Companii

Dan Muntean, Halewood: Este foarte dificil sa vinzi vin romanesc in afara

Dan Muntean, Halewood: Este foarte dificil sa vinzi vin romanesc in afara

Dan Muntean, directorul general al Halewood: La export am fost loviti destul de serios in 2009 din cauza faptului ca unul dintre clientii nostri foarte mari, tarile baltice, a fost lovit. Aici am reusit sa reactionam destul de putin comparativ cu piata interna.

09.05.2010, 23:30 454

"Cred ca in urmatorii doitrei ani retelele va trebui sasi asumecalitatea mult mai mult decat o fac acum. Fara sa critic, pot spuneca pana la un anumit nivel avem o concurenta neloiala (din parteaunor producatori precum cei de BFL bautura fermentata linistitan.red.), care este acceptata tacit de catre marile lanturi. Nu o samai dureze mult si optica se va schimba. Lucrurile ar sta altfeldaca si consumatorul ar face o plangere. Sunt foarte optimist caaceasta forta care a intrat in comertul romanesc de vinuri va aveao influenta benefica pe termen mediu si lung", spune Muntean intruninterviu acordat Ziarului Financiar.
El adauga faptul ca in piata trebuie sa existe si produse de 45lei, dar trebuie sa fie niste produse "corecte".
Din biroul aflat in apropierea sediului Guvernului, Muntean intradupa ce anterior avusese o degustare cu reprezentantii unor lanturide supermarketuri pentru listare de produse. Cladirea, una depatrimoniu, nu a suferit modificari ale arhitecturii, insainteriorul poarta amprenta specifica unui producator de vin:mobilierul conservator si diferitele medalii amintesc de faptul caHalewood activeaza intruna dintre cele mai vechi industrii dinRomania.

Exporturile, veriga slaba
"2009 a fost dificil", recunoaste Muntean, dar adauga rapid ca desiunii clienti mici au disparut, fenomenul nu a avut amploarea lacare se astepta initial, acesta fiind in opinia sa "partea plina apaharului".
Anul trecut compania a avut vanzari de 9,89,9 mil. euro, increstere "nesemnificativa" comparativ cu 2008. Pentru 2010,Halewood vizeaza depasirea pragului de 10 mil. euro. Companiabritanica Halewood activeaza la nivelul Romaniei prin intermediulGrup Halwood format din trei firme: Domeniile Halewood, careadministreaza 300350 de hectare de vie si care produce struguri,Cramele Halewood, care produc efectiv vinul si il distribuie pepiata interna, si Halewood Romania, biroul de export.
In prezent 3035% din vanzarile companiei au fost generate deexporturi, in scadere comparativ cu nivelul de 40% din 2008.
"La export am fost loviti destul de serios in 2009 din cauzafaptului ca unul dintre clientii nostri foarte mari, tarilebaltice, a fost lovit. Aici am reusit sa reactionam destul de putincomparativ cu piata interna", a mai spus Muntean.
"Reactia" companiei pe piata interna a fost lansarea de produse pesegmentul popular (cu preturi de 810 lei), dar si produse maiscumpe.
Pentru acest an "marele plan" este sa intre pe piata din SUA, avandun proiect comun de promovare cu alte firme, proiect de 2,5 mil.euro, finantat cu bani de la Uniunea Europeana, de la Guvern sifonduri proprii ale companiilor implicate.
"Suntem intro faza incipienta, dar speram ca acesti bani sa neajute sa patrundem", adauga Muntean. El estimeaza ca spre sfarsitulanului sa inceapa livrarile pe piata americana, "ceea ce in scurttimp va deveni cea mai mare piata din lume". Muntean este de parereca este foarte dificil sa vinzi vin romanesc in afara.
Din punctul de vedere al consumului pe cap de locuitor, Franta estecea mai mare piata, cu 50 de litri pe cap de locuitor. Sprecomparatie, in Romania consumul este de 25 de litri de cap delocuitor, care ar putea sa para mare, insa aici este introdus siautoconsumul. Raportat la intreaga piata de vin, de circa 450 mil.euro anul trecut, Romania a fost pe locul opt intrun top mondial,mai sus decat Australia spre exemplu. Romania are 186.900 dehectare de vitadevie, ceea ce o situeaza pe locul cinci in UE, intopul tarilor dupa suprafata cultivata.

Un inceput de an bun
"Avem in mod ciudat o crestere in volume. Am castigat volume, daram pierdut margini", spune Muntean.
El explica cresterea de volume prin promovari foarte intense si oreorientare la care se lucreaza de ceva vreme. Muntean esteoptimist si spune ca incetincet piata o sasi revina. In primultrimestru al anului, Halewood a "mers binisor".
Din punctul de vedere al volumului, in primele trei luni compania aavut o crestere de 12% fata de perioada similara din 2009.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO