Companii

Dilema de acum a importatorilor: volume de vanzari sau marje mai mari dupa integrare?

Dilema de acum a importatorilor: volume de vanzari sau marje mai mari dupa integrare?

Click pentru imaginea intreaga

18.09.2006, 21:33 106

Importatorii de produse alimentare din UE se asteapta la o explozie a numarului de branduri straine pe piata romaneasca odata cu eliminarea taxelor vamale si la cresterea profitabilitatii producatorilor externi cu activitati de export in Romania, care au mers chiar pe pierderi pana in prezent, in asteptarea integrarii.
"Producatorii externi stau cu ochii pe piata romaneasca, pentru ca este o piata mare si foarte deschisa, consumatorul roman este deschis la nou, spre deosebire de consumatorul din Polonia sau din Serbia de exemplu", afirma Gabriela Simion, director national de vanzari si asociat al companiei Serpico, distribuitor de produse alimentare. La aceasta se adauga iminenta integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, cu avantajele care deriva de aici pentru importatori.
Daca pana in prezent taxele vamale au reprezentat principala provocare a producatorilor din Uniunea Europeana, dupa integrare ei isi pot face planuri mai indraznete de vanzari si de profituri, pentru ca eliminarea taxelor le va aduce costuri de desfacere mai mici pe piata romaneasca.
Astfel, in cazul berii, taxele vamale ajung in prezent pana la aproximativ 25%, in cazul vinului pana la 60%, iar pentru sucuri si ciocolata merg pana la 40% sau chiar 43,2%.
Reducerea taxelor nu se va vedea in mod automat in pretul la raft, spun distribuitorii de bunuri de larg consum (FMCG) din Romania.
Pentru a avea un impact asupra pretului produselor importate la consumator, taxele vamale trebuie sa reprezinte un procent semnificativ din pretul final al bunurilor.
"Pentru produsele pe care le importam, taxele vamale se situeaza intre 5% si 15%, insa trebuie mentionat ca ele au scazut continuu in ultimii doi ani. La acest nivel al taxelor, eliminarea lor dupa integrare nu cred ca se va resimti neaparat in pretul final, la raft", precizeaza Doru Atomei, directorul de dezvoltare al grupului Aquila.
Unde se va duce insa diferenta de cost de achizitie pentru aceste produse? "Exista o multime de modalitati prin care aceasta diferenta, aparent colosala, ar putea fi folosita inteligent, precum unelte de trade marketing (plasari suplimentare, promotii la raft, sampling, concursuri, reducere de pret temporara), redimensionarea bugetelor de advertising sau cresterea marjei de castig datorita exploziei cheltuielilor directe si indirecte de distributie ce se aliniaza la preturile din Uniunea Europeana", adauga Doru Atomei. El mai spune ca sunt producatori externi care au mers pe pierderi pana in prezent pe piata romaneasca si care asteapta integrarea pentru a trece pe profit.
Un buget de marketing mai mare inseamna vanzari mai mari pe piata romanesca, in beneficiul producatorilor straini si in detrimentul celor autohtoni. Pentru produsele la care se aplica in prezent taxe vamale de peste 20%, sansele ca integrarea sa aduca o mai mare competitivitate pe piata locala, prin scaderea pretului, sunt mai mari.
Ioannis Ferfelis, directorul general al Elgeka Ferfelis Romania, a apreciat ca principalul avantaj adus companiei sale de intrarea in UE vor fi preturile mai competitive la produsele alimentare si nealimentare importate, care in prezent sunt influentate de taxele vamale in proportii de pana la 45%.
Chiar si in cazul produselor cu taxe de import mari, procentajul de scadere a pretului dupa 2007 este hotarat nu numai de eliminarea taxelor, ci si de factori care tin de companie sau de piata de desfacere.
"Probabilitatea de scadere a preturilor dupa intrarea in UE este mare doar in cazul produselor cu taxa vamala de peste 20% in prezent, dar si aici depinde de pretul pietei, de competitie sau de strategia de marketing. Aceasta orientare ar putea fi valabila in cazul produselor premium sau de lux", mai spune Doru Atomei de la Aquila Group.
Producatorii locali din industria alimentara estimeaza o concurenta mai acerba la nivel de pret odata cu disparitia taxelor vamale, venita in special din partea producatorilor nou intrati pe piata.
Sorin Minea, presedinte Romalimenta (organizatie care grupeaza cei mai mari producatori din industria alimentara din Romania), a declarat recent ca se asteapta la o presiune uriasa din partea producatorilor din Comunitatea Europeana pentru a se impune pe o piata de desfacere foarte puternica precum Romania. El a prognozat de asemenea o scadere medie de 10-15% a preturilor la produsele alimentare importate pentru acapararea de piata, urmata de o asezare a pietei si o stabilitate a preturilor.
Chiar si cu un consum pe cap de locuitor mult mai redus comparativ cu media UE, piata bunurilor alimentare din Romania este in prezent competitiva datorita marilor companii multinationale prezente deja de ani buni cu activitati de productie in Romania.
"Producatorii nou intrati nu se vor putea impune pe piata in termen scurt, pentru ca majoritatea produselor romanesti au ajuns deja la standarde de calitate europene si au, in plus, avantajul notorietatii pe piata locala", explica Jihad Jabra, directorul general al producatorului de dulciuri Supreme Group.
Sorin Minea mai spune ca scaderea preturilor ar putea fi resimtita dupa integrare la dulciuri, bauturi racoritoare sau ciocolata si mai putin la carne si lapte, pentru ca preturile materiei prime sunt aproximativ egale.
"Brandurile nationale care nu s-au adaptat deja standardelor Uniunii Europene vor pierde o importanta cota de piata in favoarea brandurilor internationale sau chiar vor disparea. In momentul de fata, piata este destul de agitata, dar din experienta altor state care au aderat deja la Uniunea Europeana, putem spune ca la un an de la aderare piata incepe sa se aseze", a comentat Gilda Ardeleanu, directorul de dezvoltare al companiei Top Brands Distribution.
Cu toate acestea, producatorii interni vorbesc si de aspectele pozitive ale integrarii, cel mai important fiind exporturile in Uniunea Europeana. Supreme Group planuieste demararea exporturilor in anul 2007, iar Nestle si-a programat cresterea volumelor exportate din fabrica detinuta la Timisoara.
Imbuteliatorul Coca-Cola HBC a finalizat recent o investitie de 17 mil. euro intr-o noua linie de imbuteliere la fabrica din Timisoara si spune ca accesul produselor fabricate in Romania la piata unica europeana creeaza premisele ca fabrica de la Timisoara sa devina un centru al exporturilor Coca-Cola HBC in tarile vecine.
Pe piata bauturilor racoritoare, producatorii estimeaza o compensare a eliminarii taxelor vamale pentru materiile prime importate cu cresterea pretului la materiile prime locale, tendinta observata in ultimii ani.
"Dupa integrare, unele materii prime se vor ieftini, altele se vor scumpi. De exemplu, concentratul va putea fi cumparat la un pret mai mic datorita eliminarii taxelor vamale care reprezinta 10% in acest moment. Scaderile de pret pentru bauturile racoritoare ca urmare a eliminarii taxelor de import din UE nu vor fi insa semnificative, pentru ca vor fi compensate de o crestere a pretului zaharului cauzata de alinierea acestuia la standardele europene", a afirmat Claudia Iacobuta, PR manager la Quadrant-Amroq Beverages.
Directiile pe piata alimentelor vot fi trasate in viitor de multinationale, de distribuitorii acestora dar si de marile retele de key-accounts, a mai explicat Sorin Minea.
Una dintre principalele tendinte postintegrare ale pietei bunurilor de larg consum in tarile membre UE este deplasarea controlului asupra pietei si, implicit, asupra pretului de la producatori catre retaileri, ceea ce va genera continuarea trendului de ieftinire a produselor pe piata unica, in conditiile unei competitii tot mai dure intre comercianti, se arata intr-un studiu Gfk.
Marile lanturi internationale de retail vad in integrarea Romaniei oportunitatea dezvoltarii marcilor proprii, prin importuri. In prezent, cea mai mare parte a produselor marca proprie in key-account-uri sunt fabricate in Romania, deoarece taxele vamale nu permit obtinerea unor preturi mai mici comparativ cu restul marcilor comercializate.
Un alt efect al integrarii in Uniune ar putea fi alinierea accizelor aplicate pentru unele categorii de produse alimentare la nivelul celor din tarile membre.
Pentru importatorii de cafea, intrarea Romaniei in UE va aduce scaderea accizelor care in prezent sunt mai mari decat accizele din multe alte state europene. Ca si comparatie, nivelul accizelor la produsele din cafea in Bulgaria este in prezent de aproximativ 350 de euro per tona cafea verde, 500 de euro per tona cafea prajita si 750 de euro per tona cafea solubila, in vreme ce in Romania accizele se ridica la 680 de euro per tona cafea verde, 1.000 de euro per tona cafea prajita si 4.000 de euro per tona cafea solubila, potrivit datelor Asociatiei Romane a Cafelei.
Reprezentantii asociatiei au spus ca eliminarea accizelor la produsele din cafea, lucru care s-a intamplat in alte state europene, va genera pe termen mediu venituri suplimentare la bugetul de stat, reducerea masiva a contrabandei si cresterea accesibilitatii consumatorului roman la acest produs.
"Scaderea cu 10% a accizelor la cafea, prevazuta pentru anul 2007, nu este atat de substantiala incat sa se reflecte in pretul la raft, ci mai degraba va contracara cresterea puternica a pretului cafelei la nivel international, tendinta inregistrata inca din 2004 si care se va mentine in urmatorii ani", a afirmat Gabriel Sidere, directorul Asociatiei Romane a Cafelei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO