Companii

Doar o casă din 60 are centrală nouă în acest an

BC   Doar o casă din 60 are centrală nouă în acest an

Principalii factori care susţin vânzările sunt debranşările de la sistemul centralizat de încălzire şi migrarea populaţiei către sistemele proprii. Foto Junkers

Autor: Ioan Dornescu

25.12.2012, 20:14 301

Livrările de centrale termice s-au menţinut în primele nouă luni din 2012 la un nivel apropiat celui înregistrat în perioada similară a anului trecut, spun jucătorii din piaţa de profil. În ciuda estimărilor optimiste de la începutul anului, prognozele privind evoluţia pieţei în 2012 nu exclud, în prezent, chiar varianta unui regres uşor al vânzărilor, pe fondul contextului economic dificil.

"Estimăm o scădere de aproximativ 3% per total piaţă, în volum, cu o creştere de circa 25-30% pe segmentul centralelor termice în condensare şi o scădere de 4%-6% pentru segmentul cen­tralelor convenţionale. În acest moment circa 10% din piaţa de centrale termice pe gaz din România este compusă din aparate în condensare, restul revenind cen­tralelor termice convenţionale", spune Cătălin Drăguleanu, director de vânzări al Ariston Thermo România.

Piaţa de profil este influenţată de o importantă sezonalitate a vânzărilor, în condiţiile în care instalarea sistemelor proprii de încălzire este realizată mai ales în cea de-a doua parte a anului.

Potrivit datelor Ariston Thermo, piaţa locală de centrale termice a stagnat anul trecut la un volum de aproximativ 135.000 de unităţi şi o valoare de 75 de milioane euro.

La un stoc de locuinţe de circa 8,4 milioane de unităţi, asta înseamnă că, în medie, anul trecut, dar şi în acest an, furnizorii de centrale termice au avut livrări doar într-una din 60 de case la nivel naţional, în condiţiile în care sistemul centralizat din oraşe continuă să alimenteze câteva milioane de locuinţe, în timp ce în mediul rural accesul la sistemul de gaze este limitat.

"În primele nouă luni ale anului 2012 estimăm că industria termotehnică a înregistrat o stagnare sau chiar o uşoa­ră scădere comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent. Conform estimărilor noastre, piaţa centralelor termice a atins în primele trei trimestre un volum de 110-120.000 de unităţi vândute şi o valoare de maximum 60-70 de milioane de euro", afirmă, la rândul său, Sever Scarlat, directorul general al Baxi România.

Principalii factori care susţin vânzările sunt atât debranşările de la sistemul centralizat de încălzire şi migrarea populaţiei către sistemele proprii, cât şi achi­ziţiile făcute pentru înlocuirea echipamentelor învechite. Scarlat estimează că piaţa ar putea stagna în acest an, într-un scenariu realist, sau ar putea avansa cu 5-10%, într-o viziune optimistă. El afirmă că piaţa va fi puternic influenţată anul viitor de men­ţinerea sau eliminarea subvenţiilor la încălzire şi este dificil de avansat o prognoză la nivelul întregii industrii, dar se aşteaptă la un avans de 10-15% generat de înlocuirile centralelor cu un grad mare de vechime.

"Vânzările de profil sunt susţinute tot mai mult de dorinţa populaţiei de a deveni independentă şi de a beneficia de un confort sporit în ceea ce priveşte încălzirea propriei locuinţe şi prepararea apei calde menajere. În contextul actual, tot mai multi clienţi doresc să nu mai depin­dă, din aceste puncte de vedere, de decizii pe care nu le pot influenţa. Tocmai din acest motiv şi din dorinţa de a se proteja şi pe termen lung, tot mai mulţi români optează pentru noile tehnologii care, prin eficienţă sporită sau utilizarea unor resurse regenerabile, contribuie şi la reducerea cheltuielilor", spune Adrian Bălşa­nu, director regional de vânzări la divizia de termotehnică a firmei Robert Bosch.

Bălşanu afirmă că extinderea reţelelor de gaze naturale în zonele rurale este o premisă de bun augur pentru vânzările de profil, iar printre problemele întâmpinate de furnizori se numără reducerea numărului de locuinţe construite, scăderea puterii de cumpărare în tot mai multe gospodării, cât şi presiunea pe preţ şi implicit pe costuri.

Potrivit reprezentantului Ariston Thermo, una dintre principalele probleme ale ju­că­­torilor de pe această piaţă este şi modul anevoios prin care se poate face debranşarea de la sistemul de în­căl­zire centralizat în anumite oraşe din ţară.

"Practic, există zone unde proprietarii sunt ţinuţi captivi la sistemul centralizat", a spus directorul de vânzări al Ariston Thermo.

"Cele mai vândute modele pentru Ariston, cât şi pentru întreaga piaţă, sunt cele convenţionale cu putere de 24 kW. Estimăm însă că pe termen mediu, ponderea centralelor în condensare va deveni din ce în ce mai mare", a spus Drăguleanu.

Potrivit reprezentantului Ariston, costul unei centrale termice de apartament este influenţat de puterea acesteia, cât şi de tehnologia pe care o înglobează (centrală termică convenţională sau în condensare).

"Cele mai uzuale centrale termice pentru apartament sunt cele de 24 kW, iar în ceea ce priveşte gama Ariston avem disponibile patru modele diferite în func­ţie de dotări, cu preţuri cuprinse între 2.049 lei şi 2.900 lei (TVA şi kit de evacuare incluse). Nivelul preţului recomandat pentru acestea a fost relativ constant în ultimii doi ani", a adăugat Drăguleanu.

Ariston Thermo România, controlată de producătorul italian de echipamente şi servicii destinate încălzirii şi producerii de apă caldă menajeră Ariston Thermo Group, estimează în acest an un avans de până la 10% al cifrei de afaceri, de la 30 de milioane euro în 2011. Compania comercializează şi boilere electrice, panouri solare, pompe de căldură şi aparate de aer condiţionat.

Portofoliul Baxi România include o gamă extinsă de centrale termice standard şi cu condensare, murale şi de pardoseală, cu puteri generate cuprinse între 24 kW şi 5.200 kW.

Compania comercializează centrale sub brandurile Baxi (premium), Westen (mediu) şi Lambert (economic). Centralele cu puteri mici, de 24-28 kW, destinate apartamentelor, deţin cea mai mare pondere în vânzări.

Preţurile produselor încep de la 435 de euro pentru echipamentele Lambert, variază între 490 şi 540 de euro pentru centralele Westen şi pot ajunge la 850 de euro în cazul produselor Baxi. Compania are în desfăşurare două campanii prin care acordă prime de casare, respectiv de debranşare celor care renunţă la echipamentul vechi sau se debranşează de la sistemul centralizat şi achiziţionează o centrală Baxi.

Compania controlată de grupul BDR Thermea, înregistrat în Olanda, estimează o stagnare a businessului în acest an şi un avans uşor în 2013. Afacerile companiei s-au plasat anul trecut la 17,2 milioane de lei (4 milioane de euro), conform datelor raportate la Ministerul de Finanţe. Baxi România comercializează şi pompe de caldură, panouri solare şi boilere.

"În continuare centralele murale convenţionale reprezintă segmentul cu cea mai mare dinamică din portofoliul nostru. În ultimii doi ani cele două mărci ale grupului, Bosch şi Buderus, au câştigat cote de piaţă semnificative, în ciuda faptului că în toţi anii din urmă segmentul centralelor murale conven­ţionale, de altfel cel mai mare din piaţa de termotehnică, a fost supus unei contractări permanente. Remarc de asemenea, cel puţin din punctul nostru de vedere, o revigorare puternică a segmentului centralelor murale în condensaţie, segment ce a stagnat în anii anteriori, dar care acum găseşte în România un public-ţintă mult mai deschis la noile tehnologii", a spus directorul regional de vânzări al diviziei de termotehnică Robert Bosch.

Bălşanu nu a oferit estimări legate de evoluţia pieţei sau informaţii privind valorea vânzărilor companiei pe segmentul centralelor termice.

Grupul german Bosch este prezent în România prin mai multe companii, iar Robert Bosch SRL a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 251,2 milioane lei (59,3 milioane euro).

Pe piaţa românească de profil mai activează companii precum Köber, Immergas, Vaillant sau Viessmann.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO