Companii

Care este impactul anularii Salonului Auto de la Bucuresti

Care este impactul anularii Salonului Auto de la Bucuresti

Costul total al celor sase standuri ale Porsche Romania la Salonul Auto Bucuresti din 2007 a fost de 1,6 mil. euro

15.12.2008, 17:01 36

La capitolul imagine, un astfel de eveniment cantareste insa extrem de mult, spun importatorii. "Salonul Auto de la Bucuresti nu a influentat piata decat in perioada in care a fost organizat. Dupa Salon vanzarile auto inregistreaza o crestere, dar inainte de eveniment acestea se reduc, deoarece toata lumea asteapta promotiile din timpul SIAB-ului", a spus Viorel Niculescu, directorul general al ATT, dealer Land Rover si Jaguar, care anterior a detinut functia de director general al Romcar, importatorul Ford in Romania.
Reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) au hotarat ca editia de anul viitor a Salonului International Auto de la Bucuresti (SIAB) sa fie amanata pentru 2011 din cauza crizei financiare, care a afectat si piata auto din Romania.
Chiar si Salonul Auto de la Detroit din luna ianuarie a anului viitor va fi afectat, prin absenta mai multor constructori precum Nissan si divizia sa premium Infiniti, Mitsubishi, Suzuki, Land Rover, dar si marcile de lux Ferrari, Rolls Royce.
Potrivit lui Viorel Niculescu, directorul general al dealerului Jaguar, prin anularea editiei din 2009 a SIAB s-a pierdut o buna ocazie prin care publicul din Romania sa observe nivelul la care s-a dezvoltat industria locala, fiecare editie fiind un pas inainte.
Si vicepresedintele Automobile Dacia este de parere ca Salonul Auto poate influenta piata doar in intervalul in care este organizat.
"Salonul Auto de la Bucuresti influenteaza pozitiv piata auto in special in perioada sa si in lunile urmatoare. Nu se stie daca in contextul economic actual editia din 2009 ar fi influentat in vreun fel piata", a spus Constantin Stroe, vicepresedintele Automobile Dacia.
In luna care a precedat organizarea Salonului International Auto de la Bucuresti anul trecut, vanzarile de autoturisme au fost de 24.011 de autoturisme, in scadere cu 12% fata de luna anterioara, in octombrie vanzarile au urcat la 29.347 de masini, in crestere cu 22% fata de luna precedenta, nivel al vanzarilor mentinut si in noiembrie. Cu toate acestea, in luna iunie a anului trecut s-au vandut 30.337 de masini, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
O crestere importanta in acea perioada a inregistrat-o si importatorul Ford pe piata locala.
"In urma SIAB 2007 lunile octombrie si noiembrie s-au concretizat pentru reteaua Romcar cu un total de 2.268. respectiv 2.601 de unitati, fata de 1.984 de autovehicule comercializate in septembrie 2007. Dupa cum se poate observa, cresterea intre luna septembrie si octombrie este de 15%, trendul ascendent fiind urmat si in luna noiembrie a anului anterior", a subliniat Laura Andreescu, director de marketing al Romcar, importatorul Ford in Romania.
La nivelul Capitalei, in octombrie anul trecut crestere a fost de 20%, la un volum de peste 10.000 de autoturisme, potrivit APIA.
"Daca la nivel national cresterea vanzarilor marcii Ford a fost de 15% de la o luna la alta, la nivelul Capitalei, zona avizata in principal de eveniment, cresterea a fost de 28%. Astfel, distribuitorii autorizati Ford din Bucuresti au incheiat luna septembrie a anului trecut cu 614 unitati vandute, urmand ca in luna octombrie sa comercializeze 792 de unitati, iar in luna imediat urmatoare sa ajunga la vanzari de 1.012 masini", a spus Andreescu.
In cele zece zile ale SIAB-ului 2007, Kia a comercializat direct din stand 90 de masini, in medie noua pe zi, spre deosebire de o medie de cinci pe zi in luna iunie.
"Nu se poate cuantifica cu exactitate influenta SIAB-ului asupra vanzarilor Kia in acea perioada, cert este ca noi am comercializat aproximativ 90 de masini direct din stand", a declarat Dan Chitaru, presedintele Kia Romauto, importatorul pe piata locala a marcii coreene.
Cu toate acestea, majoritatea jucatorilor din industrie spun ca nu se asteapta la o scadere a volumelor comercializate pe piata locala datorita anularii SIAB, in conditiile in care exista alte masuri care pot sustine avansul pietei. Printre acestea se numara programul de reinnoire a parcului auto care va creste la 60.000 de autoturisme si o prima de casare de aproape 1.000 de euro.
Daca la nivel de vanzari nu sunt asteptate schimbari semnificative ca urmare a anularii Salonului, la "capitolul" imagine companiile s-ar putea sa aiba de suferit.
"Anularea editiei din 2009 a SIAB ar avea un impact negativ asupra imaginii producatorilor si importatorilor, care vor fi perceputi ca fiind slabi din punct de vedere financiar. In al doilea rand, cumparatorul roman nu va mai avea posibilitatea sa prospecteze cu usurinta oferta din piata", au spus oficialii Kia Rom Auto, care au subliniat ca nu cred ca anularea SIAB-ului in 2009 va avea o prea mare influenta asupra pietei.
Cu toate ca in anii trecuti anumite marci au inregistrat cresteri considerabile in perioada Salonului, avansul nu a fost determinat doar de SIAB, spun jucatorii din auto.
"Numarul de autovehicule comandate in timpul SIAB 2007 a fost mai redus decat la editiile anterioare, insa saloanele auto sunt si trebuie sa devina din ce in ce mai mult un factor de imagine pentru orice producator si mai putin un motor al vanzarilor din anul respectiv. Vorbind de un factor de imagine, este greu de contabilizat impactul asupra vanzarilor", a spus Cristian Oltean, director de vanzari pentru Opel in cadrul General Motors Romania. In opinia sa, orice organizare la standarde ridicate a unui stand de peste 1.000 mp duce costurile la nivelul sutelor de mii de euro. Vanzarile Opel in octombrie 2007 au scazut cu 7% fata de luna precedenta, in conditiile in care anul trecut cresterea totala a marcii germane a fost de 73%.
In conditiile in care Salonul Auto de la Bucuresti a fost la prima editie in 2007 in care a s-au respectat standardele internationale, evenimentul nu a mai fost privit ca un "targ auto".
"SIAB este un eveniment important in cadrul industriei auto din Romania, atat din prisma constructorilor care profita de ocazie pentru a prezenta cele mai noi modele sau pentru a lansa oferte speciale, cat si a vizitatorilor atrasi. Cu toate acestea, rolul salonului ramane unul de expozitie, avand o pondere mai importanta in comunicare decat in vanzari. Anularea evenimentului nu ar avea impact asupra pietei", a spus Cristian Rigu, country manager pentru Mazda in Romania.
In contextul in care in 2007 Mazda a vandut in Romania aproximativ 1.000 de autovehicule in luna octombrie, volumul comenzilor a urcat pana aproape de 500 de unitati.
"In luna octombrie 2007 Mazda inregistra 490 de comenzi pentru modele precum Mazda2, CX-7 si Mazda3, o parte dintre acestea aparute in urma participarii la SIAB. La eveniment Mazda a prezentat in premiera nationala noile Mazda2 si Mazda6, modele care contribuie semnificativ la vanzarile companiei", a subliniat Rigu.
Costul mediu de inchiriere a unui stand in cadrul SIAB a fost cuprins intre 50 si 90 de euro pe metrul patrat, in timp ce costul necesar constructiei standului a urcat pana la 445 de euro pe metru patrat, potrivit organizatorilor. Potrivit estimarilor ZF, costurile totale ale celor sase standuri ale Porsche Romania, respectiv chiria si costurile de constructie, au fost de aproximativ 1,6 mil. euro.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24