Companii

„Deseurile sunt un business extraordinar. O resursa la indemana si aproape gratis”

08.04.2010, 23:05 208

Eco-Rom Ambalaje, companie specializata in gestionareadeseurilor de ambalaje pe piata locala, a realizat anul trecutafaceri de peste 8 mil. euro, in crestere fata de nivelul din 2008,in ciuda scaderii consumului populatiei si implicit al cantitatilorde ambalaje puse pe piata.

Compania este o societate pe actiuni, fondata de 12 companiiprintre care Coca-Cola HBC, Chipita sau Pepsi Americas, care suntobligate de lege sa recupereze si sa valorifice o parte dinambalajele puse pe piata.

Actionarii societatii sunt unele dintre cele mai mari companiide pe piata locala, fiecare companie detine cate o actiune egala cavaloare nominala. "Toata activitatea companiei nu este orientata inspecial catre realizarea de profit si distribuirea de dividende, cispre minimizarea costurilor de recuperare si valorificare adeseurilor", a explicat Sorin Cristian Popescu, directorul generalal Eco-Rom Ambalaje, conceptul de business al companiei.

Colectarea unei tone de deseuri de hartie este tarifata, spreexemplu, cu circa 50 lei/tona (11,9 euro/tona), iar in conditiilein care Eco-Rom Ambalaje a colectat aproape 150.000 de tone dedeseuri de hartie, costurile companiei pe aceasta categorie dedeseuri se ridica la circa 1,7 mil. euro.

Colectarea de deseuri de plastic este insa cea mai bine platitade catre companiile producatoare de ambalaje, recuperarea unei tonede PET-uri spre exemplu fiind tarifata cu 140 de lei (33 deeuro).

"Aceste tarife sunt cele oferite de catre Eco-Rom Ambalajesalubristilor si nu reprezinta pretul platit de clientii companieinoastre", a explicat Popescu. Cel mai atractiv deseu sunt insaneferoasele, respectiv cutiile din aluminiu de bere sau bauturicarbogazoase. O tona de astfel de deseuri se vinde de catrecolectori cu aproape 1.300 de euro. In conditiile in care deseurilecolectate nu au piata de desfacere pe plan local sau nu existacapacitati de reciclare pentru un anumit tip de deseu, acestea mergla export, Romania realizand astfel de schimburi atat cu state dinregiune, cat si cu tari din Europa de Vest.

In acest business, companiile de salubritate sunt practicplatite de doua ori pentru gestionarea deseurilor. O data de catreautoritatile publice si agentii economici precum Eco-Rom Ambalaje,pentru colectarea deseurilor populatiei si a celor rezultate dincomert si activitati industriale, dar si de catre companiilereciclatoare, care cumpara deseuri, ca materie prima in proceselede fabricatie.

"Deseurile sunt un business extraordinar, in special pentrusalubristi. Au o resursa la indemana si aproape gratis, pentru carese platesc multi bani", a adaugat Popescu.

Eco-Rom Ambalaje detine o cota de piata de circa 65%, inconditiile in care cei 1.500 de clienti au pus pe piata in 2009circa 650.000 de tone de ambalaje.

Ce ar trebui reciclat

  • Potrivit normelor europene, Romania trebuie sa recicleze si savalorifice in acest an 60% din totalul ambalajelor de hartie sicarton puse pe piata 44% din ambalajele de sticla 14% din cele deplastic 9% din cele din lemn.
  • Cel mai rentabil ambalaj de recuperat si valorificat estehartia, in conditiile in care pentru deseurile de hartie existaatat cerere, cat si capacitati de reciclare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO