Companii

Divizia de fashion a RTC, la a sasea varianta de buget: "Daca situatia va fi si mai dificila de atat, nu vom mai avea cu ce sa intervenim pentru a reduce pierderile"

Divizia de fashion a RTC, la a sasea varianta de buget: "Daca situatia va fi si mai dificila de atat, nu vom mai avea cu ce sa intervenim pentru a reduce pierderile"

Ramona Stanciulescu, directorul general al Rafar: Initial voiam sa deschidem mai multe magazine in AFI Cotroceni, dar apoi ne-am dat seama ca este foarte riscant si am ajuns la concluzia ca putem merge acolo cu un multibrand, iar daca unele dintre marci vor merge bine, vom deschide si magazine independente

27.10.2009, 00:00 189

Chiar daca vrea sa iasa din criza cu cat mai multe magazine sibranduri, conducerea companiei recunoaste ca a trebuit sa recurgala cateva "miscari" in structura portofoliului pentru a limita catmai mult pierderile.

"Am facut incontinuu ajustari de buget, pe care l-am revizuitdin octombrie 2008 pana acum de sase ori. Mai mult, toatepreviziunile au urmarit o linie descrescatoare, iar la ultima amzis ca daca situatia va fi si mai dificila de atat, nu vom mai aveacu ce sa intervenim pentru a reduce pierderile. Nu poti sa lasimagazinele fara angajati sau mallurile fara sa le platesti chiria",a declarat pentru ZF Ramona Stanciulescu, directorul general alRafar.

Ea spune insa ca din august, cand a facut ultima varianta debuget, vanzarile au inceput sa revina usor pe crestere, Aldo fiindunul dintre brandurile care au avut o crestere de 9% in septembriesi 8% in octombrie.

Agresivi in extindere

Rafar este una dintre companiile care s-au dezvoltat cel maimult in ultimii doi ani, aducand circa 14 branduri, printre careAldo, Olsen, Mandarina Duck, Sacoor Brothers sau Kipling, silansand peste 25 de magazine la nivel local. Si la inceputulanului, cand multe companii anuntau inchideri, restrangereabusinessului sau vanzarea unor branduri, Rafar a continuat sainvesteasca in deschideri si marci internationale noi. Doar inultimul an a mai deschis trei magazine Debenhams, unul in Chisinausi a preluat franciza de incaltaminte si accesorii Aldo si pe ceade imbracaminte Toi et Moi.

Contractia consumului a lovit insa "in brandurile noi, care nuau putut fi impuse clientilor, mai ales ca "in momentul in careconsumatorul are un buget redus disponibil cumparaturilor deimbracaminte sau incaltaminte, da la o parte incercari de brandurinoi, mai necunoscute si ramane pe ce au testat", dupa cum credeStanciulescu. Acest lucru s-a intamplat la Rafar cu marcile adusein perioada crizei, mai putin cu Aldo, "care face fata foarte binesituatiei", iar aceasta schimbare a determinat compania sa apelezela reduceri semnificative de costuri.

A renuntat la Toi et Moi

Magazinul Toi et Moi din Baneasa Shopping City, preluat de lacompania-mama de origine greaca in decembrie 2008, a fost inchis lasfarsitul acestei veri, in locul sau fiind aduse brandurile pentrucopii Kant si Pablosky, care se adreseaza clientului cu venitmediu-superior. O alta decizie radicala a fost cea legata deiesirea de pe arterele pietonale. Dupa ce a renuntat la magazinulde lux Balli de pe bulevardul Magheru din centrul Capitalei, Rafara inchis si magazinul multi-brand de pantofi si accesorii Catwalkde pe Calea Victoriei, cel din urma fiind mutat in galeriahotelului Marriott.

Si magazinul de lenjerie intima J.Press din Oradea a fostinchis, iar cel pentru copii Kant - Pablosky din centrul comercialLiberty Center din sudul Bucurestiului este analizat in acest sens.In rest, compania se gandeste la mutari sau chiar la rocade intrebranduri. "Avem un magazin Bijoux Terner in mallul din Baneasa siunul de accesorii Kipling in Plaza Romania, dar consideram cafiecare brand este mai potrivit in locatia cealalta", spuneStanciulescu.

Taieri de costuri au avut loc la toate nivelurile, fie ca estevorba de furnizori, fie de parteneri. Dupa ce a reusit sa negociezecu aproape toti dezvoltatorii scaderi de chirie cu pana la 30% pe operioada limitata (trei-sase luni), Rafar a trecut la discutiile cufurnizorii de produse. Companiile-mama ale brandurilor aduse inRomania de grupul lui Octavian Radu au fost de acord sa preiacolectiile care nu mai sunt de actualitate si sa le inlocuiasca cuunele noi pentru a eficientiza rulajele magazinelor locale. Nicischema de personal nu a ramas intacta, chiar daca Rafar a continuatsa faca angajari pentru noile unitati.

Cu toate acestea, de la 315 angajati, cati avea anul trecut inmagazine de 6.000 de metri patrati, compania a ajuns la 450 depersoane in 16.000 de metri patrati.

Multibrandul, mai eficient in criza

Divizia de fashion a RTC a apelat la o serie de modificari instructura magazinelor pentru a rentabiliza businessul, aducand fieprodusele pentru copii in magazinele Diverta, detinute de acelasigrup, fie cafenelele Cup&Cino in unitatile Debenhams. Ultima"strategie de criza" a fost crearea multibrandului in loculextinderii cu unitati independente care ar fi insemnat costuri maimari. Astfel, la sfarsitul acestei luni compania va deschidemagazinul Rafar Brands in care va aduce mai multe marci din cele pecare le detine. "Initial voiam sa deschidem mai multe magazine inAFI Cotroceni, dar apoi ne-am dat seama ca este foarte riscant siam ajuns la concluzia ca putem merge acolo cu un multibrand, iardaca unele dintre marci vor merge bine, vom deschide si magazineindependente", anunta directorul.

Planuri pe 2-3 ani

Chiar daca pentru acest an afacerile vor "fi mai mari decat in2008", cand a rulat 14 mil. euro, organic compania inregistreazascaderi de circa 30%-40% in functie de brand si de zona unde estedeschis magazinul. "Daca luam exemplul Debenhams, in Cluj, undestartul a fost mai dificil, nu am avut o scadere atat de mare ca inBucuresti, unde

s-au deschis si mai multe malluri intre timp si unde concurenta,inclusiv cea proprie, e mai mare", explica Stanciulescu.

Cu toate acestea Debenhams si Aldo sunt brandurile care aurezistat cel mai bine la criza, iar acesta este motivul pentrucare, chiar daca nu are niciun contract semnat, compania segandeste la extindere in urmatorii doi-trei ani.

"La Aldo vrem sa continuam ritmul de deschideri de doua unitatipe an, mai ales ca volumele vandute vor fi cu 50% mai mari decatacum doi-trei ani. Si cu Debenhams avem discutii avansate pentruorase ca Sibiu sau Craiova. In Bucuresti ne vom opri la cincimagazine, ceea ce inseamna ca ultimele doua le vom deschide pana in2012", este de parere Stanciulescu, care nu avanseaza aceleasiplanuri si pentru restul brandurilor, urmand ca acestea sa fiedezvoltate "in functie de ce se intampla cu ele".

Un nou restaurant?

Rafar a preluat si divizia de cafenele si restaurante,administrand in prezent reteaua Cup&Cino si restaurantulVapiano, deschis in cladirea de birouri din spatele Plaza Romania.Chiar daca din momentul lansarii, conducerea Vapiano ap rezultateslabe, Stanciulescu spune ca nu va renunta la proiect "pentru caavem intelegere si din partea proprietarului cladirii de birouri,dar mai ales pentru ca investitia a fost foarte mare". "Ne maigandim la o incercare, adica la un nou restaurant, de aceasta dataplasat in centrul orasului", spune Stanciulescu, care inca nu stiedaca va fi a doua unitate sau singura relocata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels