Antreprenorii români nu sunt interesaţi de profitabilitatea ”pe hârtie” a companiei şi au în general o problemă legată de capital, preferând să acorde credite propriilor firme şi nu să majoreze capitalul, este de părere Bogdan Spuza, marketing & products director la Celetem.
”Din analizele empirice cu privire la ne-acceptarea creditelor de către bănci, principalele impedimente sunt cele legate pe de-o parte de profitabilitate - aici antreprenorii lasă de înţeles că pe ei nu-i interesează prea mult profitabilitatea «pe hârtie» şi, pe de altă parte, de capital - antreprenorii preferând să acorde credite propriilor companii şi nu să crească capitalul. Iar cele două motive se corelează cu piaţa gri“, declară Spuza, care a fost şi director Executiv, Marketing si Management Produse în BRD-Groupe Société Générale.
În opinia lui există un mare potenţial de creştere pe zona IMM-urilor, dacă se rezolvă această lipsă de capital în firmele viabile. În plus, un al factor care poate susţine sectorul este supralichiditatea sistemului bancar, respectiv apelarea la credite bancare.
De asemenea, o serie de politici guvernamentale ar putea ajuta, inclusiv scutiri de impozite pe profit (tax credit) pentru companiile ce-si maresc capitalul sau se listează, dar şi elemente de coerciţie mai dure pentru cei ce continuă jocul nefiscal.
”Aceste măsuri ar putea determina antreprenorii să iasă de pe piaţa gri, părăsind cercul vicios”, a mai spus Bogdan Spuza.