Florian Mihuţ, directorul general şi acţionarul majoritar al transportatorului rutier de marfă Frigoexpres din Oradea, cu afaceri de 12 mil. euro, spune că dezvoltarea infrastructurii de transport este principalul element ce poate contribui la o creştere anuală cu 5% în următorii ani.
„Suntem mult în urmă, întârziaţi faţă de alte ţări europene, în ceea ce priveşte infrastructura de transport. Oraşele nu sunt conectate pentru reducerea timpilor de parcurs, nu există centuri în anumite oraşe pentru transportatorii de marfă“, a declarat el.
Cu doar 645 de kilometri de autostrăzi, România se află la coada clasamentului european în ceea ce priveşte infrastructură rutieră. Pe hârtie, pentru următorii doi ani, statul şi-a asumat deschiderea altor 200 de kilometri de autostrăzi.
Ziarul Financiar a dat startul proiectului „România 5%“, prin care mobilizează clasa de business autohtonă - antreprenori şi companii private - pentru a crea o platformă de relansare economică a României. Cu o creştere estimată astăzi la doar 2,2% pentru 2014 şi 2,4% pentru 2015 se pune tot mai mult problema dacă convergenţa României cu Occidentul se va realiza vreodată sau niciodată.
Frigoexpres, care a intrat în insolvenţă în august anul trecut, a ajuns să îşi asigure 70% din business din livrările în străinătate, în ţări precum Germania, Franţa sau Danemarca, unde a semnat contracte cu producători de legume şi lapte după ce înainte de insolvenţă cea mai mare parte a afacerilor erau generate de transportul pe piaţa locală.
„Am văzut Master Planul General de Transport şi proiectele propuse. Acesta trebuia să se facă încă din ’90. Nu înţeleg de ce nu s-au făcut proiectele de infrastructură menţionate până acum. Trebuia să avem autostrăzi care să lege România de Chişinău, de Belgrad. Problema este că nu se lucrează la modul serios. Până ieşim din România cu marfa pierdem foarte mult timp“, a precizat el.
Anul trecut compania, care transportă pentru clienţi precum Unilever sau Billa, a avut o cifră de afaceri de 12 mil. euro şi pierderi de circa 3,6 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Compania şi-a redus numărul de camioane la 120 faţă de 180 înainte de a intra în insolvenţă, dar şi numărul de angajaţi la 170 de persoane faţă de 255.
Şeful companiei de transport mai spune că pe lângă investiţii în infrastructura de transport, România trebuie să se focuseze pe dezvoltarea educaţiei. „Nu este normal că nu avem şcoli de stat care să pregătească şoferi profesionişti. Cu greu găsim şoferi buni, cei mai mulţi lucrează prin străinătate“, a spus el, adăugând că salariul unui şofer român care efectuează curse în străinătate ajunge la 1.000 de euro net pe lună.
În opinia lui, o creştere economică anuală cu 5% ar putea să fie susţinută şi de agricultură, care are nevoie de investiţii. „Mâncăm fructe şi legume aduse din străinătate, nu este normal. La lactate, la fel. În supermarket, un litru de lapte este foarte scump.“
Pe piaţa de transport de mărfuri pe cale rutieră mai activează Dumagas Transport, Edy International Spedition (în insolvenţă), Waberer’s România. Piaţa transporturilor rutiere de mărfuri s-a ridicat la 5,6 mld. euro anul trecut.
Trimiteţi soluţiile pentru creştere economică pe adresa crestere5%@zf.ro