Companii

Conectarea mediului de business la cel european a dus deja afacerile curierilor la nivelul de anul trecut

Conectarea mediului de business la cel european a dus deja afacerile curierilor la nivelul de anul trecut

Cresterea pietei de curierat provine atat din dezvoltarea unor noi tipuri de comert, cat si din evolutia ascendenta a numarului de expeditii in orasele din provincie

19.11.2007, 20:12 14

Primii patru jucatori de pe curieratul domestic domina o piata estimata in acest an la circa 120 de milioane de euro, Fan Courier, Cargus, Couriero si TCE Logistica urmand sa ruleze impreuna pana la sfarsitul acestui an circa 90 de milioane de euro.
Rezultatele inregistrate in primele noua luni sunt favorabile atingerii acestui obiectiv, afacerile raportate de primele patru companii de pe piata in primele trei trimestre fiind de circa 60 de milioane de euro, peste nivelul inregistrat in tot anul 2006.
"Ritmul de crestere al pietei a fost de circa 35-40%, la acesta contribuind atat evolutia economica in ansamblu, cat si dezvoltarea comertului online sau revenirea pietei de electrocasnice", a spus Bogdan Carcu, presedintele Curiero.
Astfel, cresterile companiilor de curierat provin atat din dezvoltarea unor noi tipuri de comert care pana nu demult aveau o prezenta timida in Romania, cat si evolutia ascendenta a numarul de expeditii in orase din provincie.
"Zonele cu cel mai ridicat ritm de dezvoltare sunt si cele care atrag cel mai ridicat numar de operatiuni de curierat. Bucurestiul este cap de afis, generand 40% din expeditii. Imediat dupa Bucuresti se situeaza in ordine descrescatoare cele mai importante centre economice din tara, Cluj, Timisoara, Constanta si Iasi, cu un procent cumulat de 25% din expeditii", a spus Neculai Mihai, general manager al Fan Courier.
Totodata, intrarea unor noi firme si a unor noi sectoare de activitate pe piata au contribuit la afacerile transportatorilor de colete.
"Aparitia pe piata a unor segmente de activitate noi, care au nevoie de servicii de curierat, asa cum sunt cele legate de incheierea contractelor pentru pensiile private obligatorii, reorientarea retailerilor clasici si catre platforme de comert online, precum si activitatile de teleshopping, care iau amploare, completeaza lista factorilor care au contribuit la dezvoltarea curieratului", a mai spus Neculai Mihai.
Urmatorii ani se anunta la fel de interesanti pentru jucatorii de pe aceasta piata, care estimeaza ca ritmul de crestere se va mentine la un nivel ridicat.
"Cresterea va continua cel putin pentru urmatorii doi ani, pentru ca nu toate companiile de pe piata si-au externalizat activitatea de transport", a spus Carcu.
Evolutia ascendenta nu exclude insa competitia, care se face simtita din ce in ce mai tare odata cu intrarea de noi companii pe piata.
"Este o piata inca in faza de crestere, maturitatea preconizandu-se abia pe termen mediu, adica peste trei-cinci ani. Desi piata este inca in faza de crestere, asistam deja la un razboi al preturilor intre jucatorii importanti, factor care va facilita, de asemenea, "selectia naturala" si eliminarea celor care nu au o baza de crestere suficienta", a spus directorul general al Fan Courier.
Pe langa companiile romanesti care activeaza pe segmentul curieratului intern, si doi giganti la nivel international sunt prezenti pe piata din Romania.
Astfel, DHL si TNT, care isi asigura cea mai mare parte din venituri din expedierile internationale, sunt printre cei mai importanti jucatori si pe piata locala.
Alaturi de acestia este prezenta in Romania si compania UPS. Si curierii specializati pe curierat intern, precum Cargus sau Fan Courier, deruleaza activitati de curierat international, insa acestea au o pondere relativ mica in cifra de afaceri.
Recent, si Curiero a incheiat un parteneriat in Ungaria pentru expedieri in tara vecina. Piata locala a expedierilor internationale, pe care TNT si DHL au o cota de circa 90%, are de asemenea un trend ascendent.
"Cresterea se bazeaza pe dinamica traficului catre si dinspre tarile Uniunii Europene. Mediul de afaceri romanesc este tot mai strans conectat cu cel european si international, ceea ce determina un nivel tot mai ridicat al competitiei", au spus reprezentantii TNT.
Cresterea cifrelor de afaceri ale curierilor nu se aplica si la nivelul profitului. Astfel, marjele de profit ale celor patru jucatori de pe piata curieratului intern au inregistrat scaderi ale marjei de profit.
Unul dintre motivele care au generat acest lucru este batalia preturilor care s-a dat pe piata locala, la care se adauga starea proasta a infrastructurii din Romania si costurile in crestere.
In acest context, majoritatea curierilor de pe piata au anuntat cresteri ale tarifelor cu circa 10% in urmatoarea perioada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO