Companii

Cât costă de fapt apa îmbuteliată? Petrolul reprezintă 60% din costurile de producţie ale apei minerale

Cât costă de fapt apa îmbuteliată? Petrolul reprezintă 60% din costurile de producţie ale ape minerale

Fabrica se întinde pe o suprafaţă totală de 15.000 mp din care spaţiile de producţie numai 2.400 mp

Autor: Ioana David

03.03.2011, 23:50 921

Producţia apei Perla Covasnei, cel mai important pariu alfamiliei Moraru, cunoscută prin intermediul afacerii Bere Azuga pecare a vândut-o către Ursus în 2009, a demarat în decembrie. Cunumai 11 oameni, dar cu investiţii de 5 mil. euro în principal înutilaje plus alte 2 mil. euro în distribuţie şi promovare, soţiiVioleta şi Valerii Moraru vor să reînvie brandul adus în piaţă în1995 de alţi acţionari, Zoltan Balazs şi Toth Arpad, care au ieşitcomplet din business.

"Până anul trecut, Perla Covasnei era distribuită la nivelul azece judeţe. Ţinta este ca până la finalul anului să fim în toatereţelele de distribuţie", a spus Adriana Nicolae, directorulexecutiv al Perla Covasnei.

Dacă în urmă cu numai câteva luni de zona Târgul Secuiesc(judeţul Covasna) amintea doar producătorul de confecţii Secuiana,odată cu "lansarea la apă" a noii fabrici unde se produce PerlaCovasnei lucrurile s-ar putea schimba.

De la Ileana Cosânzeana la noi ambalaje

Aflată la un kilometru de izvor în plin câmp, ceea ce din punctde vedere administrativ o plasează în comuna Catalina, noua fabricănu ascunde că este de puţin timp operaţională. Zona din faţăneplantată şi care aşteaptă primăvara pentru a putea căpătaînfăţişarea pregătită de proprietari şi sigla parcă proaspătvopsită relevă încă de la început că este vorba de un proiectnou.

Legendele care circulă în zona Covasnei, dintre care una spunecă este ţara în care a locuit Ileana Cosânzeana, au inspirat firmaBrandTailors pentru a construi logoul şi noile etichete, proiectcare a costat acţionarii 200.000 de euro.

În condiţiile în care fabrica se întinde pe o suprafaţă totalăde 15.000 mp (din care spaţiile de producţie numai 2.400 mp), primaîntrebare care se ridică este de ce aşa puţin teren? AdrianaNicolae explică faptul că totul se face automat şi că până acum nua fost necesar ca cei 11 oameni să lucreze în mai mult de unschimb. În perioada următoare însă se vor mai face angajări, astfelîncât la vară, sezonul de vârf în industrie, toate cele treischimburi să fie operaţionale.

De departe cel mai surprinzător aspect într-o fabrică de apăeste că ambalajul nu vine în forma cunoscută în magazine aşa cumpoate ar fi de aşteptat, ci PET-ul nu are mai mult de 10-15 cmlungime, astfel că ia forma finală prin suflare la o temperatură depeste 350 grade Celsius.

Ambalajul este de altfel responsabil pentru 60% din preţul cucare produsul iese pe uşa fabricii şi care variază foarte multdeoarece se obţine din reziduuri de petrol (numite polipropilenă)."În ultima perioadă PET-ul a avut o creştere de preţ de 20%, însăam absorbit-o noi deoarece a fost foarte bruscă", a spus VioletaMoraru.

Circuitul apei

Dacă PET-ul reprezintă mai bine de jumătate din preţ, cât costăde fapt apa? Adrian Feru, directorul de dezvoltare în cadrulSocietăţii Naţionale a Apelor Minerale (SNAM), compania cefurnizează apa ca produs primar către marii îmbuteliatori, spune cătariful este unic la nivelul ţării, de 31 de lei pe mia delitri.

Înainte ca un izor de apă nou descoperit să fie dat înexploatare, SNAM monitorizează timp de cinci ani sursa pentru a sevedea dacă se poate asigura un debit constant.

Dacă această condiţie este îndeplinită, instituţia îşi monteazăpropriile contoare la ieşirea din izvor şi tot ea trage conductelepână la intrarea în fabrică. Astfel se asigură că îmbuteliatorul nuforţează izvorul.

În localitatea Malnaş Băi, spre exemplu, unde Perla Covasneideţine o capacitate mai veche de producţie, are două izvoare înexploatare şi încă unu monitorizat de SNAM.

Odată intrată apa în fabrică, durează numai câteva minute pânăcând ajunge ambalată şi gata de livrare. Munca oamenilor este numaide supraveghere pentru că totul este robotizat. Senzorii plasaţide-a lungul benzii identifică dacă nivelul apei nu este optim saudacă eticheta nu este bine lipită.

Practic treaba cea mai grea a antreprenorilor din industriaapelor minerale este să-şi facă loc pe o piaţă cu alte 54 debranduri, dintre care primele cinci au cumulat o cotă de 65%.

Şi totuşi mai este loc de creştere

Familia Moraru, care deţine mai multe afaceri în RepublicaMoldova, a devenit acţionar majoritar al producătorului local BereAzuga în 2006, achiziţionând în timp şi acţiuni la îmbuteliatorulde apă minerală Perla Covasnei. După trei ani în care au investitcâteva milioane de euro în dezvoltarea producătorului de bere dinAzuga, Valerii şi Violeta Moraru şi-au vândut în 2009 acţiuniledeţinute către producătorul de bere Ursus Breweries.

După ce au ieşit din afacerea cu bere, o piaţă de peste unmiliard de euro dominată de companii multinaţionale, cei doiantreprenori au înfiinţat compania Azuga Waters, activă pe o piaţăde 300 mil. euro, dar în care jucătorii locali deţin în continuarecontrolul. Planul soţilor Moraru este ca anul acesta businessul pecare îl derulează pe segmentul apelor minerale prin intermediulAzuga Waters să ajungă la 12 mil. euro de la 5 mil. euro în2010.

La raft, de 20 de ori mai scumpă ca la izor

2 litri de apă costă aproape 0,062 lei la izor, iar de pe poartafabricii iese cu 1,2-1,4 lei (PET-ul costă 0,75 lei, promovareamerge până la 10-20%, salariile angajaţilor, alte costuri precumamortizarea sau utilităţile care ţin de producător); la raft apa de2 litri ajunge cu 2-2,5 lei (transportul, marjele pe lanţul dedistribuţie de la depozit la transportator şi retailer).
Surse: producătorii şi calcule ale ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO