Companii

Cota de piata a hipermarketurilor a crescut de doua ori anul trecut

28.02.2005, 00:00 22

Hipermarketul, cel mai mare format de magazin de pe piata romaneasca a inregistrat anul trecut cea mai puternica ascensiune intre noile forme de comert. Cu patru magazine operationale la sfarsit de an, hipermarketurile au ajuns sa reprezinte 12% din totalul cheltuielilor facute in Bucuresti pentru consumul casnic, fata de 5% in 2003.


Cota de piata a hipermarketurilor a crescut de peste doua ori anul trecut, potrivit statisticilor institutului de cercetari de piata GfK Romania. De altfel, hipermarketurile au fost singura forma de comert care a castigat cota de piata anul trecut.


"Acest salt important a afectat, in-tr-o masura mai mare sau mai mica, atat alte tipuri de comert modern cat si pe cel traditional", este de parere Raluca Raschip, Consumer Scan Manager la institutul de cercetari de piata GfK Romania.



Investitiile de peste 120 de milioane de euro facute in cele trei hipermarketuri deschise in Capitala in anii 2003-2004 de operatorii francezi Carrefour si Cora au facut ca aceasta forma de comert sa ajunga de la 5%, cat era cota de piata in cadrul consumului casnic de bunuri de larg consum in anul 2003, la 12% in anul 2004.



Hiper, astept provincia



La nivel national lucrurile nu stau la fel de bine pentru cea mai mare forma de comert aparuta pe piata locala dupa revolutie.



Hipermarketurile au reprezentat anul trecut 2% din totalul cheltuielilor de bunuri de consum destinate consumului casnic, valoarea fiind obtinuta aproape exclusiv pe baza performantelor inregistrate de magazinele din Bucuresti, singurul magazin din provincie fiind deschis in toamna la Brasov de catre Carrefour.



Situatia se va schimba cu siguranta in urmatorii ani, mai ales ca francezii de la Carrefour au inceput lucrarile la magazinul de la Ploiesti care va fi deschis spre sfarsitul acestui an, in plan fiind si un magazin la Galati, precum si in alte orase importante din tara.



Strategia de dezvoltare va permite operatorului de hipermarketuri sa isi creasca si mai mult cifra de afaceri, dupa dublarea de anul trecut, cand Carrefour a anuntat o cifra de afaceri de 265 de milioane de euro.



Concurentii de la Cora nu stau nici ei cu mainile in san, si pe langa magazinul anuntat pentru zona de vest a Bucurestiului, urmeaza sa inceapa lucrarile de constructie a unui alt hipermarket la Cluj, in urma unei investitii de 25 mil. euro. Atat Carrefour, cat si Cora si-au asigurat, potrivit informatiilor din piata, si alte locatii in orasele importante din tara.



Nu in ultimul rand, cota de piata a hipermarketurilor din Romania ar putea creste pe termen mediu prin intrarea pe piata si a unui alt jucator de anvergura, Real, divizia de profil din cadrul grupului german Metro, dupa ce reprezentanti ai companiei au vizitat, potrivit informatiilor din piata, cateva locatii.



Contactati de Ziarul Financiar, reprezentantii Metro au declarat ca pe langa Germania, Polonia si Turcia, Real va intra si pe piata ruseasca din acest an. "Suntem permanent in cautare de oportunitati pentru extinderea afacerilor noastre si in alte tari. Dar nu am luat inca o decizie", precizeaza reprezentantii departamentului de comunicare al Metro, care este prezent in Romania cu divizia sa de magazine cash & carry si cea de bricolaj.



Supermarketul ramane numarul 1



Liderul formelor moderne de comert de pe piata romaneasca a fost si anul trecut, la fel ca si in ultimii ani, supermarketul.



Prima forma de comert modern aparuta dupa revolutie, supermarketul este cel mai bine dezvoltat in Bucuresti, unde detine o cota de piata de 18%, dar este in crestere sustinuta si in provincie, cota de piata la nivel national fiind de 12%.



Fie ca este vorba de retele dezvoltate sau cumparate de investitori straini, precum Billa, Gima si Mega Image, sau dimpotriva de retele locale, precum Univers'all (retea dezvoltata de omul de afaceri Razvan Petrovici, care controleaza grupul GFS), Artima, Primavara sau La Fourmi, planurile de expansiune anuntate sunt curajoase si vizeaza atat Capitala, cat mai ales orasele de provincie.



"Remarcam o continuare a tendintei de crestere a comertului civilizat in anul 2004. Chiar daca principalul driver pentru aceasta evolutie ramane mediul urban, totusi, si la nivel de total tara, importanta formelor moderne de comert este in continua crestere", se mai arata in studiul GfK.



Faceti loc pentru discount



Una dintre formele moderne de comert care "nu a confirmat" in ultimul an a fost, potrivit statisticilor GfK Romania, magazinul de tip disocunter, adica cel care detine un numar redus de produse cu preturi foarte mici.



Desi la nivel european magazinele discounter au fost cel mai dinamic segment al pietei de retail, retelele active pe piata romaneasca, precum Profi sau XXL Mega Discount!, s-au confruntat cu unele probleme. Profi a inchis deja doua magazine, iar XXL Mega Discount a ramas de mai multi ani cu patru magazine, o data cu plecarea sefului companiei.



In aceste conditii, cota de piata a magazinelor de tip discounter a scazut in Bucuresti de la 3% in 2003 la 1% in 2004. Si la nivel national magazinele disocunter reprezinta, potrivit GfK Romania, aproximativ 1%.



Situatia se va schimba din acest an, cand vor intra pe piata mai multe retele de magazine de profil.



Plus (marca detinuta de grupul Tengelmann), Penny Market (marca a grupului german Rewe) sau Minimax (retea dezvoltata local de fostul sef al XXL Mega Discount) isi vor face aparitia cu primele magazine in acest an, valoarea anuntata a investitiilor pentru urmatorii ani fiind de ordinul sutelor de milioane de euro.



Cel mai puternic efect pe piata il va avea insa un alt brand german de magazin, Kaufland. Potrivit reprezentantilor Kaufland Romania, compania va deschide in a doua parte a acestui an mai multe magazine, planurile vizand investitii de aproximativ jumatate de miliard pe termen mediu. Formatul de magazin Kaufland se afla la limita inferioara a unui hipermarket, insa prin sortimentatia si strategia agresiva in domeniul preturilor, poate fi inclus in categoria magazinelor de tip discount.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO