Companii

Clientii se tem sa ceara finantare pentru ca nu stiu ce va urma, spune importatorul Fiat

Clientii se tem sa ceara finantare pentru ca nu stiu ce va urma, spune importatorul Fiat

Herbert Stein, presedintele AutoItalia: Pe piata auto avem un cumul de factori. Pe de-o parte clientului ii este teama sa se angajeze intr-un exercitiu de finantare, pe care nu-l poate controla pe termen lung. Pe de alta parte, conditiile finantatorilor sunt mai restrictive, mai prudente decat in alte situatii, cum ar fi cea a constructiilor de locuinte.

16.08.2009, 16:22 24

Implementarea leasingulului si extinderea la vehicule comerciale in cadrul programului pentru stimularea innoirii parcului auto nu vor aduce o crestere a vanzarilor, prima de casare fiind prea mica pentru ca firmele sa o ia in calcul, potrivit sefului AutoItalia, importatorul marcilor grupului Fiat si al marcii Infiniti pe piata locala.

"Programul 'Rabla' a fost bun acum trei ani, dar a scazut. Extinderea programului si la firme nu va avea o influenta puternica asupra vanzarilor. Masinile nu sunt ieftine si o prima de casare de 800-900 de euro nu incurajeaza o firma sa caseze o masina pentru a-si lua una noua. Spre exemplu, un Fiat Ducato este 17.500 de euro, iar prima nu are nicio influenta", a spus Herbert Stein, presedintele AutoItalia.

Comparativ cu Romania, in Germania prima de casare de 2.500 de euro a ajutat piata auto sa avanseze cu peste 20%, in conditiile in care piata germana este cea mai mare din Europa.

AutoItalia a comercializat in faza intai a programului "Rabla" 479 de masini, iar in etapa a doua 276 de masini, potrivit companiei.

Importatorul Fiat pe piata locala si-a extins vara aceasta reteaua cu doua noi centre, la Iasi si Focsani, iar un al treilea urmeaza sa fie deschis in cartierul Colentina din Capitala, in octombrie.

"Este sigur ca piata auto isi va reveni si este bine sa te gaseasca pregatit. Pe de alta parte, pentru unele investitii care au fost incepute inainte de criza este mai ieftin sa le finalizezi decat sa le conservi", a subliniat Stein.

 

Constructorii, scumpi in continuare

Potrivit sefului AutoItalia, unele materiale de constructii sau terenuri pot fi mai ieftine din cauza crizei financiare, dar manopera firmelor de constructii ramane scumpa. Pe de alta parte, amortizarea investitiilor se va face in timp mai lung decat pana acum.

Initial deschiderea dealerului din Colentina era programata pentru luna martie a acestui an, iar lucrarile la centrul din partea de vest a Capitalei nu au fost inca demarate, din cauza pietei in scadere.

Vanzarile Fiat pe piata locala au inregistrat un declin de 55% la nivelul primelor sapte luni, la 9.849 de autovehicule, dintre acestea, autoturismele au scazut cu 44%, la 3.274 de masini, iar vehiculele comerciale cu peste 72%, la 1.091 de unitati.

"Pe piata auto avem un cumul de factori. Pe de-o parte clientului ii este teama sa se angajeze intr-un exercitiu de finantare, pe care nu-l poate controla pe termen lung. Pe de alta parte, conditiile finantatorilor sunt mai restrictive, mai prudente decat in alte situatii, cum ar fi cea a constructiilor de locuinte", a spus Herbert Stein.

 

Gata cu stocurile, vin masini din fabrica

In 2009 AutoItalia si-a propus un target de aproximativ 7.000 de unitati, in scadere cu 30% comparativ cu nivelul atins in 2008, dar, potrivit oficialilor companiei, vanzarile realizate vor depinde in mare parte de posibilitatile de finantare.

"Nu vedem o piata mai buna in a doua jumatate a anului, dar pana la urma piata isi va reveni la un moment dat in viitor. Bancile nu acorda in continuare credite, salariile nu cresc iar puterea de cumparare nu creste", a subliniat Stein.

In primul semestru al acestui an vanzarile de autoturisme au inregistrat un declin de 51% potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, la un nivel de 70.610 de unitati.

La nivelul lunii septembrie, problema stocurilor se va rezolva, datorita campaniilor de reduceri derulate de toti dealerii, dupa care preturile vor reveni la nivelul normal. "Problema stocurilor se va rezolva in doua-trei luni, cand nu vor mai fi stocuri de lichidat. Va trebui sa luam masini noi de la fabrica, dar acestea vor avea preturi fara discounturi", a subliniat Stein.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO