Companii

Camera de Comerţ pune pe masa guvernului mai multe propuneri legate de proiectul de modificare a Codului fiscal

Camera de Comerţ pune pe masa guvernului mai multe...

Autor: Cristina Bellu

13.07.2022, 13:50 318

Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), împreună cu Camerele de Comerţ şi Industrie Judeţene şi companiile membre ale acestora, au înaintat miercuri guvernului mai multe propuneri legate de proiectul de Ordonanţă prin care urmează să fie modificat Codul fiscal.

Instituţia consideră că este esenţială consultarea mediului de business în adoptarea propunerilor legate de modificarea Codului Fiscal, precum şi realizarea unor analize corespunzătoare pentru asigurarea unui climat favorabil dezvoltării afacerilor.

“Asemenea multor ţări din occident şi România se confruntă cu o criză severă a forţei de muncă, în special a lucrătorilor calificaţi, iar acest aspect poate fi realizat doar prin măsuri care vizează, pe baza unor analize fundamentate, acordarea de facilităţi, redimensionarea impozitelor etc., astfel încât costurile cu forţa de muncă în ţara noastră să nu mai fie atât de ridicate, iar migraţia forţei de muncă să fie diminuată, dacă nu chiar eliminată”, spun reprezentanţii CCIR.

 

Redăm mai jos observaţiile şi propunerile CCIR în ceea ce priveşte proiectul de Ordonanţă pentru modificarea şi completarea legii privind Codul fiscal:

 

♦      în contextul măsurilor de modificare a unor reglementări fiscale, trebuie continuate demersurile pentru creşterea colectării la bugetul de stat, astfel încât, pe termen mediu şi lung, să nu mai fie necesară majorarea taxelor; în acest sens, susţinem faptul că, în cursul acestui an, trebuie luate cu prioritate, toate măsurile de control care se impun din partea organelor fiscale, pentru o cât mai eficientă colectare a impozitelor şi taxelor datorate de contribuabili şi, în egală măsură, trebuie asigurată o creştere considerabilă a veniturilor la buget de stat prin combaterea evaziunii fiscale şi intensificarea controalelor, în sectoarele de activitate cu cel mai mare risc.

♦       oferirea de facilităţi vizând scutirea de impozit a profitului investit şi pentru investiţiile în active utilizate în activitatea de producţie şi procesare, activele reprezentând retehnologizare, pentru stimularea contribuabililor de a dezvolta noi capacităţi de producţie şi de a le moderniza pe cele existente.

♦      reducerea plafonului veniturilor obţinute în anul precedent, de la 1 milion de Euro la 500.000 Euro, pentru încadrarea unei companii în categoria microîntreprinderilor;

♦       în ceea ce priveşte măsura instituirii unei taxări de 1% din cifra de afaceri a microîntreprinderilor cu condiţia ca acestea să aibă, obligatoriu, cel puţin un angajat cu normă întreagă, considerăm necesară o evaluare mai aprofundată, în condiţiile în care pentru microîntreprinderile aflate la debut de activitate este dificil să se susţină o normă întreagă.

♦      referitor la propunerea de majorare a impozitului pe dividende de la 5% la 8%, care vizează descurajarea folosirii veniturilor din dividende pentru remunerarea angajaţilor, considerăm că, pentru a avea efecte benefice asupra mediului de business, o asemenea măsură ar trebui corelată cu diminuarea taxelor pe muncă, care sunt încă necompetitive în România;

♦      în privinţa propunerii de taxare a contractelor part-time la nivelul salariului minim, considerăm că este necesară reevaluarea oportunităţii implementării acestei măsuri şi analiza impactului specific, întrucât aceasta ar putea determina o mai mare creştere a costurilor cu forţa de muncă, în plină criză existentă pe această piaţă, la nivel naţional şi european. Susţinem, în acelaşi timp, necesitatea intensificării controalelor din partea Inspectoratelor teritoriale de muncă pe latura verificării cazurilor de „muncă la negru” şi, implicit, combaterea acestui fenomen;

♦      în ceea ce priveşte restricţionarea ca o persoană să nu poată fi asociat sau acţionar care să deţină peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a dreptului de vot la mai mult de 3 persoane juridice române care să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, considerăm această măsură ca fiind prea restrictivă şi deopotrivă descurajantă pentru dezvoltarea iniţiativelor antreprenoriale în România.

♦      considerăm justificată preocuparea legiuitorului delegat de a limita exploatarea abuzivă a regimului fiscal al microîntreprinderii, în cazul acelor contribuabili care, sub pretextul unei multitudini de denumiri şi forme a contractelor de servicii încheiate cu microîntreprinderi, maschează în fapt o relaţie de dependenţă care mai degrabă ar fi trebuit să se constituie într-un contract de muncă/într-un raport de ordin salarial;

♦      în privinţa propunerii de modificare şi completare a articolului 47, alineatul (3), considerăm că  ar trebui exceptate societăţile cu activitate de distribuitori (brokeri) de asigurări, de la punctul g), pentru a diferenţia marile companii de asigurări şi reasigurări de micii intermediari.ş1ţ Potrivit statisticilor oficiale, în România funcţionează peste 10 mii de microîntreprinderi în acest sector, acestea având peste 30 mii de angajaţi, iar peste 80% dintre aceste societăţi îşi desfăşoară activitatea în localităţi având sub 30.000 de locuitori. Prin urmare, propunem exceptarea acestor categorii de întreprinderi de la aplicarea noilor modificări fiscale, astfel încât acestea să îşi poată continua activitatea prin aplicarea regimului fiscal al microîntreprinderilor;

♦       vă rugăm să dispuneţi şi analiza impactului modificărilor propuse asupra întreprinderilor individuale (P.F.A., Î.I., A.F.), deoarece, în cazul acestora, contribuţia la asigurările sociale practic se va dubla. Concret, aceasta înseamnă că acei mici antreprenori, care realizează venituri mai mari de 5.100 de lei pe lună vor plăti 20.000 de lei, în loc de 10.000 de lei pe an, cât plătesc în prezent, la asigurările sociale;

♦       Prin OUG nr.114/28.12.2018 au fost instituite facilităţi fiscale privind veniturile salariale ale angajaţilor din domeniul construcţiilor pentru o perioadă de 10 ani (2019-2029), dar, în prezent, după doar 3 ani şi jumătate, se pune problema modificării acestei reglementări. Considerăm necesară reevaluarea măsurii propuse, întrucât în domeniul construcţiilor, contractele de lucrări au durate de execuţie ce se întind de la mai multe luni, până la mai mulţi ani, iar clauzele contractuale privind costurile lucrărilor şi bugetarea preţurilor la licitaţii sunt ferme şi, ca atare, nu pot fi modificate pe parcurs.

♦       vă rugăm, de asemenea, să dispuneţi analiza impactului modificărilor propuse asupra sectorului transportului rutier de mărfuri şi persoane; prin legislaţia în vigoare, nu sunt considerate a fi impozabile îndemnizaţia de delegare, cea de detaşare, inclusiv îndemnizaţia specifică detaşării transnaţionale, sumele suplimentare primite de salariaţi în baza clauzei de mobilitate, precum şi orice sume de aceeaşi natură, cu condiţia ca acestea să se încadreze în plafonul de 3 salarii de bază. Dacă s-ar introduce noile modificări propuse la art. 76, după alin. (4), există riscul ca organele fiscale cu atribuţii de control să recalifice veniturile reprezentând îndemnizaţiile mai sus menţionate, ca fiind neimpozabile numai în limita a 33% din salariul de bază şi nu în limita a 3 salarii de bază, ceea ce ar duce, din nou, la imprevizibilitatea fiscală cu care acest sector s-a confruntat până în luna martie 2022. Din aceste considerente, considerăm oportun ca, în cadrul variantei finale a proiectului de Ordonanţă, acest paragraf să fie eliminat;

♦       sesizăm necesitatea reanalizării propunerii de majorare a limitelor minime ale cotelor de impozitare, atât pentru clădirile rezidenţiale, cât şi pentru cele nerezidenţiale. Propunem realizarea unei analize de impact a diferenţelor generate de modificarea propusă faţă de nivelurile actuale ale impozitelor pe clădiri şi implementarea majorării propuse, ulterior, pornind de la calcule concrete şi realiste;

♦       la categoria impozitelor indirecte, în ceea ce priveşte măsura propusă referitoare la aplicarea cotei reduse de TVA de 5% la achiziţia de locuinţe – la începutul anului a fost majorată valoarea maximă pentru care se poate aplica această cotă, de la 450.000 de lei la 700.000 de lei, iar în prezent se propune reducerea plafonului la 600.000 de lei. Faţă de aceste aspecte, propunem păstrarea în vigoare a plafonului actual, de 140.000 de euro, la care să se aplice TVA de 5%, pentru o singură locuinţă, per familie, măsură menită să echilibreze preţurile locuinţelor construite şi să încurajeze activităţile în domeniul construcţiilor civile, în România;

♦      în contextul propunerii creşterii cotei de TVA pentru serviciile turistice (de cazare, alimentaţie publică etc.), de la 5% la 9%, considerăm oportună evaluarea oportunităţii echilibrării cotei de TVA aplicată serviciilor prestate de agenţiile de turism, care, în prezent, aplică o cotă de 19%. În prezent, agenţiile de turism încasează de la turişti şi plătesc prestatorilor de servicii din turism preţuri, respectiv tarife, la care se aplică o cotă redusă de TVA, dar sunt obligate să aplice cota de 19% la comisionul aplicat de acestea;

♦       în privinţa creşterii costurilor salariale cu zilierii, în special în agricultură, considerăm că este necesară o analiză mai aprofundată a situaţiei acestora şi propunem, pentru moment, renunţarea la modificările legislative specifice în discuţie, cel puţin până la identificarea unor soluţii şi forme de colaborare care să fie benefice atât angajatorilor cât şi angajaţilor.

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO