Companii

Dorin Toderas: Farmaceutica este o industrie de high-tech

19.06.2003, 00:00 183


La 82 de ani, Terapia este cea mai batrana dintre marile doamne ale industriei farmaceutice din Romania. La o privire mai atenta, intelegi insa ca ai de-a face de fapt cu o bunicuta „young at spirit", voba americanului.sleadend



„Cand am venit la conducerea companiei mi-am propus sa aduc Terapia la standardele producatorilor de medicamente generice din Europa Centrala si de Est. Unii spun ca acest lucru s-a intamplat deja, prin urmare tintim acum spre urmatoarea etapa - sa ne putem compara cu producatorii de generice din Vest", spune doctorul Dorin Toderas, directorul general al Terapia Cluj Napoca, intr-un interviu acordat Ziarului Medical.



Fondata in anul 1921, compania a devenit societate comerciala pe actiuni in septembrie 1991, iar din aprilie 1997 este cotata la Bursa de Valori Bucuresti, la categoria intai.



In prezent, structura actionariatului Terapia include in principal fonduri de investitii - Romanian Investment Company Cyprus, cu 20%, Romanian Investment Fund Cyprus, cu 17%, Broadhurst Investments si Lindsell Enterpris cu 7,82% si Labrador Partners, cu 5,26%. In afara acestora, Romfarmachim SA detine 10,69% din capitalul Terapia si Romital SRL 5,11%.



De ce se „anghesuie" fondurile de investitii la producatorul de medicamente? „Pentru ca industria farmaceutica a adus profituri investitorilor peste tot in lume, la fel ca si industria de lux, ca si cea a cosmeticelor si o parte din IT. Toate acestea nu sunt industrii conjuncturale, au o baza stabila de consumatori, iar actiunile lor vor avea intotdeauna cautare la bursa", este de parere Toderas.



Companiile farmaceutice sunt in general preferatele investitorilor, in special ale celor institutionali - in marea lor majoritate fonduri de pensii - care se bazeaza pe dividendele ridicate si relativ stabile pe care le primesc, mai spune directorul Terapia.



„Datorita cresterii asteptarilor pacientilor pentru medicatie efficienta si moderna, industria farmaceutica a fost foarte dInamica in ultimele doua decenii, independent de conjuncturile economice mondiale. In Statele Unite, de exemplu, rata de crestere a industriei farmaceutice a fost, in ultimii ani, mai mare decat rata de crestere a Produsului Intern Brut", adauga Toderas.





O piata derutanta



In ceea ce priveste piata din Romania, seful de la Terapia sustine ca aceasta nu este foarte bine definita. „De la o piata aproape in totalitate a genericelor in 1989, s-a ajuns ca in prezent cea mai mare parte a pietei, ca valoare, sa revina produselor protejate de patent. Pe de alta parte, daca in 1996 circa 80% din piata ca valoare apartinea producatorilor locali, acum ea este controlata de cei straini", apreciaza Toderas.



El a semnalat, de asemenea, ca intre 1996 si 2002, piata s-a dublat ca valoare, dar in unitati a crescut cu numai un procent. „Ceea ce este foarte curios este faptul ca a scazut consumul de generice in spitale", mai spune directorul producatorului clujean, care isi explica totusi aceasta situatie prin eforturile mari de promovare a produselor noi, la care se adauga, in anumite cazuri, introducerea unor medicamente mai eficiente, in special antiinfectioase, care sunt in general mai scumpe fiind protejate de patent.



Terapia a realizat, in primul trimestru al acestui an, un profit net de aproape 88 miliarde de lei, in crestere cu 44,4% fata de perioada similara din 2002, prognozand pentru intregul an 2003 un profit net de 279,6 miliarde de lei, superior cu 16,5%.



Cifra de afaceri a companiei a crescut cu 9,5% in lunile ianuarie-martie, ridicandu-se la 272,5 miliarde de lei, in vreme ce pentru toate cele 12 luni asteptarile sale indica un avans de 12,3%, pana la 1.178,6 miliarde de lei.



Daca anul trecut Terapia a exportat in Rusia, Ucraina, Kazahstan, Polonia si tarile baltice in principal Faringosept, dar si alte produse cu vanzari mai putin semnificative, pentru 2003 producatorul din Cluj isi propune sa fie prezent cu cate doua-trei produse pe fiecare dintre aceste piete.



Pe perioada acestui an, producatorul va deschide o reprezentanta la Kiev, Ucraina, acesta fiind cel de-al doilea birou al companiei in strainatate, dupa cel de la Moscova, inaugurat in 2002.



In primul trimestru, vanzarile la export ale companiei au avut o pondere de 21% din cifra totala, ceea ce inseamna o crestere de 80% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.



Producatorul de medicamente este, potrivit datelor furnizate de firma de cercetare Cegedim Romania, a cincea mare companie de profil de pe piata romaneasca, cu o cota de 3,9% in perioada aprilie 2002 - martie 2003. Primele patru clasate sunt GlaxoSmithKline, Novartis, Pfizer si Sicomed, valoarea totala a pietei in intervalul mentionat fiind de 603,1 milioane de euro.





Vremea genericelor



In opinia lui Toderas, piata autohtona a farmaceuticelor va incepe sa se stabilizeze in urmatorii ani. O alta tendinta previzionata de directorul Terapia este orientarea catre tratamentele ambulatorii. „Toata lumea si-a dat seama ca statul nu-si poate permite costul spitalizarii pentru orice boala si o mare parte a tratamentelor vor trece in ambulator. Aceasta este, de altfel, tendinta la nivel mondial, pentru ca ziua de spitalizare a devenit foarte scumpa, in primul rand ca urmare a «cazarii»", opineaza el.



La nivel global, directorul Terapia preconizeaza orientarea catre produsele generice, in contextul in care marii producatori de inovatoare sunt in pana de inspiratie. „Se stie ca pana si firmele de top au o perioada de cativa ani in care rata de lansare a asa-numitelor block-busters (medicamentele cu vanzari de peste un miliard de dolari) scade", precizeaza el.



El a adaugat ca, pe de alta parte, au crescut foarte mult cerintele pacientilor, care sunt acum reprezentati de organizatiile de protectie a consumatorilor. „Daca acum ar fi testate unele medicamente de pe piata, nu e sigur ca toate ar fi acceptate de autoritati", mai spune Toderas.



In plus, in opinia lui, in prezent exista pe piata medicamente „atat de bune, incat a devenit foarte greu sa scoti altceva si mai bun. De aceea cred ca, intr-un fel, marile companii sunt victimele propriului succes".



Bugete mari pentru r&d



In aceste conditii, mai spune Toderas, bugetele alocate cercetarii si dezvoltarii s-au triplat in ultimii ani, ajungandu-se de la o suma de un miliard de dolari - considerata drept un buget „corect" pentru R&D in urma cu cativa ani - la trei-patru miliarde de dolari.



„Si firmele de generice trebuie sa investeasca in R&D. In Europa de Est, aceste bugete reprezinta cam 8-10% din cifra de afaceri. In cazul Terapia, acest procent a fost de 2% in 2002 si putem spune ca este in crestere", adauga directorul producatorului din Cluj.



Potrivit spuselor sale, cu cat o firma este mai mica, cu atat bugetul pentru cercetare si dezvoltare ar trebui sa fie mai mare ca procent din cifra de afaceri - in unele cazuri putand urca la 20-25% din vanzari - ca sa tina pasul.



Terapia va investi, in acest an, circa doua milioane de dolari pentru modernizarea si dezvoltarea sectiei de injectabile si certificarea Good Manufacture Practices (GMP).



"Am investit deja 1,5 milioane de dolari in aceasta sectie, prima etapa cuprinzand partea architecturala a sectiei - amenajarile speciale ale peretilor, sistemele de aerisire si imbunatatirea claselor de curatenie. In aceasta a doua etapa, mai avem de adus cateva utilaje", a precizat Toderas.



Cealalta sectie a fabricii de la Cluj, cea a preparatelor orale in forma solida, a primit, in decembrie 1999, certificatul GMP, Terapia devenind astfel prima companie farmaceutica din Romania atestata la aceste standarde pentru acest tip de activitate.



Conform raportului aprobat recent in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor (AGA), Terapia are prevazute pentru acest an investitii totale in valoare de peste 205 de miliarde de lei, cu 272,5% mai mult comparativ cu 2002.



In afara sumelor alocate sectiei de injectabile, producatorul va mai investi, in perioada urmatoare, aproximativ 800.000 de dolari pentru constructia la Cluj-Napoca a unui depozit modern, care va inlocui actualele spatii destinate acestui scop, suprafata sa finala urmand sa fie insa mai mare. De asemenea, sectia de preparate orale solide va beneficia de o investitie in echipamente cu o valoare cuprinsa intre 300.000 si 500.000 de dolari.





GMP, un concept in evolutie



Referitor la GMP, standarde pe care toate companiile de profil din Romania trebuie sa le adopte pana la sfarsitul acestui an, Toderas spune ca este „un concept in continua evolutie".



„Din doi in doi ani trebuie sa ne recertificam si pot sa va spun ca a doua inspectie de la Agentia Nationala a Medicamentului (ANM) a fost mai stricta decat prima si sunt convins ca a treia va fi si mai stricta", adauga reprezentantul Terapia.



In perioada urmatoare, compania se va concentra mai mult pe partea de formulari farmaceutice, in special produse retard. „Costul medicamentului este doar partea vizibila a aisbergului, cea invizibila fiind locurile de munca create in cercetare si dezvoltare", sustine Toderas.



„Putem considera industria farmaceutica drept o industrie de high-tech - pentru ca este un domeniu extrem de specializat, in care este nevoie de oameni specializati si se lucreaza cu aparatura sofisticata si costisitoare", conchide el.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO