Companii

Colorăm tot mai puţin: jucătorii din piaţa de vopsele vorbesc de o nouă scădere a vânzărilor, cu până la 10%

Colorăm tot mai puţin: jucătorii din piaţa de vopsele vorbesc de o nouă scădere a vânzărilor, cu până la 10%

Renovările individuale continuă să fie o sursă importantă de business pentru producătorii de vopsele, în condiţiile în care piaţa locuinţelor noi a fost slabă şi în acest an. Foto Shutterstock

01.10.2012, 00:06 825

"În 2012, iarna prelungită din primul trimestru, dar şi agitaţia din viaţa politică au pus la încercare abili­tăţile managerilor companiilor din domeniul lacurilor şi vopselelor de a conduce cu succes afacerile firmelor lor. Astfel, căderile masive de zăpadă au dus la amânarea unor lucrări în construcţii, în timp ce primăvara a dat un suflu nou cheltuirii fondurilor destinate renovării şi reabilitării ter­mice a blocurilor de locuinţe, precum şi începe­rii altor lucrări imobiliare. Astfel că, în medie, pentru prima jumătate a anului 2012 vorbim de o relativă stagnare a volumului de vânzări pe piaţa de lacuri şi vopsele la o valoare similară primului semestru din 2011", spune Marius Vă­căroiu, CEO al grupului Policolor-Orgachim.

La menţinerea vânzărilor au contribuit, în principal, continuarea unor proiecte industriale şi imobiliare începute în anii anteriori sau derularea unor programe locale de renovare şi reabilitare termică a blocurilor de locuinţe. În lunile iulie-august piaţa a fost una fluctuantă, fără a releva un anume trend, pe fundalul economic şi politic frământat, adaugă el.

Văcăroiu afirmă că în analizele interne grupul se raportează la o piaţă de lacuri şi vopsele în valoare de circa 165 de milioane de euro, la nivelul anului trecut, iar estimările pentru 2012 indică men­ţinerea la o valoare similară.

"Piaţa retailului tradiţional este încă ins­tabilă, iar aprecierea puternică a monedei euro­pene pentru o perioadă atât de lungă, aşa cum a fost în lunile iulie şi august, a creat probleme atât producătorilor, cât şi importa­torilor de lacuri şi vop­sele care se raportează la euro", a precizat el.

În primul semestru al acestui an, Policolor a înregistrat o creştere de circa 17% a cifrei de afaceri comparativ cu perioada similară din 2011. La nivelul lui 2012, Văcăroiu afirmă că Policolor-Orgachim îşi propune un avans de circa 10%, o estimare "prudentă" care ia în calcul posibilitatea ca iarna să înceapă mai devreme şi consumatorii să amâne proiectele de sfârşit de an pentru 2013. Policolor, con­trolată de fondurile de investiţii The Romanian Investment Fund, RC2 şi Romanian Recon­struction, este prezentă şi pe piaţa din Bulgaria, după preluarea Orgachim.

Potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe, compania Policolor Bucureşti a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 124,2 milioane de lei (29,3 milioane de euro).

Policolor are în portofoliu soluţii pentru clienţii şi partenerii care activea­ză în domeniile renovărilor de locuinţe - produse care au cea mai mare pondere în vânzări - , ale construc­ţiilor de locuinţe şi industriale, precum şi re­tuşurilor auto.

Şeful grupului afirmă că principalele pro­bleme cu care se confruntă industria de profil sunt evoluţia euro în raport cu moneda locală, reducerea investiţiilor în construcţii şi credi­tarea "firavă" a pieţei de retail, dar nu omite impactul "zbuciumului politic".

"Sunt convins că marile aşteptări ale sectorului privat sunt direcţionate către mediul politic. O strategie de ţară nu este o sintagmă fără rost. Lipsa de viziune afectează, câteodată, mai mult decât lipsa de măsuri concrete azi", a adăugat el.

Lipseşte încrederea

Producătorii de lacuri şi vopsele se con­fruntă cu diverse probleme, însă majoritatea ţin de zona economică, spune Marius Pintea, market manager al companiei Akzo Nobel Coatings.

"Cred că în primul rând trebuie recâştigată încrederea clienţilor de a inves­ti, atât în renovări, cât şi în dezvoltarea de proiecte noi, indiferent de mărimea lor", afirmă managerul companiei con­trolate de grupul olandez Akzo Nobel. El susţine că după un prim trimestru dificil, în special din cauza condiţiilor meteo, următoarele trei luni au compensat rezultatele slabe, iar per ansamblu întâia jumătate a anului a debutat sub auspicii favorabile, existând speranţa că în 2012 piaţa va performa mai bine decât în 2011. În schimb, lunile iulie-august au oscilat, fiind influenţate de mediul economic.

"Din estimările noastre, piaţa se situează undeva între 130 şi 150 milioane euro în 2011 şi cel mai probabil va scădea cu procente cuprinse între 5% şi 7% în acest an", a spus Pintea. Afacerile companiei pe care o conduce au crescut cu 15% în prima parte a anului, avans pe care compania speră să-l menţină până la finalul lui 2012. Conform datelor raportate la Ministerul de Finanţe, rulajul Akzo Nobel Coatings s-a plasat la 40,5 milioane lei (9,6 milioane euro) în 2011.

Blocuri vopsite pe jumătate

Lipsa de activitate din lunile de iarnă din 2012 a fost greu de acoperit în perioada următoare, astfel încât piaţa a înregistrat un uşor recul în prima jumătate a anului, apre­ciază Marga Călin, directorul de marketing al companiei Duraziv. Cu un efect pozitiv asupra vânzărilor, programul de termoizolare a creat aş­teptări mari în piaţă, contrazise însă ulterior. "În primă fază a exis­tat un număr foarte mare de lucrări anunţate. Multe proiecte au demarat, dar ulterior unele au fost amânate, altele stopate. Comparativ cu anunţurile făcute la începutul de sezon au fost mult mai puţine pro­iecte propriu-zise. Toate acestea au influenţat în mod real piaţa pe care activăm", adau­gă ea.

În aceste condiţii, reprezentantul Duraziv susţine ca programul de reabilitare termică să se desfăşoare cu o oarecare previzibilitate, ceea ce ar presupune mai pu­ţine amânări, stopări sau reduceri de proiecte demarate. Ea nu oferă estimări legate de nivelul pieţei în 2011 şi 2012, în lipsa unor date oficiale, dar spune că la nivelul companiei vânzările de vopsele s-au dublat în primele şase luni.

Compania, controlată de omul de afaceri Daniel Guzu, produce adezivi, profiluri meta­lice, vopsele, produse pentru finisări interioare şi exterioare, sisteme complete de termoizolare şi hidroizolare şi a raportat o cifră de afaceri de 18 milioane de euro în 2011.

Pentru acest an vopselele ar urma să asi­gure până la 20% din vânzările totale ale com­paniei, de la peste 10% din business în 2011.

"Cea mai proastă lege"

Directorul general al companiei Sarcom, Marinică Potop, afirmă că cea mai grea problemă cu care se confruntă companiile de profil în actuala perioadă este lipsa resurselor financiare şi a cererii, care nu pot creşte fără măsuri generale de stimulare financiare şi fiscale.

Pe de altă parte, el acuză lipsa de măsuri şi legislaţia deficitară în domeniul insolvenţei, care permite debitorilor să sca­pe fără să-şi plătească datoriile către furnizori.

"Legea insolvenţei este cea mai proastă lege din România. Debitorul sca­pă legal de datoriile faţă de furnizori, lichidatorii juridici cu acordul interesat al justiţiei câştigă o grămadă de bani, iar creditorul, adică cel care a muncit, nu recuperează absolut nimic, mai cheltuieşte şi o grămadă de energie, nervi şi bani pe avocaţi şi expertize. Este inadmisibil câte ilegalităţi se fac în România pe legea insolvenţei şi nimeni nu ia nicio măsură", consideră Potop.

Iarna grea şi nivelul scăzut al cererii au cauzat un regres al pieţei cu 5-7% în primul semestru, scăderea adâncindu-se în iulie-august spre 10%, potrivit reprezentantului Sarcom. El estimează că piaţa se va diminua cu 8-10% în 2012.

Citiţi materialul complet în numărul de octombrie al Business Construct (www.zfcorporate.ro/business-construct)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO