Companii

Distribuitorii mari din FMCG se gandesc mai mult la reducerea costurilor, dupa ce in ultimii ani s-au bazat pe ratele mari de crestere a consumului

29.01.2009, 00:00 288

Sectorul distributiei de bunuri de larg consum, care in ultimii doi ani a crescut cu o rata de 15-20%, se concentreaza in acest an pe eficientizare.

Profitabilitatea jucatorilor din piata s-a redus si anul trecut, in conditiile in care sectorul de profil si-a continuat cresterea intr-un ritm similar celui inregistrat in 2007 fata de perioada anterioara, in jurul a 15-20%. In 2007, marjele de profit ale celor mai mari zece jucatori s-au situat sub 10%, cea mai mare rata a profitului net (de 6%) fiind raportata de compania Macromex.
Majoritatea distribuitorilor care au raportat profit in 2007 au realizat o marja de 1% sau chiar mai mica, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.
"Comparativ cu anul 2007, marja de profitabilitate a fost redusa in 2008 de o serie de factori. In primul rand cresterea cheltuielior operationale, apoi cresterea conditiilor oferite in piata, in special in segmentul International Key Account (retelele mari de magazine - n. red.), si majorarea dobanzilor in cea de-a doua parte a anului. De asemenea, al doilea semestru al lui 2008 a adus si o depreciere puternica a monedei nationale, factor ce a influentat si el in mod negativ marja de profitabilitate a companiei", afirma Ioannis Ferfelis, directorul general al distribuitorului Elgeka-Ferfelis Romania.
Anul trecut, compania a realizat vanzari de peste 70 mil. euro, iar cresterea organica a afacerilor (neluand in calcul extinderea portofoliului pe noi segmente de piata) a fost in jurul a 15%, comparativ cu 2007, potrivit datelor furnizate de Ferfelis.
Si cresterea grupului Aquila, al patrulea mare jucator din sectorul distributiei FMCG, dupa cifra de afaceri raportata in 2007, a fost sustinuta anul trecut de dezvoltarea pietei.
"Anul trecut, piata FMCG a avut un ritm de crestere accentuat, poate ceva mai ridicat ca in 2007 fata de 2006. Unul din factori a fost dezvoltarea puternica a comertului modern, prin cresterea numarului de locatii detinute de retele internationale, in special pe segmentul hipermarketurilor", spune Doru Atomei, directorul comercial al Aquila Group. El nu a dorit sa comunice dinamica afacerilor grupului in 2008.
Perspectivele pentru 2009 sunt mai putin optimiste.
"Datorita conditiilor economice mondiale dificile, plus variatia cursului valutar, pentru anul 2009 termenul cel mai potrivit care pare sa se contureze ar fi prudenta", mai afirma Atomei.
Deprecierea leului va afecta si profiturile companiilor din distributia FMCG, unul din sectoarele cu cele mai mici marje de profit din economie. De exemplu, in 2007, majoritatea companiilor profitabile din clasamentul celor mai mari zece jucatori au raportat marje ale profitului net de 1% sau chiar mai mici, potrivit datelor de la Ministerul de Finante. Trei din cei zece jucatori erau in 2007 pe pierdere.
Clasamentul dupa cifra de afaceri in 2007 cuprinde jucatorii Interbrands, TBD, grupul Aquila, Astral Impex, Macromex, Whiteland, Agroalim, Elgeka-Ferfelis, Lekkerland si Agrirom.
"Cheltuielile financiare vor fi cu siguranta mai mari in acest an, iar cresterea de curs valutar va influenta si ea negativ profitabilitatea companiilor de profil, in conditiile in care nu se reuseste diminuarea impactului ei prin operatiuni de hedging. De cealalta parte, se impune monitorizarea stricta a cheltuielilor operationale, deoarece mentinerea sau chiar diminuarea acestora pot avea un efect pozitiv asupra marjei de profitabilitate", explica Ferfelis.
In plus, jucatorii din FMCG spun ca, in acest an, va fi greu de transmis in pret cresterile de costuri, deoarece consumatorii nu mai sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru aceleasi produse. Acesta este un alt factor care poate genera diminuarea profitului.
Chiar daca vor fi raportate cresteri de vanzari in acest an fata de 2008, ratele de crestere vor fi trase in jos de cursul de schimb, pentru ca majoritatea companiilor raporteaza actionarilor in euro.
"Suntem afectati de deprecierea leului pentru importuri. Deoarece listele de preturi au fost facute la un curs de 3,6-3,8 ron/euro, vom fi nevoiti sa actualizam preturile produselor importate. De asemenea, bugetul fata de grup fiind realizat pe un curs mai mic, vom fi afectati si in vanzari pe acest an", afirma Narcis Mihai, directorul general al distribuitorului de origine germana Lekkerland Romania.
In plus, in acest an presiunea pe lichiditati va fi una din cele mai mari provocari ale distribuitorilor din sectorul FMCG, in conditiile in care tot mai multe magazine intarzie platile catre furnizori sau cer termene de plata mai mari.
"Au inceput sa apara intarzieri la plata marfurilor, in special in cazul retailerilor mici", precizeaza Narcis Mihai.
"In 2009 presiunea pe lichiditati va afecta pe toata lumea. Costul banilor a crescut foarte mult fata de anul trecut si, in plus, este mult mai greu sa-i obtii", spune Sorin Branzan, National Key Account Manager la Whiteland Sales & Marketing, una din cele mai mari companii specializate pe distributia alimentelor la temperatura controlata.
"Una din prioritatile noastre pentru 2009 este reducerea termenului de recuperare a creditelor de la partenerii nostri. O alta masura pentru prevenirea problemelor de lichiditati este reducerea stocurilor, dar aici trebuie sa actionam cu mare grija, pentru a gasi acel stoc optim care sa nu genereze situatii in care sa nu se poata onora anumite comenzi din lipsa de stoc", mentioneaza el.
Din cauza lipsei de lichiditati, generate insa de pierderea unor parteneri importanti, compania de distributie Consumer Product Network, cu afaceri anuale in jurul a 30 de milioane de euro, a iesit recent de pe piata, potrivit ultimelor date disponibile.
La finele anului trecut, mai multi furnizori ai distribuitorului, printre care Henkel, au dat in judecata Consumer Product Network pentru neachitarea unor datorii, cerand deschiderea procedurii insolventei debitorului.
In anul 2007, cresterea consumului le-a adus celor mai mari zece distribuitori din sectorul FMCG un ritm mediu de crestere a vanzarilor in lei de aproximativ 20% fata de 2006. Acestia au ajuns astfel, in 2007, la afaceri cumulate de aproximativ doua miliarde de euro.
Pentru comparatie, grupul german Metro, cel mai mare jucator din comertul FMCG din Romania, a raportat in 2007 vanzari de aproape doua miliarde de euro la nivel local, cu 23 de magazine cash & carry si 14 hipermarketuri operationale la finele anului.
Cei mai mari distribuitori de bunuri de larg consum sunt companii care au mizat pe parteneriate cu producatori puternici, care pot sustine dezvoltarea brandurilor lor pe piata prin bugete mari de marketing.
De exemplu, o mare parte a afacerilor primilor trei distribuitori ca marime din Romania, Interbrands, Top Brands Distribution si Astral Impex, este generata de parteneriatele incheiate inca din primii ani de activitate cu furnizori precum Procter & Gamble, British American Tobacco, Philip Morris sau Kraft Foods.
Niciunul dintre acesti producatori nu a publicat inca valoarea afacerilor derulate pe piata romaneasca in 2008.
Piata bunurilor de larg consum din Romania este estimata de compania de cercetare de piata MEMRB la 23-25 de miliarde de euro la nivelul lui 2008.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO