Tinerii lideri spun că „au în sânge ceea ce fac“ sau că „au moÅŸtenit din familie acest spirit“ - indiferent că e vorba de spiritul de lider sau de antreprenor. Trei sferturi dintre tinerii lideri nu au cont de FB, dar aproaÂÂpe 3/4 dintre ei au cont de LinkedIn, sunt foarte deschiÅŸi către soÂciaÂlizare (offline/reală), ca o condiÅ£ie a sucÂcesului în dezvoltarea lor persoÂnală ÅŸi profesională.
Toate aceste informaÅ£ii sunt cuprinÂse în teza de doctorat, intitulată „InfluÂenÂÅ£a capitalului social asupra evoluÅ£iei în carieră“, elaborată de sociologul RomuÂlus Oprică pe baza catalogului 100 tineri manageri de top, realizat de Business Magazin. Romulus Oprică este doctor în sociologie, managing partÂner al companiei de cercetări de piaÂţă Brandberry ÅŸi partener cu antroÂpoÂlogul Vintilă Mihăilescu.
El a identificat linii definitorii ÅŸi penÂÂtru angajaÅ£ii din corporaÅ£ii, dar ÅŸi penÂtru antreprenorii care au apărut în cataÂlog, a remarcat mutaÅ£iile care au avut loc în componenÅ£a catalogului de-a lungul timpului, din cauza schimÂbăÂrilor din economie sau din cauza situaÅ£iei ecoÂnomice, a crizei pe care am traversat-o, dar ÅŸi elementele care compun succesul profesional, conform tinerilor cu care a stat de vorbă.
Iar când au fost puÅŸi să definească în câteva cuvinte domeniul în care acÂtiÂvează, au creionat antreprenoriatul ca fiind definit de „sânge“, „criză“ ÅŸi „resÂponsabilitate“, iar managementul ca fiind definit de „oameni“, „echipă“ ÅŸi „reÂzultate“. Iată în continuare o analiză a primilor 10 ani ai catalogului tinerilor maÂnageri de top, aÅŸa cum i-a văzut socioÂlogul.
Teza de doctorat arată ÅŸi că, pentru cei 1.000 de tineri lideri care au fost preÂzentaÅ£i în cataloage, educaÅ£ia din sisteÂmul românesc nu le-a adus plusvaloare ÅŸi că a fost mai degrabă la capitolul „necesar de bifat“, nefiind un element care să garanteze în vreun fel reuÅŸita în carieră.
Dacă în prima ediÅ£ie au fost 83% bărÂbaÅ£i ÅŸi doar 17% femei, procentul liÂÂdeÂrilor femei nominalizaÅ£i a crescut în mod constant, la 25% în a doua ediÅ£ie ÅŸi pâÂnă la un maxim de 40% în 2012, resÂpectiv 38% în 2015, arată studiul făÂcut de Romulus Oprică. „Vârsta meÂdie a celor noÂÂminalizaÅ£i în proiectul 100 tineri maÂnaÂgeri de top este de 34 ani ÅŸi 11 luni. Din puncÂtul de vedere al gruÂpăÂrii lor duÂpă poÂziÅ£ia de antreprenor sau manager anÂgajat am constatat că, după o creÅŸtere conÂstanÂtă a poziÅ£iei de anÂtreÂprenor în noÂmiÂnaÂlizările din anii 2006 (15%), 2007 (19%) ÅŸi 2008 (22%), a urÂmat o scădere de până la 8% a preÂzenÅ£ei acestora în topurile din anii 2009 (11%) ÅŸi 2010 (8%).
„AceÅŸtia sunt ÅŸi anii în care criza s-a făÂcut cel mai puternic simÅ£ită în busiÂneÂsÂsul românesc, ÅŸi nu numai. După aceÅŸÂtia, prezenÅ£a antreprenorilor în top s-a stabilizat pe la 15%“, arată sociologul.
„Succesul profesional, individual, conÂÂform liderilor cu care am interÂacÅ£ioÂnat, este un «dat» personal. Atât manaÂgerii cât ÅŸi antreprenorii mi-au vorbit despre faptul că au «în sânge ceea ce fac», sau că au «moÅŸtenit din familie acest spirit» (indiferent că e vorba de spiritul de lider sau de antreprenor). ÃŽn cerceÂtaÂrea cantitativă, întrebaÅ£i care sunt primeÂle elemente care au dus la succesul perÂsoÂnal, liderii au ales, în această ordine, amÂbiÅ£ia, munca, know-how-ul, pasiunea, încreÂÂderea ÅŸi credibilitatea“, afirmă RoÂmuÂlus Oprică.
„Pe lângă acest «ADN» perÂÂsonal, care se dovedeÅŸte, de fapt, a fi eduÂÂcaÅ£ie, lideÂrii cu care am interacÂÅ£ionat au vorbit, toÅ£i, despre diverse situaÅ£ii, puncÂte de coÂtiÂtură în cariÂeră, în care reÂÅ£eaua sociÂală, «cineva», le-a schimbat direcÅ£ia“.
Pare a fi o linie fină, dar greu de trecut între poziţia de manager de top şi cea de antreprenor de top, mai arată lucrarea citată. „Chiar şi aşa, 28% dintre cei care la momentul nominalizării în topul BM aveau poziţia de manager angajat au schimbat acest status cu cel de antreprenor. Am constatat că managerii şi antreprenorii au profiluri similare (din punctul de vedere al percepţiei despre capitalul social).
Rămâne întrebarea: cum ajunge cineva să fie antreprenor, iar altcineva să fie manager? ÃŽn acest caz, răspunsul meu la întrebare este: doar contextul“. Diseară, Business MaÂgazin preÂmiază zece lideri, în cadrul Galei 100 tineri manageri de top, care celeÂbrează performanÅ£a în afaceri a tinerilor manageri ÅŸi antreprenori. Ajuns în acest an la a unsprezecea ediÅ£ie, catalogul 100 tineri manageri de top prezintă miza redacÅ£iei pe liderii care pot schimba în bine mediul economic al ţării.