.
Derby-ul Steaua-CFR Cluj, difuzat de Kanal D la 2 martie, a atras circa 720.000 de telespectatori intre 18-49 de ani din mediul urban, reprezentand cea mai mare audienta inregistrata de un program al postului de la aparitia in Romania, in martie anul trecut. Prin comparatie, in 2007, meciurile cu cele mai mari audiente la Kanal D au fost cele doua derby-uri dintre Steaua si Dinamo, cel din aprilie atragand circa 414.000 de telespectatori, iar cel din noiembrie 539.000.
Nu doar meciurile nationalei de fotbal sau cele din Liga 1 au atras insa audiente si bani din publicitate, ci si transmisiunile din Liga Campionilor.
Drepturile de televizare a Ligii Campionilor in Romania apartin canalului Pro TV, care le-a reobtinut in 2006 pentru trei sezoane, pana in 2009. Miza drepturilor de televizare din Champions League a devenit tot mai importanta chiar din primul sezon de la reachizitionarea drepturilor, Pro TV transmitand cele sase meciuri din grupe ale Stelei. Meciul Steaua-Real Madrid a reprezentat recordul de audienta, inregistrand un rating de 27,2 puncte in mediul urban si fiind urmarit de aproximativ 2,9 milioane de telespectatori.
"Miza asocierii numelor de companii cu prezenta Stelei in Liga Campionilor a dat peste cap pauzele de publicitate ale postului. In perioada octombrie-decembrie 2006, care a coincis cu meciurile Stelei, am asistat la cel mai dramatic 'clutter' (aglomerare a pauzelor de publicitate) din ultimii cinci ani", declara Ciprian Stancu, head of TV sales al Pro TV S.A., pentru un articol anterior al BUSINESS Magazin.
In toamna lui 2006, media de audienta pentru meciurile din Champions League, difuzate de Pro TV pe segmentul de public intre 18-49 de ani din mediul urban, a fost de 15,2 puncte de rating (867.000 de telespectatori), iar cota de piata a fost de 41,4%, in timp ce in aceasta toamna media de audienta a fost de aproximativ 9,6 puncte de rating (457.000 de telespectatori), respectiv o cota de piata de 30,1%.
Costi Mocanu spune ca audientele meciurilor din sezonul de toamna 2006 al Champions League s-au datorat calificarii Stelei dupa zece ani in grupele Ligii, dar si faptului ca echipa din Ghencea a jucat cu Real Madrid, cel mai important brand sportiv international, ceea ce a atras si oameni mai putin interesati de fotbal, dar care au dorit "sa vada show-ul 'galactic'" al unor Beckham, Ronaldo sau Raul.
Cat priveste scaderea numarului de telespectatori din sezonul de toamna 2007, Mocanu afirma ca interesul s-a pastrat doar in lumea pasionatilor de fotbal, valoarea sportiva a echipelor Arsenal Londra sau FC Sevilla fiind mai mica decat cea a Real Madrid.
"Apoi, sa nu ne ferim, Steaua a jucat prost si lumea te penalizeaza pentru asta. Cand intri in spectacolul UEFA Champions League, trebuie sa te comporti ca si cei de acolo - totul pentru spectacol", adauga directorul executiv al Pro TV.
Sezonul de primavara din Liga Campionilor din acest an a adus insa pentru Pro TV audiente mai mari fata de sezonul trecut. La meciul dintre Real Madrid si Bayern M?nchen din 20 februarie 2007, Pro TV a inregistrat 8,6 puncte de rating si o cota de piata de 23,4% (478.000 de telespectatori), iar pe 21 februarie 2007, Barcelona - Liverpool a avut 7,6 puncte de rating si o cota de piata de 22,3% (424.000 de telespectatori). Primele meciuri din februarie 2008, Liverpool - Inter si Arsenal - Milan, au avut 8,4 rating si cota de piata de peste 24%, inregistrand fiecare in mediul urban, pe segmentul de varsta 18-49 de ani, aproximativ 450.000 de telespectatori.
Potrivit Alfa Cont Mediawatch, investitiile brute in sezonul de toamna din Liga Campionilor au fost de aproximativ 6,5 milioane de euro, printre cei mai importanti advertiseri numarandu-se Heineken, Vodafone, Romcar (distribuitorul Ford pe piata romaneasca), Mastercard, QAB si Sony.
Despre cat costa un spot de publicitate la aceste meciuri, Costi Mocanu spune ca depinde de meci, neexistand niste preturi fixe. "Cand spun ca depinde de meci, ma gandesc la audienta pe care o produce partida respectiva. Intervin si alte criterii - agentie, client, buget.
Strategia pe care am adoptat-o in cazul acestor meciuri a fost aplicarea unei taxe de program speciale tuturor advertiserilor care au vrut prezenta aici. La fel stau lucrurile si la stiri", explica directorul executiv al companiei Pro TV. Bazandu-se pe faptul ca anul trecut cererea de publicitate pentru statiile Pro TV a fost mai mare decat oferta, Costi Mocanu adauga ca in acest an preturile pentru publicitate vor creste foarte mult.
Pe de alta parte, Mocanu spune ca audientele stirilor sportive transmise de Pro TV in perioada Campionatului European de Fotbal si a Jocurilor Olimpice vor evolua "bine, dar si mai putin bine". Daca vorbim de Campionatul European, "in zilele de meciuri va fi greu in timpul jocurilor. Dupa meciuri, lumea va reveni la obiceiuri normale de consum. Intre meciuri insa, toata media TV va profita de prezenta Romaniei acolo si veniturile vor fi peste media obisnuita a perioadei".
In 2007, stirile sportive care au dominat intervalul prime-time pe segmentul de public din mediul urban cu varsta intre 18 si 49 de ani (publicul comercial) au fost cele transmise de Pro TV, urmarite de aproximativ 330.000 de oameni, in timp ce stirile sportive ale Antena 1 si TVR 1 au atras 178.000 de telespectatori, respectiv 131.000. Si presa scrisa si internetul vor fi influentate de cele doua evenimente sportive din aceasta vara.
"Traficul pe internet pe site-urile prosport.ro, sport.ro, gsp.ro va creste, probabil, spre 200.000 de vizitatori unici pe zi in ziua si dupa meciurile nationalei. Evolutia va fi influentata de rezultatele Romaniei - o victorie ar putea genera o crestere mare de trafic", spune Orlando Nicoara, director general al Media Pro Interactiv, divizia de internet a MediaPro.
Potrivit datelor trafic.ro, recordul de trafic pe un site de sport a fost inregistrat la 3 martie, la o zi dupa meciul Steaua-CFR Cluj, de catre gsp.ro, site-ul ziarului Gazeta Sporturilor, care a inregistrat aproximativ 160.000 de vizitatori.
In ceea ce priveste piata publicatiilor scrise, Cosmina Noaghea, director general al PubliMedia, companie care editeaza si BUSINESS Magazin, estimeaza ca valoarea veniturilor in segmentul de sport va fi anul acesta de aproximativ 22-23 de milioane de euro (8 milioane de euro venituri din publicitate si 14-15 din vanzari). Anul trecut, valoarea corespunzatoare a fost de aproximativ 14-14,5 milioane de euro (5,5-6 milioane - veniturile din publicitate si 8,5 milioane - vanzarile ziarelor la taraba).
"Evolutia se bazeaza atat pe cresterea preturilor ziarelor, cat si pe cea a tirajelor, care vor fi mai mari datorita evenimentelor sportive", spune Cosmina Noaghea, apreciind ca in acest an tirajul Pro Sport va creste cu aproximativ 30%, iar audienta cu circa 20-30%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO