Companii

Cum faci fata crizei: prin reclama si marketing

16.12.2008, 14:29 33

In ultima vreme, tot mai multe companii multinationale sau detinute de antreprenori locali au decis, la recalcularea bugetelor, sa taie din cheltuielile pentru publicitate si marketing.

Specialistii in comunicare spun insa ca publicitatea este cea care aduce cele mai mari volume de vanzari in perioade dificile, iar companiile trebuie sa profite de oportunitatile din vremurile care urmeaza.
"Publicitatea din timpul scaderii activitatii economice nu ar trebui sa fie privita ca o piedica pentru profit, ci ca un colaborator la profit", a declarat Yonathan Dominitz, fondatorul agentiei de publicitate Mindscapes, in cadrul unui seminar organizat de IAA (International Advertising Association). El considera ca si cresterile cotei de piata aduse de publicitate pot fi realizate cu o politica de costuri mai eficienta in timpul recesiunii.
Pentru a avea cresteri semnificative ale vanzarilor in perioada urmatoare, o solutie ar fi eficientizarea managementului de brand, spun reprezentantii companiilor din industria publicitatii.
O alta solutie pentru depasirea perioadelor de criza este implicarea consumatorilor in activitatile de marketing ale companiei.
"Putem folosi creativitatea consumatorilor, le putem permite sa devina autorii istoriei unui brand", a explicat Yonathan Dominitz. In Israel, branduri precum Danone sau agentia de publicitate Doritos au permis consumatorilor sa creeze o reclama pentru produsele lor, reusind chiar sa-si dubleze cota de piata in timpul recesiunii.
"Noi nu suntem in recesiune inca. Trecem printr-o scadere a activitatii economice. Cheltuielile de publicitate trebuie sa se mentina", a declarat Peter Jansen, manager in cadrul agentiei Cohn & Jansen.
Panica este insa primul efect negativ pe care il aduce criza economica in constiinta consumatorilor.
"Oamenii resimt nesiguranta din interiorul companiei in care lucreaza. Fiecare se gandeste in primul rand la sine, la viitorul sau. Companiile trebuie sa comunice in interior, sa se faca reduceri de personal, dar sa pastreze liderii eficienti", a spus Mihai Ghyka, marketing and business consultant in cadrul IAA.
Un exemplu de succes inregistrat pe timp de criza il reprezinta lansarea primului iPod, care a avut loc la numai 42 de zile dupa evenimentele din septembrie 2001 din SUA.
In ceea ce priveste agentiile de publicitate, presedintele IAA, Felix Tataru, sustine ca trebuie sa fie flexibile, sa fie capabile sa se adapteze noilor schimbari din atitudinile sau comportamentul consumatorilor. Mai mult, el estimeaza o scadere a salariilor din industrie si crede ca vor exista si concedieri.
"Salariile nu numai ca nu vor creste, ci se vor stabiliza, se vor duce catre valoarea reala. In momentul asta, salariile de pe piata sunt inca peste valoarea normala. Vor fi si reduceri de personal, dar acestea vor fi facute pentru eficientizare, pentru ca la sfarsitul anului viitor sa fim mai buni din punct de vedere profesional, sa fim competitivi. Criza economica este benefica pentru noi", a adaugat Felix Tataru.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO