Consiliul Concurenţei atrage atenţia asupra impactului pe care preluarea producătorului de îngheţată Betty Ice de către Unilever ar putea să îl aibă asupra mediului concurenţial, soluţia propusă de grupul anglo-olandez fiind retragerea unui număr de vitrine frigorifice amplasate în spaţiile partenerilor Unilever sau Betty Ice din segmentul comerţului tradiţional.
”În urma analizei efectuate, au rezultat anumite îngrijorări concurenţiale legate de compatibilitatea operaţiunii economică notificate cu un mediu concurenţial normal, pe piaţa naţională a producţiei şi comercializării îngheţatei impuls (îngheţată de consum rapid: la cornet, pe băţ, vafă) pe segmentul comerţului tradiţional”, precizează comunicatul Consiliului.
Pentru a înlătura aceste îngrijorări, Unilever propune să retragă un număr de vitrine frigorifice amplasate în spaţiile partenerilor Unilever sau Betty Ice din segmentul comerţului tradiţional.
Se estimează că rezultatul va fi reducerea cotei de piaţă combinate a Unilever si Betty Ice, pe segmentul îngheţatei impuls comercializată prin canalul tradiţional, astfel oferindu-se concurenţilor posibilitatea de a accesa locaţiile respective.
Grupul Unilever îşi desfăşoară activitatea în industria bunurilor de consum, furnizând bunuri din toate segmentele de produse alimentare, produse pentru casă şi produse de îngrijire personală. Gigantul are în portofoliu branduri active pe mai multe pieţe de bunuri de larg consum, de la Knorr (bază pentru gătit), la Lipton (ceai) şi de la Rexona sau Dove (bunuri de îngrijire) la Magnum (îngheţată).
Activitatea principală desfăşurată de Betty Ice constă în producţia şi distribuţia de îngheţată industrială şi distribuţia produselor alimentare congelate (fructe, legume, carne, peşte şi foietaj congelat). Betty Ice este cel mai puternic business românesc din domeniul îngheţatei. Compania are o fabrică în judeţul Suceava, magazine proprii în Braşov, Oradea, Sibiu şi Cluj-Napoca, iar în timpul verii are deschise mai bine de 100 de chioşcuri cu îngheţată în toată ţara. Compania realizează aproximativ 7% din vânzările anuale la export, livrând îngheţata pe cinci pieţe.
Consiliul Concurenţei a pus în consultarea publică angajamentelor propuse de Unilever, fiind interesat de obţinerea unor observaţii şi puncte de vedere de la întreprinderile terţe de pe piaţa îngheţatei.
Unilever a preluat în acest an fabrica Betty Ice din Suceava de la antreprenorul Vasile Armenean pentru aproape 100 mil. euro şi ulterior a cumpărat şi un producător de îngheţată din Bulgaria, Denny, cu o fabrică lângă graniţa cu România. Ambele aşteaptă acordul autorităţilor din domeniul concurenţei.
România a fost în 2017 al nouălea cel mai mare producător de îngheţată din Uniunea Europeană, cu un nivel al producţiei de 46,8 mil. litri (echivalentul al 514 milioane de cornete de îngheţată, potrivit estimărilor ZF), arată datele Eurostat. După un avans de 3% al producţiei, România a devansat Cehia şi a reintrat în top zece, unde s-a mai aflat şi în perioada 2011-2012.