Companii

Cu 15 magazine în plus, Carrefour nu reuşeşte să egaleze vânzările din cel mai bun an

Cu 15 magazine în plus, Carrefour nu reuşeşte să egaleze vânzările din cel mai bun an

Autor: Cristina Roşca

16.01.2011, 23:45 94

Cu 15 magazine în plus faţă de 2008, în care a investit circa 60de milioane de euro potrivit calculelor ZF, Carrefour nu a reuşitnici în 2010 să egaleze în România vânzările din 2008.

2010 este astfel al doilea an de la intrarea pe piaţă aCarrefour, în 2001, când vânzările totale sunt pe un trenddescendent, deşi declinul s-a temperat de la o scădere de 4,7% în2009 faţă de 2008, la doar 0,4% anul trecut.

Cu toate că s-au confruntat în România cu un consum în scădere,francezii au continuat să vină cu bani în extinderea magazinelor pepiaţa locală, în special pe segmentul supermarketurilor, astfel căgrupul avea la finalul anului trecut 55 de magazine, cu 15 maimulte faţă de 2008 (2 hipermarketuri şi 13 supermarketuri).

Astfel, dacă investiţia medie într-un supermarket este de 1,5mil. euro, iar cea într-un hipermarket de 20 mil. euro, atunci încele 15 magazine noi, investiţiile Carrefour în ultimii doi ani seridică la 60 mil. euro, potrivit estimărilor ZF.

Pariază pe supermarketuri

În 2010, în termeni comparabili - în magazinele mai vechi de unan - afacerile Carrefour au scăzut cu 5% comparativ cu 2009.Evoluţia cursului de schimb a influenţat vânzările cu 0,5%, astfelcă la un curs de schimb constant scăderea vânzărilor ar fi fost de0,9% anul trecut. Reprezentanţii Carrefour nu au transmis niciuncomentariu pe marginea rezultatelor până la închiderea ediţiei.

În 2010 compania a mizat pe extindere, în principal pe segmentulsupermarketurilor, deschizând zece astfel de magazine şi un singurhipermarket la Drobeta-Turnu Severin. Extinderea operaţiunilor pepiaţa locală a avut un impact pozitiv de 4,1% asupra vânzărilorCarrefour în România. În prezent, grupul francez a ajuns la 32 desupermarketuri şi la 23 de hipermarketuri. În 2010 Carrefour a şiînchis trei supermarketuri, în Hunedoara, Baia Mare şi Turda, iarmotivul din spatele acestor închideri a fost, potrivit AndreeiMihai, director de marketing al Carrefour România, optimizareaparcului de supermarketuri.

Cele trei magazine făceau parte din reţeaua Carrefour Express,brand la care retailerul a renunţat în favoarea Carrefour Market.Toate supermarketurile vor fi rebranduite, proces început la 15decembrie 2010, sub Carrefour Market. Grupul francez a intrat pesegmentul supermarketurilor în 2007, când a achiziţionat înschimbul sumei de 55 de milioane de euro reţeaua de 21 desupermarketuri Artima de la fondul de investiţii EnterpriseInvestors. În 2009, reţeaua de supermarketuri a adus Carrefour 354mil. lei (84 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul deFinanţe.

Pentru 2011, francezii au anunţat deja două hipermarketuri, înBotoşani Shopping Center şi în Bucureşti, localizat în proiectulColosseum, în timp ce pe segmentul supermarketurilor compania nu acomunicat planurile de extindere.

Rivalii de la Cora au raportat un plus de3%

Carrefour este astfel a doua reţea de hipermarketuri carecomunică dinamica vânzărilor de anul trecut, după Cora, care şi-amajorat cifra de afaceri cu 3%. Astfel, afacerile retailerului, cudouă noi magazine în portofoliu şi opt în total, s-au ridicat anultrecut la 1,44 mld. lei (342 mil. euro), potrivit calculelor ZF. Pede altă parte Real, unul dintre cei mai mari competitori aiCarrefour, nu a anunţat rezultatele. Totuşi, într-un raport algrupului Metro, proprietarul hipermarketurilor Real, se arată căsituaţia macroeconomică dificilă din România "a favorizat ocontinuare a declinului vânzărilor în trimestrul al patrulea".

Deşi vânzările Cora au crescut, şi şeful reţelei, PhillipeLejeune, recunoaşte că situaţia macroeconomică dificilă s-aresimţit şi asupra afacerilor companiei pe care o conduce,putându-se observa o scădere a vânzărilor la produsenon-alimentare, precum televizoarele. Consumul s-a contractat înprimele zece luni cu 6%, potrivit datelor oferite de compania decercetare de piaţă MEMRB.

La nivel mondial vânzările Carrefour - ce includ TVA - se ridicăla 101 mld. euro, cu 5,8% mai mult decât în 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO