Companii

Dorin Catana, Centrofarm: Vom majora ponderea produselor cosmetice in cifra de afaceri

Dorin Catana, Centrofarm: Vom majora ponderea produselor cosmetice in cifra de afaceri

Dorin Catana, directorul general al Centrofarm: O farmacie deschisa intr-un centru comercial beneficiaza de un flux mare de clienti, dar si cheltuielile pe care le presupune o asemenea farmacie, de exemplu chiria, sunt foarte mari.

29.01.2007, 13:27 145

Compania Centrofarm, care opereaza o retea de 33 de farmacii, majoritatea in Bucuresti, se va orienta in perioada urmatoare pe deschiderea de unitati de dimensiuni mai mari, peste media pietei.
"Centrofarm s-a dezvoltat pe vechile locatii ale farmaciilor de stat, ceea ce ne-a permis accesul la suprafete mai mari. Cred ca in medie farmaciile Centrofarm au peste 150 de metri patrati", a declarat pentru ZF Dorin Catana, directorul general al Centrofarm. Reprezentantul companiei spune ca nu va adopta un plan agresiv de expansiune, ci ca va "analiza oportunitatile care apar".
Suprafata medie a unitatilor farmaceutice pe plan local se situeaza sub 100 de metri patrati, iar majoritatea retelelor se incadreaza in aceasta categorie. La mijlocul anului 2005, Centrofarm a demarat un amplu proces de reasezare pe piata, reteaua fiind cea mai veche entitate care activeaza pe segmentul de retail farmaceutic din Bucuresti, prima farmacie cu acest nume fiind infiintata in 1984.
"Lantul de farmacii Centrofarm nu a crescut numeric foate mult, nu a cunoscut o expansiune. Prezenta Centrofarm s-a simtit in Bucuresti datorita rebrandingului", a explicat Dorin Catana.
Cu toate ca investitiile in noul "look" al Centrofarm au fost demarate in 2005, cea mai mare parte a acestora s-au derulat anul trecut.
"S-au produs schimbari profunde, conceptul de farmacie, portofoliul de produse, cu asimilarea unei largi game de dermatocosmetice, am implementat servicii complementare pentru clienti", a spus Dorin Catana.
Insa lucrurile nu s-au oprit doar in amenajarea spatiului. "Am inceput organizarea din punct de vedere al managementului. In prezent suntem 280 de angajati, de la 220 de angajati la finalul anului 2005. Vechiul Centrofarm pe partea aceasta de management nu avea bine definite pozitiile. Nu exista departamentul de marketing, de exemplu", a afirmat el.
Centrofarm a deschis recent in cadrul hipermarketului Auchan cea mai mare unitate a grupului care are 240 de metri patrati.
Compania opereaza de asemenea locatii in Bucuresti Mall din Vitan, in Carrefour Orhideea, in magazinul Cora din Pantelimon si in City Mall.
"O farmacie deschisa intr-un centru comercial beneficiaza de un flux mare de clienti, dar si cheltuielile pe care le presupune o asemenea farmacie, de exemplu chiria, sunt foarte mari", spune Dorin Catana.
El spune ca dezvoltarea de farmacii in centre comerciale va depinde de oportunitatile de pe piata.
"In aceste conditii, profiturile farmaciilor din vanzarea de medicamente sunt plafonate de marjele maximale impuse de Ministerul Sanatatii. In momentul de fata, lanturile de farmacii, nu sunt in general profitabile, deoarece preturile la medicamente sunt stabilite de Ministerul Sanatatii si deci marjele sunt foarte mici. Totusi, o marja mai mare se poate realiza din vanzarea produselor cosmetice si a celor parafarmaceutice", spune Catana.
Ritmul de crestere al vanzarilor de medicamente este estimat in acest an la aproximativ 15%, vanzarile prin intermediul farmaciilor fiind preconizate sa creasca peste acest nivel.
"Ar trebui sa crestem cu mai mult (de 15% - n.r.) in principal prin marirea ponderii produselor cosmetice si tehnico-medicale in cifra de afaceri totala", spune Catana.
Cresterea vanzarilor de cosmetice si dermatocosmetice ar putea fi mai mare in acest an in farmacii, intrucat tot mai multe persoane se vor indrepta de la cosmeticele de masa spre dermatocosmeticele specializate.
Numele Centrofarm a ramas acelasi de la aparitia primei farmacii, cu toate ca majoritatea retelelor existente inainte de 1990 si-au pierdut identitatea in momentul in care au fost integrate in alte companii. Actionarul majoritar al Centrofarm este compania Generalcom. In 2005, afacerile Centrofarm au trecut de 8 milioane de euro.
Concurentii Centrofarm sunt Sensiblu, Help Net, Catena, City Pharma, Dona. Concurenta puternica dintre retele a facut ca nici una sa nu treaca de un milion de euro profit.
Majoritatea insa au anuntat planuri ambitioase de extindere pentru 2006. Vanzarile de medicamente prin intermediul farmaciilor au fost cel mai dinamic canal al pietei farmaceutice in ultimii ani, vanzarile prin intermediul spitalelor consemnand stagnari. Cele mai multe dintre retele sunt detinute de antreprenori locali.

Concurenta in retailul de medicamente

Principalele retele sunt Sensiblu, Help Net, Catena, City Pharma, Dona, Centrofarm
Concurenta a pus presiune puternica pe marje, astfel incat in 2005 nicio retea nu a trecut de un milion de euro profit;
Profiturile din vanzarea medicamentelor sunt plafonate de marjele maximale impuse de Ministerul Sanatatii;
Farmaciile pot insa realiza marje mai mari din vanzarea produselor cosmetice si a celor parafarmaceutice;
Cosmeticele detin circa 20% in cifra de afaceri a principalelor retele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO