Companii

Cum de nu s-a injumatatit numarul angajatilor dealerilor auto daca vanzarile au scazut cu 60% intr-un an?

Cum de nu s-a injumatatit numarul angajatilor dealerilor auto daca vanzarile au scazut cu 60% intr-un an?
08.11.2009, 23:16 47

Dealerii de autovehicule au vazut in acest an un declin deaproape 60% al volumelor de vanzari, potrivit statisticilorAsociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. In cazulautoturismelor vanzarile au scazut de la 270.000 de unitati in 2008la 130.000 de unitati, volum estimat pentru 2009.
Cum au reusit retelele auto, care angajeaza impreuna circa 100.000de oameni, sa pastreze un numar constant de angajati, cu doar 10%mai mic raportat la nivelul anului trecut?
Principalele modalitati au fost realocarea resurselor, concediereaangajatilor ce puteau fi supliniti si crearea de joburi noigeneratoare de venit.
Atelierele de reparatii creeaza noi locuri de munca, pentru ca,dupa cum se intampla in pietele mature, serviceul a inceput sagenereze si in Romania mai mult de 50% din afacerile unui dealer.Stocul de automobile noi comercializate in ultimii patru ani,clienti siguri pentru retelele de service specializate, a ajuns lamai mult de 1 milion de unitati, iar din automobilele second-handimportate in acelasi interval jucatorii estimeaza ca 25% recurg totla retelele specializate.
"Daca ceilalti au concediat, noi am mai angajat. Daca as gasimecanici sau ingineri de service calificati, i-as angaja imediat.Ne trebuie oameni care sa nu aiba tare culturale, sa rezistestresului si sa poata sa castige increderea clientului. Clientiisunt vectori de opinie, si un serviciu bine facut iti aduce alticlienti", a spus Laurentiu Calmau, directorul general al dealeruluiSerus Militari.
Majoritatea dealership-urilor sunt construite in ultimii trei ani,iar costurile de dezvoltare nu au fost inca amortizate. Perioadamedie pentru amortizare, estimata la circa 4-5 ani, a fostreevaluata in 2009 de importatori la circa 7 ani. In acesteconditii dealerii, mai ales cei cu unitati de desfacere noi, aucautat sa limiteze pierderile si sa scape de orice resursageneratoare de cheltuieli suplimentare.
"A mai fost o perioada de declin in 1998-1999, doar ca erau altecifre. In loc de 500 de turisme vindeam 430. Nu era o asa mareproblema. 70 de masini, oricat ar fi costat, erau alte asteptari,erau alte cifre", a declarat Marius Pitigoi, unul dintre actionariidealerului Ford Colina Motors.
Mai intai, dealerii au redus stocurile de automobile prinprogramele agresive de discounturi din prima jumatate a anului,apoi costurile fixe prin programe noi de management, iar la urmaangajatii.
Atat in cazul dealerilor de automobile sau autovehicule comercialenoi, care angajeaza impreuna la nivel national mai mult de 100.000de oameni, restructurarea organigramei a fost realizata in primulrand la nivelul vanzatorilor din showroom-uri, in timp ce pentruatelierele de reparatii, generatoare de cash-flow, s-au cautat incontinuare oameni calificati.
"Eu nu am facut restructurari. In cazul serviceului fiecare luna afost mai buna decat precedenta. In showroom avem acelasi numar devanzatori, dar echipa din spatele lor, back office, au fostredistribuiti. O parte sunt ucenici, iar o parte lucreaza lamagazia de piese", a declarat Laurentiu Calmau.

Reteaua era suprasolicitata
O alta explicatie a redimensionarii disproportionate a numarului deangajati din retelele de dealeri auto este volumul pietei.
Sectorul auto local cunoscuse in perioada 2004-2007 o cresteremedie anuala a vanzarilor de automobile de peste 20%, iar o reteanationala de dealeri dimensionata la un volum de circa 200.000 deautovehicule a ajuns in 2007 sa vanda aproape 370.000 de unitati,potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor deAutomobile.
"Pentru volumul la care s-a ajuns, nu eram pregatiti. Cum sa vinzi400.000 de masini intr-un an, cand reteaua era proiectata pentru250.000? Cererea si usurinta de a finanta a dus la aceastacrestere", explica Pitigoi. Pentru ca reteaua putea "duce" 250.000de autovehicule anual, dupa cum spune Pitigoi, ajustarea de la320.000 de unitati (in anul 2008) la un volum total estimat la150.000 de unitati in acest an a fost realizata doar prinrealocarea resurselor.

Concedierile costa mii de euro
Dealerii si importatorii de automobile au cautat sa nu eliminedecat posturile care puteau fi suplinite si a caror ocupare nusolicitasera resurse financiare importante.
Astfel ca in randul vanzatorilor au ramas cei cu experienta sirezultate bune, iar in cazul mecanicilor, a caror calificare costaintre 3.000 si 7.000 de euro in functie de marca, potrivit datelorfurnizate anterior de importatori, au fost create noipozitii.
"Din punctul de vedere al dealerului nu a fost o perioada usoara. Afost foarte evidenta transferarea obligatiilor si a costurilorcatre retail. Costurile de scolarizare sunt platite acum dedealeri, alaturi de alte costuri care inainte erau suportate si deimportator, si de producator", a spus Pitigoi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO