Companii

Dieter Schulze, Ursus Breweries: Nu poti concura serios pe piata fara bere la PET

Dieter Schulze, Ursus Breweries: Nu poti concura serios pe piata fara bere la PET

Dieter Schulze, presedinte si CEO al Ursus Breweries: Exista cerere pentru brandul Ursus in lume, dar o cerere care are legatura directa cu regiunile de expati. Astfel ca printre destinatiile de export se numara Marea Britanie, Spania, Italia, SUA si Germania.

08.03.2007, 20:13 220

Producatorul de bere Ursus Breweries, care detine marcile Ursus si Timisoreana, ia in considerare o extindere de brand pe segmentul berilor fara alcool, pentru a-si completa portofoliul de produse, spune Dieter Schulze, presedinte si CEO al Ursus Breweries.
"Credem ca actualul portofoliu mai are potential sa creasca, un dezavantaj pentru noi in acest moment fiind lipsa unei beri fara alcool. Desi am inceput importurile pe acest segment din Ungaria, nu credem ca e o solutie pe termen lung si ne gandim la productie locala. Va fi probabil o extindere de brand pe segmentul berilor fara alcool", spune Dieter Schulze.
Ursus era singurul jucator din top trei care nu detinea in portofoliu un brand pozitionat pe segmentul berilor fara alcool. Liderul pietei, Brau Union, detine Schlossgold, in timp ce Interbrew, al treilea producator din piata, concureaza pe acest segment cu Bergenbier fara alcool. Un alt brand din piata este Driver, produs de Martens Galati.
"Berea fara alcool sau cea cu un continut scazut de alcool nu detine mai mult de 2% din piata in prezent, insa are potential de crestere. Va deveni un segment important in piata, la fel cum se intampla si in celelalte state europene", spune Schulze.
Decizia companiei de a intra pe segmentul berilor fara alcool vine dupa ce, anul trecut, vanzarile brandului Timisoreana s-au dublat dupa lansarea ambalajului PET, in luna iulie. Pana la acel moment, Ursus avea un singur brand, Ciucas, pe piata berii la PET, segment cu cea mai mare rata de crestere in ultimii trei ani. Spre comparatie, Brau Union detinea in iulie anul trecut patru marci ambalate si la PET (Golden Brau, Bucegi, Gambrinus si Hategana), iar Interbrew avea o pozitie puternica pe segmentul PET prin intremediul Bergenbier, Noroc si Lowenbrau.
"Nu poti concura serios pe piata fara PET, un segment care anul trecut a reprezentat circa 40% din vanzarile totale. Circa 30% din vanzarile Timisoreana de anul trecut au fost acoperite de PET", mai spune Schulze. Potrivit oficialului Ursus Breweries, dupa lansarea ambalajului PET, volumele marcii Timisoreana s-au dublat, cresterea la nivelul intregului an fiind de aproape 50%.
"Daca te uiti la piata locala, portofoliul existent acopera majoritatea segmentelor de consum, astfel ca de regula o noua lansare de brand se adreseaza unui segment mai restrans. Pentru noi, niciun brand nou nu va fi la fel de mare ca Timisoreana sau Ursus in piata", spune Schulze. El adauga ca Stejar, brand lansat in ianuarie 2006 pe segmentul berilor cu continut ridicat de alcool, a castigat 1-2% din piata. Brandul Peroni se produce si la nivel local de anul trecut, o parte fiind importata si cealalta parte produsa local.
"Vom continua cu acest sistem, mai ales pentru ca ne va permite sa aducem diferite tipuri de ambalaj pentru acest brand", a adaugat el.
Ursus Breweries a inregistrat in trimestrul al treilea al anului financiar curent (octombrie-decembrie 2006) o crestere de 33% a vanzarilor pe piata locala, ritm de aproape trei ori mai mare fata de cel raportat in primele sase luni ale anului financiar.
In perioada aprilie-septembrie 2006, vanzarile Ursus au avansat cu numai 13%, din cauza unor limitari de productie. Luand in calcul ritmul de crestere anuntat de Ursus in primele noua luni ale anului fiscal, se poate estima o crestere de peste 20% a vanzarilor in acest an fiscal.
"Anul trecut nu am avut capacitatea suficienta pentru a acoperi cererea din sezonul de varf, deoarece extinderea de la Buzau a fost finalizata complet abia la inceputul ultimului trimestru (n.r. - al anului calendaristic)", spune Schulze.
Ursus a finalizat anul trecut o investitie de peste 30 mil. euro in extinderea capacitatilor de productie ale fabricii din Buzau, insa reprezentantii companiei au decis sa continue extinderea printr-o noua investitie de circa 20 de milioane de euro.
Potrivit presedintelui Ursus Breweries, in urma acestei investitii capacitatea de productie a companiei va ajunge la circa 4,5 milioane de hectolitri. Acest lucru se va intampla in contextul in care la inceputul anului 2005 compania avea o capacitate de productie de 3,1-3,2 milioane de hectolitri, ulterior, la sfarsitul anului trecut ajungand la circa 4 milioane de hectolitri.
Schulze nu a oferit informatii privind planurile de extindere ale companiei pe termen mediu, insa a precizat ca investitiile in extinderea productiei trebuie realizate inainte ca piata sa se dezvolte.
"Probabil ca vom mai avea nevoie de cresteri de capacitate, insa nu am luat o decizie in prezent. Cert este ca nu vom face un greenfield, ci ne vom extinde pe platforma pe care o avem", afirma el.
Schulze povesteste ca pana in 2005 compania nu a extins rapid productia, ci a dezvoltat-o incet, astfel incat s-a vandut tot ceea ce era produs. "A existat si un aspect negativ, in sensul ca am fi putut vinde mai mult daca aveam capacitatea", spune el.
Ursus Breweries a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de peste 150 de mil. euro si un profit brut de peste 19 mil. euro. "Profitul va creste peste anul trecut pe seama cresterii volumelor", spune Schulze.
"Anul trecut piata a crescut cu peste 18%, insa e greu de crezut ca vom asista la cresteri similare in acest an, cel mai probabil piata va creste cu 5-7% anul acesta. Obiectivul nostru este sa crestem peste media pietei, mai ales ca brandurile din portofoliu nu au atins inca potentialul maxim".
Potrivit lui Schulze, Ursus Premium si Timisoreana sunt cele mai imprtante branduri din portofoliul companiei.
"Desi sunt atrasi de brandurile internationale, romanii incep sa realizeze ca si un brand local poate fi la fel de bun ca unul strain. Exista cerere pentru brandul Ursus in lume, dar o cerere care are legatura directa cu regiunile de expati. Astfel ca printre destinatiile de export se numara Marea Britanie, Spania, Italia, SUA sau Germania".
Cu toate acestea, pentru filiala locala a SABMiller, vanzarile pe piata interna au prioritate. "Cand satisfaci cererea locala te poti uita si pe pietele externe, dar nu am atins inca acel nivel. Volumele pentru Ursus la export nu sunt semnificative in totalul productiei".
Ursus Breweries, filiala locala a SABMiller, concureaza la nivel local pe o piata de un miliard de euro (pret la raft) alaturi de alte companii multinationale: Heineken (care detine in Romania compania Brau Union), InBev (prin filiala locala Interbrew) si Carlsberg ( reprezentant de Tuborg Romania).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO